Upploppen i Grekland

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav centerwall » ons 17 dec 2008, 10:25

Sheriffen skrev:Vilket alltså även gäller de vid det här laget miljoner oskyldiga människor som allsköns terrorister av alla möjliga slags schatteringar genom världshistorien har sagt sig kämpa för och sedan haft ihjäl på olika raffinerade sätt (för det mesta med bomber, men som bekant även med flygplan och andra mer oväntade metoder).

Nu börjar vi kanske komma en bit från ämnet, men terroristers logik blir ju tragiskt tydlig i avslutningen i brevet med information om bomberna på Printemps i Paris: "/.../skynda er att informera de rätta myndigheterna annars får ni blod på era händer. " (Min kursivering).

Enligt brevskrivaren är det alltså nyhetsbyrån ATP som får blod på sina händer, inte den som har placerat ut bomberna. Det är ju ett sätt att resonera...
centerwall
Letterhack

Inläggav Rymd-Olov » ons 17 dec 2008, 19:48

Sheriffen: Vad tycker du om Fria Tidningens artikel om demonstrationerna. Den tycks stämma med din beskrivning av läget, förutom att "de fria" skildrar det hela från anarkisternas sida. Eller är de också ute och cyklar?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Sten » ons 17 dec 2008, 20:09

Fria Tidningens verklighetsförankring tycker jag sammanfattas rätt bra i en annan artikel i samma nummer: den om Star Trek-seriens egentliga ursprung.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Rymd-Olov » tor 18 dec 2008, 05:58

Sten skrev:Fria Tidningens verklighetsförankring tycker jag sammanfattas rätt bra i en annan artikel i samma nummer: den om Star Trek-seriens egentliga ursprung.

Ja, jag såg också den. Helt otroligt, är det någon form av humor?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Sheriffen » lör 20 dec 2008, 08:51

Rymd-Olov skrev:Sheriffen: Vad tycker du om Fria Tidningens artikel om demonstrationerna. Den tycks stämma med din beskrivning av läget, förutom att "de fria" skildrar det hela från anarkisternas sida. Eller är de också ute och cyklar?

Om du tycker att Fria Tidningens bisarra beskrivning av läget stämmer med min så måste jag ha uttryckt mig väldigt otydligt. En av mina stora poänger var att de huliganer som Fria Tidningen uppenbarligen stöder är brottslingar och borde ställas inför rätta och kastas i fängelse.

Det stämmer inte heller att det här i stort sett är något slags anarkistrevolt. Anarkisterna som kastar stenar mot ordningsmakten är en liten minoritet som framförallt skrämmer den väldiga majoriteten av fredliga demonstranter på flykten och dessutom passar på att samtidigt bränna upp deras bilar och butiker. Som sagt, jag får det inte att gå ihop - man totaltförstör egendomen för dem man säger sig värna och kämpa för. Med sådana vänner behöver man inga fiender, eller vad det nu heter.

Och inte är det sant att generalstrejken var en protest mot den tragiska och oförsvarbara dödsskjutningen av femtonåringen. Den var en protest mot det rådande politiska och samhälleliga klimatet i Grekland, där 20% av befolkningen lever under existensminimum samtidigt som den ena korruptionsskandalen mer fantastisk än den andra (vi snackar inte kontokort och Toblerone här) har avslöjats bland regeringens medlemmar under de senaste åren.

Kort sagt, Fria Tidningen har noll koll.

Var ser du likheterna med min beskrivning?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » lör 20 dec 2008, 10:08

Sheriffen skrev:
Rymd-Olov skrev:Sheriffen: Vad tycker du om Fria Tidningens artikel om demonstrationerna. Den tycks stämma med din beskrivning av läget, förutom att "de fria" skildrar det hela från anarkisternas sida. Eller är de också ute och cyklar?

Om du tycker att Fria Tidningens bisarra beskrivning av läget stämmer med min så måste jag ha uttryckt mig väldigt otydligt. En av mina stora poänger var att de huliganer som Fria Tidningen uppenbarligen stöder är brottslingar och borde ställas inför rätta och kastas i fängelse.

Det stämmer inte heller att det här i stort sett är något slags anarkistrevolt. Anarkisterna som kastar stenar mot ordningsmakten är en liten minoritet som framförallt skrämmer den väldiga majoriteten av fredliga demonstranter på flykten och dessutom passar på att samtidigt bränna upp deras bilar och butiker. Som sagt, jag får det inte att gå ihop - man totaltförstör egendomen för dem man säger sig värna och kämpa för. Med sådana vänner behöver man inga fiender, eller vad det nu heter.

Och inte är det sant att generalstrejken var en protest mot den tragiska och oförsvarbara dödsskjutningen av femtonåringen. Den var en protest mot det rådande politiska och samhälleliga klimatet i Grekland, där 20% av befolkningen lever under existensminimum samtidigt som den ena korruptionsskandalen mer fantastisk än den andra (vi snackar inte kontokort och Toblerone här) har avslöjats bland regeringens medlemmar under de senaste åren.

Kort sagt, Fria Tidningen har noll koll.

Var ser du likheterna med min beskrivning?

Kör hårt,
Sheriffen

Fria Tidningen skrev:Den sedan tidigare planerade strejken var inte ett resultat av dödsskjutningen men kom att bli en protest mot densamma, även om strejkledningen hörsammade regeringens uppmaning att inte anordna en gående demonstration i Aten.

Det var vad jag, bland annat, menade. Men jag ska nämna att jag läste i papperstidningen först, där en bildtext och en stor bild tydligt visade att protesterna till största delen framfördes av fredliga, sittande demonstranter. My mistake att länka till nätupplagan där de illustrerar med en brinnande barrikad...

Sedan låter de ju framför allt en av "huliganerna" komma till tals, men det framgår ju att det är dennes personliga åsikter som framförs.
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Sheriffen » lör 20 dec 2008, 15:46

Rymd-Olov skrev:
Fria Tidningen skrev:Den sedan tidigare planerade strejken var inte ett resultat av dödsskjutningen men kom att bli en protest mot densamma, även om strejkledningen hörsammade regeringens uppmaning att inte anordna en gående demonstration i Aten.

Det var vad jag, bland annat, menade.

Hm. Jaha. Och så här skrev jag: "Och inte är det sant att generalstrejken var en protest mot den tragiska och oförsvarbara dödsskjutningen av femtonåringen." Det som sägs i citatet från Fria Tidningen är alltså raka motsatsen mot vad jag säger. Strejken var *inte* en protest mot dödsskjutningen. *Inte*. Hoppas jag är tydlig nu.

Men jag ska nämna att jag läste i papperstidningen först, där en bildtext och en stor bild tydligt visade att protesterna till största delen framfördes av fredliga, sittande demonstranter. My mistake att länka till nätupplagan där de illustrerar med en brinnande barrikad...

Sedan låter de ju framför allt en av "huliganerna" komma till tals, men det framgår ju att det är dennes personliga åsikter som framförs.

Bild och bildtext i pappersupplagan må ha varit korrekta, men jag vill åter inskärpa att den artikel som länkades till - och som tydligen även trycktes i tidningen - på *samtliga* punkter är en beskrivning som är *rakt motsatt* min och som, vågar jag lova, kategoriskt inte stämmer. Läs igen! Jag förstår uppriktigt sagt inte hur du kan få det till att det finns någon likhet mellan det jag och Fria Tidningen säger, för vi säger ju rakt motsatta saker.

Sant också att det framgår att det är huliganens åsikter som framförs när han pratar, men artikeln har ju även gott om brödtext som så att säga "förklarar läget" utan att förklara det, bara förvränga det.

Hm.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » lör 20 dec 2008, 19:17

Javisst, jag var ute och cyklade. Att jag ställde frågan berodde på att jag fick intrycket att ingen av de dagstidningar du läst tog upp att det fanns andra demonstranter än vandalerna öht. Eftersom jag kom ihåg att jag sett en artikel om fredliga sittdemonstrationer i Fria Tidningen tänkte jag att jag skulle kontrollera saken med dig. Sedan länkade jag till en artikel som var en annan än den jag läst. Mitt misstag, som sagt. Och tack för svaret.

Kanske ska jag förtydliga att jag inte heller tycker att bilbrännande och dylikt är produktivt eller öht försvarbart (åtminstone inte i en demokrati). Samt att jag tycker att det var synd att folket på Fria Tidningen, som tydligen var medvetna om att det pågick massiva fredliga demonstrationer, valde att intervjua en av anarkisterna. Men deras sympatier ligger väl där.

EDIT: Tog bort onödiga citat och ändrade ett felaktigt ordval.
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Rymd-Olov » tis 27 jan 2009, 16:58

Hur går det i Grekland, Sheriffen? Har protesterna någon effekt? Det är tydligen fortfarande generalstrejk, eller är det fråga om småstrejker?
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tis 27 jan 2009, 18:35

Jag måste medge att jag inte är riktigt informerad för tillfället - har inte hängt med på ett tag - men att jag snart blir, för på lördag befinner jag mig åter i Athen. Så jag ska gärna återkomma med rapport om några dagar.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 01 feb 2009, 22:20

På plats i Athen sedan drygt tjugofyra timmar kan jag meddela att även om nyhetsstormen har lagt sig i utländsk press, så fortsätter protesterna. Dock numera fredligare - de riktiga demonstranterna har tagit över från terroristerna, som till all lycka tydligen tröttnat. Det är demonstrationer ungefär var tredje dag. Vår premiärminister Kóstas Karamanlís har blivit tvungen att utlysa nyval till i mars, och det när hans parti Néa Demokratía (*inte* att förväxla med det svenska partiet med samma namn, fast på svenska - de här är snarare någonting mitt emellan folkpartister och moderater) ligger under 30% i väljarundersökningarna, medan Giórgios Papandréou och hans Pasók (ungefär socialdemokraterna i Sverige) har en bra bit över 40% av väljarsympatierna. Med andra ord, förvänta er regeringsskifte i Grekland i mars.

Däremot, är jag rädd, ingen större förändring i systemet. I alla fall inte på kort sikt. Något måste verkligen hända nu, för Grekland är i ett krisläge som jag tror att ni har svårt att föreställa er. Jag vet att hela världen är i finanskris, men här är läget långt värre än i många andra länder. Vi har som sagt 20% arbetslöshet enligt officiell statistik, vilket gör det troligt att den i själva verket ligger på mer än 30% (officiella siffror från myndigheterna friseras närmast per definition i Grekland - se exempelvis BNP-skandalen i EU för några år sedan).

Fast i Grekland är krisen äldre än den rådande finanskrisen i världen och det inte minst beroende på Pasók, som under 90-talet för att råda bot på arbetslösheten anställde hundratusentals människor i den offentliga sektorn - utan att det egentligen fanns något för dem att göra. Vilket i sin tur ledde till ännu väldigare korruption och ett system som sakta men säkert brakade samman.

Politiskt står jag personligen mycket närmare Néa Demokratía än Pasók, men det är inte grejen här. Just nu gäller åtgärder som är så att säga "opolitiska", som helt enkelt får landet på fötter.

Om Pasók kan åstadkomma dem är mycket oklart. Jag förhåller mig avvaktande och tyvärr inte särskilt hoppfull, väl medveten om hur politik bedrivs i Grekland. Å andra sidan hyser jag visst förtroende för Giórgios Papandréou som person, även om jag inte håller med hans parti - han har alltid förefallit mig vara mer uppriktig och rättfram än Kóstas Karamanlís. Kanske kan det ha någon betydelse.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 10 feb 2009, 07:26

Till det jag skriver ovan får läggas en mycket tråkig nyhet. Det har dykt upp en ny terroristorganisation, Revolutionära sekten, här i landet. Den har nu under de två senaste månaderna vid tre tillfällen attackerat poliser och/eller polisstationer med tunga vapen, som maskingevär och handgranater. Hittills har en polisman skadats svårt - då terroristerna attackerade en polisbil - och organisationen har gått ut med ett meddelande i dagstidningen Ta Néa (en av våra största) där den meddelar att den som hämnd för dödsskjutningen av sextonåringen kommer att fortsätta att attackera "alla i uniform" med avsikt att döda dem.

Polisen planerar nu att låta övervaka alla större polisstationer med prickskyttar som kommer att ha order att omedelbart skjuta varje person som uppenbarligen går till attack mot stationen på något sätt och dessutom montera upp övervakningskameror utanför stationerna, något man försökt med tidigare men då förbjöds göra på grund av att det ansågs inkräkta på den personliga integriteten.

Beklämmande utveckling av läget.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 10 mar 2009, 14:20

Saker och ting har tagit ytterligare en vändning här i Grekland.

I Grekland finns en lag enligt vilken polisen inte bara saknar jurisdiktion på universtetsområden - poliser har över huvud taget inte rätt att beträda universitetsområden, ens om brott begås eller har begåtts. Grundvalen för lagen är ett slags märkligt skydd för demokratin, sprunget ur att den grekiska juntan vid ett tillfälle blodigt slog ned en studentprotest.

Lagen är mycket omhuldad. Utbildningsministern Aris Spiliotopoulos beordrade i september 2007, i strid mot lagen, poliser att gripa en kvinnlig student på universitetet i Athen. Hon dömdes sedermera till fyra års fängelse för tillverkning av bensinbomber. Men utbildningsminister Spiliotopoulos fick löpa gatlopp i medierna, som exploderade av upprördhet och ilska. Universiteten ska vara fredade från alla former av polisingripanden.

Den här besynnerliga lagen utnyttjades av terroristerna under upploppen - de kunde i lugn och ro tillverka molotovcocktails så länge de befann sig på ett universitetsområde och de kunde fly tillbaka dit efter utförda dåd.

Nu har lagen lett till att även yttrandefriheten satts i gungning. I slutet av februari misshandlades professor Jannis Panousis med järnrör av ett antal studenter för att han fördömt de våldsamma upploppen. Eftersom han misshandlades inne på universitetsområdet kunde polisen inget göra, varken under misshandeln eller efteråt. Polisen kan inte ens utreda fallet.

Jannis Panousis är inte en enskild händelse. Det här har hänt flera gånger och fortsätter att hända.

Lagen diskuteras nu ymnigt i medierna, men stöds emfatiskt även av en del av de misshandlade. Det anses att universiteten själva måste komma till rätta med problemet.

Det här är möjligen ytterligare ett exempel på hur mycket som skiljer Grekland från exempelvis Sverige, även om den här lagen är unik för just Grekland. I hela världen.

Personligen anser jag att den borde avskaffas i förrgår.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sten » tis 10 mar 2009, 19:23

Sheriffen skrev:Det här är möjligen ytterligare ett exempel på hur mycket som skiljer Grekland från exempelvis Sverige, även om den här lagen är unik för just Grekland. I hela världen.

Det fanns faktiskt en sådan lag i Sverige, fram till mitten av 1800-talet någon gång. Då hade professorerna rätt att själva döma och bestraffa studenter.

Har alltså inte ens grekiska universitet själva jurisdiktion över sitt område? Eller struntar de bara i det?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tis 10 mar 2009, 19:52

Sten skrev:
Sheriffen skrev:Det här är möjligen ytterligare ett exempel på hur mycket som skiljer Grekland från exempelvis Sverige, även om den här lagen är unik för just Grekland. I hela världen.

Det fanns faktiskt en sådan lag i Sverige, fram till mitten av 1800-talet någon gång. Då hade professorerna rätt att själva döma och bestraffa studenter.

Har alltså inte ens grekiska universitet själva jurisdiktion över sitt område? Eller struntar de bara i det?

De har naturligtvis ingen polisiär jurisdiktion, eftersom de anställda vid universitetet - eller för den delen den majoritet av studenterna som inte råkar vara terrorister och kanske därför vill ingripa mot brottsligheten - helt saknar polisiär befogenhet. Det enda som utbildningsminister Aris Spiliotopoulos kan säga är att, och jag citerar (men i översättning, förstås): "Universiteten kan och måste försvara sin ställning som polisiär fristad men måste åtgärda att även våldet fått en fristad." För det måste han ju säga. (Det var alltså han som fick löpa gatlopp i medierna 2007; se mitt inlägg ovan). Samtidigt tillägger han syrligt att det inte är rimligt att överlämna upprätthållandet av lag och ordning till de anställda vid universiteten, eftersom de då - vilket demonstrerats - blir rena offerlamm.

Det finns inget som tyder på att lagen kommer att upphävas och det pratas om att man med "upplysning" ska komma till rätta med terroristerna. Jovisst, man ska prata med dem. Medan de svarar med järnrör och molotovcocktails. Tjosan.

Det förtjänar att uppmärksammas att den hellenska universitetslärarfederationen på intet sätt offentligt fördömt anfallet på professor Jannis Panousis. En professor, som själv utsatts för fysiskt våld på universitetsområdet - Anastassios Manthos vid Aristotelesuniversitetet - ropar ensam i öknen att det är dags för regeringen att granska lagen och fastslå under vilka extrema omständigheter polisen i strid med rådande lagstiftning trots allt bör få ingripa på ett universitetsområde. Det finns förstås andra som protesterar, som journalisten Nikos Alivizatos, men hittills är de i klar minoritet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Baren