av Sheriffen » tor 02 apr 2009, 22:03
Torsdagen med genralstrejk och shut down har förflutit, utan att jag märkte särskilt mycket. Elektriciteten fick jag behålla, men jag kan inte svära på hela Athen. De stänger ofta av sektionsvis, liksom, och jag kan ha haft tur.
Fast det jag märkte var när jag gick ned på snabbköpet Alfa/Víta (de hade öppet!) vid tretiden på eftermiddagen för att köpa frukostbröd och spankulerade fram till brödavdelningen bara för att få se den översållad med doughnuts. Och inget annat. Nu är det ju så här, att doughnuts förvisso är världens bästa frukost, men det ska vara *amerikanska* doughnuts. Inte de små löjliga europeiska varianterna. Så jag frågade och fick veta att: "Inget bröd i dag, det är generalstrejk." Ja, just det.
Fast det där med frukost och amerikanska doughnuts. Låt mig berätta.
När jag var i New York 2003 med ett par väninnor och vi bodde på Hotel 17 på 17th Street vid 3d Avenue på Lower Manhattan, gick jag första morgonen ut för att köpa frukost. Och på 19th Street hittade jag en ambulerande doughnutförsäljare i en sådan där kiosk på hjul. Han hade ungefär 75 olika sorters doughunuts, stora som jävla bildäck allihopa, och dessutom apelsinjuice från The Juice Guys. För dem som inte känner till det levererar The Juice Guys färskpressad apelsinjuice på flaska varje morgon. Inga tillsatser, ren juice. Så jag valde två doughnuts och tog en flaska apelsinjuice och frågade vad det kostade. Bara 2.50 dollars, vilket det var väl värt.
Nästa morgon var jag där igen. Fast frukosten föregående dag hade verkligen hit the spot, så nu ville jag ha fyra doughnuts och två flaskor apelsinjuice från The Juice Guys. Killen i kiosken, andra genrationens italienare tror jag, såg hur mycket jag gillade det här. Så när jag skulle betala log han och sa: "2.50." Nu köpte jag alltså dubbelt så mycket, men till samma pris.
Och det fortsatte jag med. Till sista dagen. För vi hade en nightflight tillbaka över Atlanten, och jag ville köra dels en frukost att äta i New York, dels en som jag tog med mig på planet i stället för att äta deras. Och det förklarade jag för killen. Så nu beställde jag åtta doughnuts och fyra flaskor apelsinjuice från The Juice Guys. Och frågade vad det kostade.
"For you, 2.50."
Only in New York.
Trust me on this one. Jag har varit över snart sagt hela världen.
Only in New York.
Kör hårt,
Sheriffen