Ta bort lösenord?

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Ta bort lösenord?

Inläggav Sheriffen » sön 21 dec 2008, 11:37

Jag köpte min iMac begagnad av ett företag som Karl-Johan Noren arbetade för. Han fixade den åt mig men la av obegriplig anledning in ett lösenord i den som jag aldrig fick veta och som han för länge sedan glömt. I normala fall gör det här inte så mycket, men det finns program som kräver lösenord för att man ska kunna installera dem. Exempelvis Windows Media Player.

Man kan uppenbarligen nollställa lösenordet genom att starta datorn från CD-rom-skivan med operativsystemet, men det fungerar inte i mitt fall - för bisarrt nog hävdar datorn (och jag vågar inte chansa på att den har fel) att OS:et på CD-romen är en äldre version av det som finns i datorn, och installerade jag det skulle jag rimligen bara få ännu mer problem med nyare program etc.

Därför undrar jag nu - är det någon som vet om det alls går att helt enkelt bara radera hela lösenordsfunktionen på något annat sätt i en iMac OS X 10.3.8 eller alternativt hur man tar reda på vad man har för lösenord om man inte vet det?

Mycket tacksam för experthjälp!

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Vid annat tillfälle ska någon få tala om för mig vad man ska med lösenordet till, men strunt i det nu. För mig är det dock ungefär som att ha ett lösenord för att kunna slå upp sina egna böcker, ringa i sin egen telefon, göra anteckningar i sina egna block, knäppa på sin egen radio, what have you. Med andra ord fullständigt sinnesslött och absolut, totalt onödigt och därför enbart till fullständigt onödigt besvär. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » sön 21 dec 2008, 11:55

Det enda sättet är att följa instruktionen nedan:

1. Mata in installationsskivan för Mac OS X och starta om datorn.

2. När du hör startljudet trycker du ner C-tangenten tills du ser ett snurrande kugghjul.

3. Välj Verktyg > Återställ lösenord i Installeraren.

4. Följ anvisningarna som visas.

Du ska alltså inte installera något. Du kan strunta i varningar om OS-versioner, så länge allt du gör är att återställa lösenordet. Om en installation i alla fall startar, för att du kilckar på fel knappar, har du gott om tid att avbryta den.

Lösenordsfunktionen är, bland annat, till för att ingen ska kunna installera programvara på din dator utan ditt medgivande. Tillverkaren utgår från att ingen dator i världen står så inlåst att ingen annan människa än ägaren någonsin har tillgång till den.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » sön 21 dec 2008, 18:10

Stort tack!

Jag fick faktiskt det här att fungera på andra försöket, så nu har jag kunnat installera Windows Media Player.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren