Stereo

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Stereo

Inläggav Sheriffen » mån 29 dec 2008, 02:14

Jag brukar vara bra på stereoanläggningar och TV-apparater och dvd/videospelare, för det är ju till skillnad från datorer standardiserade tingestar som dessutom fungerar på ett rationellt sätt. Men den här gången går jag bet.

Jag har köpte en ny stärkare, en Yamaha RX 397. Jag har en Technics dvd-spelare, som dock är ett drygt tiotal år gammal. Högtalarna är heller inte splitternya men däremot nästan oanvända - de har använts, men inte mycket. De är av märket Genexxa. Dessutom har jag en gammal LP-grammofon av märket Pioneer.

Det märkliga är att när jag nu kopplat ihop hela anläggningen så får jag inget ljud. Eller, nästan inget ljud. Försöker jag spela en CD-skiva hörs bara - vid högt uppskruvad volym - ett dovt surrande som antyder att kontakt finns mellan stärkare och högtalare. Oändligt, fantastiskt svagt, så svagt att det knappt går att uppfatta, hörs spårrester av musiken.

Spelar jag en LP så hörs det mycket bättre, men fortfarande väldigt lågt. På högsta volym låter det som lägsta volym på vilken annan stereoanläggning som helst. Dessutom brusar ljudet. Det är inte rent.

Är det någon som utifrån dessa knapphändiga informationer kan våga sig på en gissning om var felet ligger och vad jag i så fall kan göra?

Jo, jag vet, jag kan springa tillbaka till butiken och fråga, men skulle gärna slippa. Har mycket annat att göra.

Tacksam för svar/gissningar/whatever!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » fre 02 jan 2009, 14:42

Inte för att det är en komplett lösning, men du skulle kunna börja med att prova med att koppla bort (säg) DVD-spelaren och CD-spelaren och se om LP-svarven då fungerar som vanligt. Repetera med övriga enheter och se om det är likadant med alla, eller om någon av dem verkar vara boven.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav tompe » lör 03 jan 2009, 16:29

Jag tror du valt fel signal ppå något sätt. Kolla så du inte valt optiska ingångar till exempel. När man kan höra rätt ljud svagt brukar det bero på att det läcker över.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » mån 05 jan 2009, 16:42

Tack för givna förslag!

Nu har jag dock fått stereon att fungera. Det visade sig att stärkaren var inställd på fel motstånd - ohm. Jag hade testat med både 8 och 16 utan framgång tidigare, men min gode vän Micke Brand sa att man nog måste stänga av stärkaren emellan när man kopplar om. Det går inte att bara koppla om när den är påslagen - liksom när man gör vissa saker med datorer måste man så att säga göra en omstart för att ohm-inställningen ska träda i funktion. Kanske kan vara ett tips till någon annan med motsvarande problem.

Det lustiga med Micke var att han genast, utan att jag sagt något alls om inställningarna, identifierade vad som var felet bara på min problembeskrivning (det vill säga det här med ljudet som lät som om det kom från en radiosändning från Timbuktu, för jag fick det att låta svagt, svagt även med CD-spelaren om jag la i en CD med hög musik på). Jag är i normala fall, som jag sa, rätt bra på stereoanläggningar och TV- och dvd/video-apparater, och det utan att någonsin bry mig om manualerna. Jag bara "vet" hur de fungerar, liksom. Men den här gången gick jag bet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren