Vilken affär tänker jag på?

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Vilken affär tänker jag på?

Inläggav pinkunicorn » tis 03 feb 2009, 08:26

För länge sedan när världen var ung hände det att jag åkte från Linköping till Stockholm för att köpa böcker. En av de affärer som besöktes har jag inte lyckats lista ut vad det kan ha varit. Jag bör ha besökt den i mitten av 1980-talet.

Jag är lite oklar på geografin, men jag minns det såhär:

Kod: Markera allt
                 |                               x
    ------------bro----------------------------------------
     Åhlens      |
    -------------O
         plattan

Jag tror att affären låg på den gata det står "bro" på (är det den som är Malmskillnadsgatan, eller är den en av de första tvärgatorna till höger om plattan?). Möjligen var det någon tvärgata upp eller ner. Som jag minns det lutade gatan nedåt åt höger på min skiss, och jag tror att affären delade dörr med något annat, och att man gick in till höger. Jag minns det som att det var den högra delen av entren som var den intressanta. Man fick gå några trappsteg upp för att komma till ingången.

Kan det ha varit Metropolis (SF-Bokhandelns första lokal tillsammans med Horst Schröder) eller kan jag blanda ihop det med en tidig inkarnation av Tradition (innan de låg i Sturegallerian (var det väl?)).

Mina dimmiga minnesbilder av var i Stockholm den här butiken låg kan ha flutit ihop med Akademibokhandeln som jag känner mig mer säker på att den ligger (låg?)) där i krokarna.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Svensson » tis 03 feb 2009, 09:24

Fanns det inte en bokhandel på Gamla Brogatan? Almqvist&Wiksell eller nåt?

Jag köpte i alla fall "Dune" där på Gamla Bro typ 1983.

Handeln låg vid en sluttande gata (tvärgata till Drottninggatan som är den "bro" du nämner), låg i ett gammalt hus, flera rum i fil så att säga.
Svensson
Trufan

Inläggav jophan » tis 03 feb 2009, 09:52

Där fanns väl en bokhandel med engelskspråkig litteratur, men det var åt andra hållet, ner mot Vasagatan. Vilken bokhandel Hans tänker på, bort mot Malmskillnadsgatan/Stureplan till, vet jag inte. Var låg SFSF/Metropolis? Det har jag hunnit glömma.

På norra sidan av Kungsgatan låg Nordiska bokhandeln, precis innan man kom ner på Stureplan.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » tis 03 feb 2009, 16:39

Min gissning är Nordiska bokhandeln, som var en förträfflig sådan. Som Johan säger låg den på Kungsgatan, ett kvarter före Stureplan.

På själva Stureplan fanns sedan under en tid en pocketbokhandel i de lokaler i hotell Anglais-huset där det numera ligger en bar. Och en liten bit upp på Sturegatan, in på Humlegårdsgatan, fanns den enastående Sandbergs bokhandel, med en huvudbokhandel, en pocketbokhandel, en butik enbart för engelskspråkig litteratur, en för fransk, en för klassisk och andra språk.

En bit upp längs Birger Jarlsgatan från Stureplan låg och ligger förstås Rönnells antikvariat, men det är väl inte det som avses. Och några fler bokhandlare just i de här trakterna känner jag inte till. Vilket jag skulle om det funnits några under avsevärd tid, tro mig.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 04 feb 2009, 15:01

Pocketbokhandeln hette Hornan och var alldeles fortrafflig. Hade man hittat en bok till billigare pris i annan bokhandel, slog de genast av pa sitt pris tills de lag under den andra bokhandeln. Och de hade ett stort sf-sortiment pa ett slags stor hylla som man gick upp till i en trappa langst in i bokhandeln. Pa skylten utanfor dorren stod det: If you can read this, you can read most of our books.

Jag gick ofta pa Hornan och blev lite bekant med personalen. Det har ar en bokhandel som jag autentiskt saknar an i denna dag.

Kor hart,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren