Gröna linjer

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Gröna linjer

Inläggav Sheriffen » tis 17 feb 2009, 23:39

Windows Vista. I Word tror jag mig ha lyckats stänga av nästan alla autofunktionerna, men jag får hela tiden gröna, irriterande våglinjer under meningar som är helt korrekta. Hur blir jag av med detta elände?

Tacksam för svar. Som vanligt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 18 feb 2009, 00:07

Jag lyckades faktiskt hitta svaret själv med hjälp av hjälpmenyn i Word. Det är rätt fascinerande. För att bli kvitt automatisk stavnings- och grammatikkontroll, måste man markera att man vill ha kontrollen. Sedan måste man markera att programmet visserligen ska göra kontrollen, men dölja alla fel i texten. Då försvinner de gröna linjerna.

Att bara stänga av kontrollen fungerar däremot inte, för då kontrollerar den och smetar ut de gröna linjerna i alla fall.

Jag undrar hur de som tillverkade Word tänkte, om det nu var det de gjorde.

För övrigt var det förstås inga fel i texten, heller. Programmet bara körde ut de gröna linjerna under varenda mening ändå.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 18 feb 2009, 00:09

Strike that.

De grönja linjerna kommer tillbaka så fort jag skriver något nytt i dokumentet.

Hur gör jag, snälla någon?

Jag blir tokig på sådant här. Datorn gör en massa skit som jag inte bett om. För att något alls ska hända förutom skrivmaskinsfunktion skulle jag vilja vara tvungen att uttryckligen be om det, men inte en gång. Utan tre.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 18 feb 2009, 00:15

Strike that.

Jag har fått bort linjerna igen. Man skulle avmarkera "Check grammar as you write".

Det visar sig vara så att gröna linjer klagar på grammatiken, röda linjer på stavningen.

Exakt hur korkat det här är för någon som skriver, både professionellt och som hobby, undrar jag om någon enda förutom de som faktiskt skriver fattar. Samtidigt kan man undra om Word-kreatörerna någonsin har hört talas om stilistik, om litteratur, om författare. För det har i alla fall inte deras ordbehandlingsprogram gjort. Texter som är helt lysande markeras som felaktiga rakt igenom. Fantastiskt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » ons 18 feb 2009, 08:09

Sheriffen skrev:Texter som är helt lysande markeras som felaktiga rakt igenom.

Det där låter som att du skriver på ett språk och Word kollar grammatik/stavning utifrån ett annat. Så där dålig på att markera vad som är rätt eller fel brukar den inte vara, även om den har fel ibland.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav centerwall » ons 18 feb 2009, 08:22

Jag har precis läst färdigt Erik Wahlströms Gudoch ett citat från slutet kommer jag onekligen att tänka på när jag läser den här tråden. Ärkeänglarna Gabriel och Rafael diskuterar himlen och helvetet och en av dem utbrister:

Men jag anser att helvetet nog behövs fortfarande. Var ska man annars förvara Microsofts dataplanerare och de som skapar mobiltelefoneras ringsignaler? Hit får de inte komma.
centerwall
Letterhack

Inläggav Sheriffen » ons 18 feb 2009, 10:19

pinkunicorn skrev:
Sheriffen skrev:Texter som är helt lysande markeras som felaktiga rakt igenom.

Det där låter som att du skriver på ett språk och Word kollar grammatik/stavning utifrån ett annat. Så där dålig på att markera vad som är rätt eller fel brukar den inte vara, även om den har fel ibland.

Jaha, ja. Jo, jag har svenska, engelska och grekiska i datorn. Den kollar bergis på grekiska och då blir ju förstås allt fel. Varenda bokstav. :-)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 18 feb 2009, 10:25

centerwall skrev:Jag har precis läst färdigt Erik Wahlströms Gudoch ett citat från slutet kommer jag onekligen att tänka på när jag läser den här tråden. Ärkeänglarna Gabriel och Rafael diskuterar himlen och helvetet och en av dem utbrister:

Men jag anser att helvetet nog behövs fortfarande. Var ska man annars förvara Microsofts dataplanerare och de som skapar mobiltelefoneras ringsignaler? Hit får de inte komma.

Rätt inställning! Ibland kan man nästan beklaga att man inte är troende och då helst katolik, antar jag, och kan gotta sig åt hur onda människor efter döden förtärs av helveteselden. I evighet.

Fast ärligt, man kan verkligen undra. Har de som tillverkar Word någon enda gång fått för sig att ens prata med en enda yrkesskrivande människa? Jag tror faktiskt inte det. Jag tror att de bara tycker det är lattjo lajban att hitta på en massa "funktioner" att lägga in i programmet, ungefär som de mer välbeställda raggarna som paraderar en dag varje år längs Sveavägen i Stockholm med sina osannolikt utsmyckade bilar. En jag såg en gång hade till och med kristallkronor i taket. Inuti bilen. Och det är ju tillbehör i form av funktioner som är ungefär lika nödvändiga som de kristallkronorna är för bilkörning som Wordfolket förser programmet med. Eller värre, faktiskt, eftersom funktionerna i Word offensivt *motverkar* programmets själva syfte - att man ska kunna skriva.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » ons 18 feb 2009, 10:44

Jag tror att du ska se på de där funktionerna lite som stödhjul på en cykel. De är inte så dumma för den som inte kan cykla alls, men för den som kan det är de i vägen. För människor som sällan skriver och inte har någon ambition att lära sig det men då och då tvingas att göra det så är de där funktionerna faktiskt vettiga. Om folk flyttar om orden och fipplar med stavningen tills de gröna och röda strecken försvinner så blir texten i allmänhet bättre. Det betyder inte att den är bra, men många riktigt grova fel försvinner.

Om man redan kan skriva så kan man tillåta sig att bryta mot regler då och då eller helt enkelt skriva mer invecklade meningar än vad programmet kan reda ut, och sådant får man då understrykningar för som man glatt kan strunta i.

När jag skriver det här får jag understrykningar på nästan varenda ord utom enstaka småord vilket får mig att misstänka att jag förväntas stava på engelska, men å andra sidan påstås "och" vara korrekt. Hm.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav jophan » ons 18 feb 2009, 11:21

Jag skulle uppskatta en stor knapp vid installationens slut med ledtexten:

Behärskar du svenska i skrift?

Klickar man på Ja så stängs allt irriterande jox av.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » ons 18 feb 2009, 12:18

Det borde, när du säger det, vara en självklarhet. Synd att man ska behöva skoja om det.

Annars har jag nu upptäckt en ny smart funktion. När man raderar sista meningen i ett Windows Vista Word-dokument, krymper programmet automatiskt det stycke där meningen stod till en mycket mindre punktstorlek. Så då får man gå in och markera stycket och göra bokstäverna lika stora som i resten av dokumentet.

En självklart ovärderlig funktion för alla som inte kan skriva och dessutom har dålig syn, så att de slipper se alla fel de gjort för att texten åtminstone i sista stycket blivit för liten.

Det är värre när man som jag har 1/1-syn och kan läsa hur små bokstäver som helst. Och dessutom inte ens skriver fel, i alla fall inte mer än marginellt och inte värre än att jag själv upptäcker det när jag läser igenom dokumentet. Även om bokstäverna är hemskt små.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » ons 18 feb 2009, 22:44

Är inte Word till för icke-professionella användare. Proffs använder väl något lämpligare som en texteditor. Cory Doctorow skrev om detta:

http://www.locusmag.com/Features/2009/0 ... ge-of.html

Och använder man an texteditor kan man versionshantera sin text enligt:

http://www.boingboing.net/2009/02/13/fl ... versi.html

I was prompted to do this after discussions with several digital archivists who complained that, prior to the computerized era, writers produced a series complete drafts on the way to publications, complete with erasures, annotations, and so on. These are archival gold, since they illuminate the creative process in a way that often reveals the hidden stories behind the books we care about. By contrast, many writers produce only a single (or a few) digital files that are modified right up to publication time, without any real systematic records of the interim states between the first bit of composition and the final draft.

Enter Flashbake. Every 15 minutes, Flashbake looks at any files that you ask it to check (I have it looking at all my fiction-in-progress, my todo list, my file of useful bits of information, and the completed electronic versions of my recent books), and records any changes made since the last check, annotating them with the current timezone on the system-clock, the weather in that timezone as fetched from Google, and the last three headlines with your by-line under them in your blog's RSS feed (I've been characterizing this as "Where am I, what's it like there, and what am I thinking about?"). It also records your computer's uptime. For a future version, I think it'd be fun to have the most recent three songs played by your music player.

The effect of this is to thoroughly -- exhaustively -- annotate the entire creative process, almost down to the keystroke level. Want to know what day you wrote a particular passage? Flashbake can tell you. Want to know what passage you wrote on a given day? That too. Plus, keeping track of my todo.txt file means that I get a searchable database of all the todo items I've ever used, with timestamps for their appearance and erasure.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav pinkunicorn » tor 19 feb 2009, 08:25

De flesta icke-datornördar, proffs eller inte, har ingen aning om att det finns fler program att skriva text i än Word. En del har hört talas om Notepad, men lita inte på det.

Jag har hållit en datorkurs för folk som förväntades kunna programmera och sett folk frivilligt använda Word för att skriva kod. Det gick inte så bra, kan vi säga. Extra underhållning när de försöker skriva html med Word och inte inser att deras html-kod konverteras till entiteter och visas istället för att skapa sidan. Håhåjaja.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Johan » tor 19 feb 2009, 09:30

Har de som tillverkar Word någon enda gång fått för sig att ens prata med en enda yrkesskrivande människa?
Varför skulle de göra det? Den överväldigande majoriteten av deras användare är inte yrkesskrivande människor. Det finns ingen anledning att anpassa sina program efter en liten minoritet som kan välja mellan att a) stänga av funktionerna (som du nu gjort) eller b) använda ett annat program.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » tor 19 feb 2009, 10:09

Johan skrev:
Har de som tillverkar Word någon enda gång fått för sig att ens prata med en enda yrkesskrivande människa?
Varför skulle de göra det? Den överväldigande majoriteten av deras användare är inte yrkesskrivande människor. Det finns ingen anledning att anpassa sina program efter en liten minoritet som kan välja mellan att a) stänga av funktionerna (som du nu gjort) eller b) använda ett annat program.

Fast om Toyota plötsligt fick för sig att tillverka bilar för den (globalt sett och medräknat exempelvis alla barn) majoritet människor som inte kan köra bil skulle nog många tycka att det var konstigt. Även om det kanske vore jippigt med bilar som på eget initiativ svängde åt höger, accelererade och körde utför stup.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Baren