Alkoholfri (och annan) öl

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav Sheriffen » tis 10 mar 2009, 15:48

Rymd-Olov skrev:Så sent som idag talade jag om för arbetskamraterna att jag dricker alkoholfri öl, så underlighetsstämpeln är nu grundligt intatuerad i pannan i vilket fall...

Det kan jag tala om att den just nu blev i fandom också! :-)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » tis 10 mar 2009, 16:23

Jag har förstått att öl är en grundbult i denna subkultur, precis som i de flesta andra. Men nu har jag hittat en sort som smakar okej, men låter mig slippa de märkliga och ofta ohygieniska bieffekterna av alkohol.

Ursula K Le Guin skrev:"Some people distil alcohol from fermented holum root, for drinking - they say it gives the unconscious free play, like brainwave training. Most people prefer that, it's very easy and doesn't cause a disease"
/.../
"But what do working people do on Anarres for a bit of jollity, to escape the woes of the world together for a night?"
"Well, we... I don't know. Perhaps our woes are inescapable?"
"Quaint."

Någon "brainwave training" blir det dock inte för min del. :-)
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav centerwall » tis 10 mar 2009, 17:00

Rymd-Olov skrev:Jag har förstått att öl är en grundbult i denna subkultur, precis som i de flesta andra. Men nu har jag hittat en sort som smakar okej,

Det finns alkoholfria öl som faktiskt är riktigt goda, vilket är trevligt för oss öldrickare som ibland av en eller annan anledning inte får/kan dricka öl med den bieffekt du beskriver som jag inte har något emot.
centerwall
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tis 10 mar 2009, 17:10

centerwall skrev:
Rymd-Olov skrev:Jag har förstått att öl är en grundbult i denna subkultur, precis som i de flesta andra. Men nu har jag hittat en sort som smakar okej,

Det finns alkoholfria öl som faktiskt är riktigt goda, vilket är trevligt för oss öldrickare som ibland av en eller annan anledning inte får/kan dricka öl med den bieffekt du beskriver som jag inte har något emot.

Jag har sagt det förut. Jag säger det igen.

Öl är en dryck som ska stjälpas litervis av tjocka, svettiga långtradarchaffisar på sunkiga strippklubbar. Om man inte är en tjock, svettig långtradarchaffis på en sunkig strippklubb ska man vid öldrickande bete sig som om man vore en tjock, svettig långtradarchaffis på en sunkig strippklubb.

Det är öl.

Allt annat är något annat.

Och alkoholfri?

Finns inte.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jPeMelin » ons 11 mar 2009, 08:15

Jag dricker följdaktligen inte öl. Jag utför tydligen bara en undermålig emulering av "en tjock, svettig långtradarchaffis på en sunkig strippklubb". Ibland tom med alkoholfri öl.

Dock måste jag säga att majoriteten av upplevelsen av ölet ligger i att det berusar. Att dricka alkoholfri öl är som att ta ut motorn i en snygg bil. Det kan smaka bra men det går inte.
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Inläggav OsloPC » tor 02 apr 2009, 20:40

Rymd-Olov skrev:Så sent som idag talade jag om för arbetskamraterna att jag dricker alkoholfri öl, så underlighetsstämpeln är nu grundligt intatuerad i pannan i vilket fall...

Selv kjøper jeg ofte alkoholfritt øl til ordinær bruk (dels av hensyn til kalorinntak, og dels av hensyn til at jeg plutselig har oppdaget at jeg er blitt A-menneske, som gjerne vil tidlig til sengs, og desto tidligere dersom jeg er blitt trett av alkohol). Det finnes noen brukbare sorter å få kjøpt i Norge nå. Hvis jeg kjøper øl med alkohol, så er det gjerne mer spennende typer øl enn skandinavisk industrilager. F.eks. har jeg denne uken kjørt buss over grensen til Sverige og tilbake igjen for å kjøpe nyheter fra Systembolagets slipp 1. og 23. denne måneden. Det anses formodentlig som noe riktig sprøtt å gjøre av mange, selv i fandom.

P.C.
OsloPC
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tor 02 apr 2009, 21:01

OsloPC skrev:

Selv kjøper jeg ofte alkoholfritt øl til ordinær bruk (dels av hensyn til kalorinntak, og dels av hensyn til at jeg plutselig har oppdaget at jeg er blitt A-menneske, som gjerne vil tidlig til sengs, og desto tidligere dersom jeg er blitt trett av alkohol). Det finnes noen brukbare sorter å få kjøpt i Norge nå. Hvis jeg kjøper øl med alkohol, så er det gjerne mer spennende typer øl enn skandinavisk industrilager. F.eks. har jeg denne uken kjørt buss over grensen til Sverige og tilbake igjen for å kjøpe nyheter fra Systembolagets slipp 1. og 23. denne måneden. Det anses formodentlig som noe riktig sprøtt å gjøre av mange, selv i fandom.

Vad betyder sprött?

Annars, kom igen, grabbers och peepul - folk får dricka precis vad de vill, men *öl* utan *alkohol* är en självmotsägelse! Jag börjar fnittra! :-)))

Om det inte är alkohol i, så är det inte öl. Det är något annat. Ge det ett namn, i stället! Lö, kanske. Bakvänt öl.

Jag menar, det finns väl ändå ingen vettig människa som kallar Jack Daniel's för whisky, till exempel?!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav OsloPC » tor 02 apr 2009, 21:18

Sheriffen skrev:
Vad betyder sprött?

Weird, wacky, odd.

PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav Livgivare » fre 05 jun 2009, 22:13

Eftersom jag är Nykterist har jag testat på ett par alkoholfria ölsorter och funnit ut att de är riktigt goda. De två bästa är Jever Fun och Carlsbergs Alkoholfri.

Vill man fejka att man driker riktigt öl tar man och ser om någon har ett par ölflaskor stående som är tomma, så tar man dem, sköljer ur dem och häller i den alkoholfria varianten. Då kan man dricka öl utan att någon frågar om man är dum, skall köra bil eller är gravid....
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Rymd-Olov » lör 06 jun 2009, 08:42

Livgivare skrev:Eftersom jag är Nykterist har jag testat på ett par alkoholfria ölsorter och funnit ut att de är riktigt goda. De två bästa är Jever Fun och Carlsbergs Alkoholfri.

De är mina favoriter också! Särskilt Carlsberg har fått åtminstone okej av (alkohol)öldrickare i min närhet. Sedan tycker jag att Norrlands Gulds alkoholfira är exakt likadan som alkoholvarianten, dvs näst intill odrickbar...

Livgivare skrev:Vill man fejka att man driker riktigt öl tar man och ser om någon har ett par ölflaskor stående som är tomma, så tar man dem, sköljer ur dem och häller i den alkoholfria varianten. Då kan man dricka öl utan att någon frågar om man är dum, skall köra bil eller är gravid....

Märklig fråga, det där. Vad väntar de sig för svar?

"Ja, jag misstänker att jag är gravid och vill passa på att tacka för att din oförmåga att acceptera andras inställning till alkohol gav mig tillfälle att avslöja det för alla mina bekanta, inklusive den eventuellt blivande fadern, här på biodlarföreningens höstfest istället för vid något mindre lämpligt tillfälle!"

"Efter midnatt ska jag köra två ton smuggelsprit över svensk-finska gränsen och eftersom jag inte ens har körkort vill jag hålla åtminstone hålla mig nykter!"

Visst går det att ha intressanta diskussioner om alkoholens för- och nackdelar, men samtidigt är det inte för mycket begärt att folk tänker efter om det de ska fråga är något privat eller ej. Mest ifrågasatta verkar de bli som dricker i vanliga fall, men som vill strunta i det någon enstaka gång. Samt, antar jag, ungdomar i kretsar med högt grupptryck.

Som tur är, är de flesta alkoholdrickare vettiga människor, liksom de flesta nykterister. Åtmisntone enligt en antropofil som jag.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Livgivare » lör 06 jun 2009, 09:11

Visst är det märkligt. Du kan lägga till en grupp som skapar grupptryck kring ett måste-dricka-tänk och det är Universitetsstudenter, hör och häpna, det var bara 2 % eller var det mindre av alla de som gick på högskolor och Universitet som var nykterister. Det förväntas av en att man skall dricka när man är student! Det gör mig arg, skall man få toppjobbet bara för att man är socialt politisk korrekt och tar och dricker på krogen eller skall man få jobbet för att man jobbar ashlet av sig med huvudet i boken och med brett och fint detaljintresse kring ämnet man studerar? Så känner jag i alla fall efter att ha varit ute några få gånger på krogen!
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav margl » lör 06 jun 2009, 10:12

Livgivare skrev:Visst är det märkligt. Du kan lägga till en grupp som skapar grupptryck kring ett måste-dricka-tänk och det är Universitetsstudenter, hör och häpna, det var bara 2 % eller var det mindre av alla de som gick på högskolor och Universitet som var nykterister. Det förväntas av en att man skall dricka när man är student!

Återigen visar det sig, föga förvånande, att jag tillhör ännu en minoritet. Jag, som nu efter flera år närmar mig slutet av min tillvaro som student, har varit ståndfast nykterist under hela min tid på universitetet och planerar att förbli det också.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav jophan » lör 06 jun 2009, 14:58

Och detta diskuterar ni baren? Skäms på er! ;D
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Livgivare » lör 06 jun 2009, 16:10

Denna bar har väl coca cola, ramlösa och blåbärsdryck också som alla andra barer?
Livgivare
Fan

Inläggav jophan » lör 06 jun 2009, 16:33

Jag har besökt många barer världen över och måste konstatera att Ramlösa och blåbärsdryck är synnerligen ovanliga. Inte ens CC kan man räkna med, oräkneliga äro de inrättningar som servera Pepsi istället.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Nästa

Återgå till Baren