Laura

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Laura

Inläggav john-henri » sön 05 apr 2009, 21:44

En gång i tiden skrev jag en ledare i Nova som utgick från dottern Lauras gymnastikverksamhet. Det var länge sedan, och i sanningens namn tror jag väl inte på allvar att särskilt många ens av tidskriftens läsare har undrat vad som hänt i hennes gymnastkarriär sedan dess, men i alla fall.

Ledaren skrevs för snart fem år sedan och trycktes om jag minns rätt i nr 2, som kom på senvåren 2004. Den sommaren meddelade Lauras tränare att hon ansåg att Laura vägde för mycket för att kunna bli någon framgångsrik AG-gymnast och föreslog henne att gå över till truppgymnastik. Laura svarade att hon hellre satte sig på gräsmattan och räknade mördarsniglar samt bytte klubb. (Särskilt knubbig var hon inte, bör kanske tilläggas; Laura var 8 år, drygt 1,20 lång och vägde ett par hekto över 20 kilo. Men den tränare hon hade då hade tidigare varit tränare i sovjetrepubliken Lettland.)

Så sedan sommaren 2004 har Laura tränat i Motus-Salto i Malmö. Där det gick rätt hyggligt fram till hösten 2007, när hon fick problem med armbågen, som inte längre gick att böja. Efter åtta månader då hon inte kunde använda armen alls i träningen (men i stället lärde sig frivolter på bom) blev hon opererad i juni 2008 och kunde börja träna fullt igen i slutet av augusti.

Artistisk gymnastik (eller AG-gymnastik) är den individuella tävlingsgymnastik där gymnasten tävlar i fyra grenar: barr, bom, hopp och fristående. Den bedrivs initialt i tio steg med ökande obligatoriska svårigheter; efter steg tio övergår gymnasterna till juniorstatus, vid tidigast 13 år, och blir därefter seniorer, vid tidigast 15 år.

Den första tävling Laura genomförde efter armbågsoperationen och ett drygt års tävlingsuppehåll var Skånemästerskapen, som hon vann i november 2008. I december 2008 vann hon riksmästerskapen på steg 10 i Eskilstuna. Den här helgen har hon för första gången tävlat på juniornivå, eftersom hon fyllde 13 i februari. Totalt kom hon på 7:e plats i tävlingen, som hölls i Norrköping; i fristående kom hon på fjärde plats och i hopp tog hon silver, tre hundradedelear efter vinnaren.

Nästa tävling, som är riksmästerskapen, går i början av maj. Laura säger att då tänker hon vinna. Det är nästan så att jag tror henne.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 06 apr 2009, 01:04

Jag har aldrig träffat Laura, men tack vare John-Henri på om inte nära så i alla fall hyggligt nära håll kunnat följa hennes utveckling som gymnast genom åren.

Det som fascinerar mig med henne är, förutom den uppenbara begåvningen, mycket förstärkt av det väldiga slit hon lägger ned på det här, den inställning hon har. Som uppenbarligen är medfödd.

Vad John-Henri inte nämner här är att Laura efter sin n:te balettlektion då hon var sex år gammal meddelade John-Henri då han hämtade henne att nu hade hon sagt till lärarinnan att hon från och med nu slutat med baletten, eftersom hon i stället skulle bli A/G-gymnast. Rakt av. Så där, bara. Sex år gammal.

I vanliga fall förmodar jag att man skulle ha trott att det här var en liten unges nyck. En unge som har tröttnat på den där tradiga baletten och var - i och för sig fascinerande - självsäker nog att så att säga bara säga upp sig och därefter meddela föräldrarna fait accompli. Men fullt så enkelt var det inte.

För Laura är, som jag haft tillfälle att även på håll konstatera, en av de här märkliga människorna som i en ålder när de allra flesta av oss lekte på dagis och, senare, samlade på tuggummibilder (eller något) i skolan och var måna om att smälta in bland klasskamrater och hade sådana här intressen som att leka cowboys eller hoppa hopprep eller åka pulka eller planka (att klättra över murarna mellan hyrehusens innergårdar i stan, från gård till gård) och busa och så där, helt enkelt vet vad de vill och är beredda att offra nästan allt för det.

Jag är fascinerad av den sortens människor, för de är dels mycket sällsynta och dels i besittning av en mogen och järnhård beslutsamhet i en ålder som är fullständigt förbluffande. Folk tycker att F. Scott Fitzgerald och Ray Bradbury var unga när de bestämde sig för att bli författare. Tänk igen. I jämförelse med somliga var de gamla gubbar.

Den enda människa jag mig veterligen faktiskt har träffat och pratat med som ur den här synvinkeln är likadan som Laura är den tyska violinisten Anne-Sophie Mutter. Sex år gammal vann hon Europamästerskapet för unga musiker. Då hande hon spelat violin sedan hon var fyra. På frågan i vuxen ålder hur det här kunde komma sig, hur hon medan alla andra var ute och lekte och tjoade kunde stå inomhus dag ut och dag in (varje dag - alltså, varje dag!) och spela violin, blev hon närmast förbryllad. Jag tror inte ens att hon riktigt förstod frågan. För henne var det självklart. Hon hade inte kunnat tänka sig att inte göra det. Det var ju för det första så roligt och för det andra så givande och för det tredje... ja, och så vidare.

Det här är något som jag skulle vilja försöka få fram ett bättre svar på och John-Henri har lovat mig att jag vid tillfälle ska få träffa Laura och prata med henne, för det vore autentiskt intressant att förstå hur en människa så intensivt från så otroligt unga år kan brinna så hängivet för något och med sådan beslutsamhet gå in för det. Det är ju naturligtvis ett mycket starkt tecken på genialitet och det säger jag inte för att smickra John-Henri eller Laura, utan för att det är det. Men det är ett tecken på något annat också, ogripbart för mig vad.

Andra människor i historien som jag känner till som har uppvisat den här läggningen är förstås Orson Welles, som tio år gammal blev diskvalificerad från sitt första pris i en tävling där barn/ungdomar satte upp teaterföreställningar, ända tills domarna upptäckte att han faktiskt inte var en sminkad vuxen som var kort till växten. Den pjäs han hade skrivit, regisserat och spelade huvudrollen i var nämligen av det slaget att de ansåg att professionella Broadwaymänniskor förstås inte fick delta i tävlingen.

Och självklart både Wolfgang Amadeus Mozart och Ludwig van Beethoven. Fast i deras fall rörde det sig, trots den väldiga begåvningen och hängivenheten, faktiskt inte så lite om tvång. Wolfgangs far var själv musiker och kompositör och fick sin son att börja redan i fyraårsåldern, om än villigt. Ludvig van, däremot, var inte särskilt intresserad som barn - hans far brukade komma hem full från krogen, väcka honom mitt i nätterna, och tvinga honom att öva. Inspirerad, faktiskt, av Mozart - han var fast besluten att även hans son skulle bli en av världens stora kompositörer.

Det finns förstås fler.

Hur som helst, jag gör inga jämförelser mellan dessa olika människor sinsemellan eller mellan Laura och dem, så missförstå mig rätt. Men en sak delar de utan tvivel - hängivenheten, den här märkliga insikten vid pyttesmå år om vad det är de vill göra. Och driven som får dem att göra det. Helt oavsett vad (i Lauras fall till exempel av och till inte så lindriga skador, av vilka John-Henri bara nämner en).

Och jag blir förbluffad och fascinerad.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » lör 13 jun 2009, 16:00

Fast hon vann inte riksmästerskapet utan fick flera fall. Så hon skar tänder och åkte hem till Skåne och tog itu med träningen igen. Förra söndagen, den 7 juni, vann hon Skånecupen med sin hittills högsta tävlingspoäng i mångkamp. Och i går, den 13 juni, vann hon Unni- og Harald-pokalen i juniorklassen, en internatinell öppen tävling i Oslo och Lauras första tävling utanför Sverige. Hon placerade sig som etta i hopp, barr och bom och som femma i fristående där hon föll på en dubbel salto. I morgon fortsätter hon med att tävla i alla de fyra grenfinalerna och planerar att ta fyra guldmedaljer.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav pinkunicorn » tor 18 jun 2009, 07:52

Och hur gick det?
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav john-henri » tor 18 jun 2009, 23:04

Nöjd är hon ju inte. Som sagt vann hon kuppen och fick en stor och inte särskilt praktisk glastingest i pris samt är numera norsk juniormästare i Unni og Haralds Oslo open pokaltävling; Laura med pokal finns här: http://www.motussalto.com/news/default.asp?module_pk=42
Men i grenfinalerna kom hon tvåa i tre grenar och fyra i den fjärde, slagen med en plats i samtliga av den norska juniormästarinna som hon i mångkampen slagit. Det har muttrats en del om att denna norska tjejs mamma satt med som domare vid grenfinalerna, men strunt samma. En storartad första utländska tävling i alla fall. Och skulle någon vara intresserad har Laura lagt upp filmer av sina åtta grentävlingar; de där hon har blå dräkt är grenfinalerna, de där hon har svart tävlingsdräkt är mångkampen som hon vann. Alltihop finns på youtube under sökbegreppet "Laura Holmberg gymnastics". Jag misstänker att hon planerar att lägga upp fler filmer i framtiden…

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav john-henri » sön 02 aug 2009, 02:04

För den eventuellt intresserade har nu dottern lagt upp en ny, egentillverkad film om sitt gymnastiseraden. Den finns här:

http://www.youtube.com/watch?v=uZCQMYR7yd0

Och jag blev faktiskt rätt imponerad när hon kom kånkande på sin dator och ville visa den.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav john-henri » ons 05 aug 2009, 20:53

Sen fick Laura kalla fötter och tog bort sin film. Men lade upp den igen, så nu finns den här:

http://www.youtube.com/watch?v=fAXHD-LCBzU

Skälet till att hon tog bort den var att hon tyckte att det var jobbigt att de hon visat den för föreslog andra vuxna att titt. Så om någon ser den, så vore det hyggligt att inte kommentera den – hon blir inte förtjust över att man skryter om henne, utan tycker mest att det är pinsamt.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav jPeMelin » tor 06 aug 2009, 16:49

john-henri skrev:Sen fick Laura kalla fötter och tog bort sin film. Men lade upp den igen, så nu finns den här:

http://www.youtube.com/watch?v=fAXHD-LCBzU

Skälet till att hon tog bort den var att hon tyckte att det var jobbigt att de hon visat den för föreslog andra vuxna att titt. Så om någon ser den, så vore det hyggligt att inte kommentera den – hon blir inte förtjust över att man skryter om henne, utan tycker mest att det är pinsamt.

John-Henri

Det var jättehäftigt.
Jag började med gymnastik när gick gymnasium på Lugnet i Falun, men saknade träningsdisciplin (disciplin överhuvudtaget egentligen) och slutade när gymnastiken försvann från schemat i tvåan på gymnasiet (vår lagsportstokige idrottslärare tyckte inte gymnastik var riktig sport).

Jag började få lust att springa och hoppa och slå volter igen när jag såg den här killen precis före semestern.
Damien Walters är fristilsgymnast och lite till.
http://www.youtube.com/watch?v=5MeiwLLZjDo

Tyvärr har jag nu så ont i ryggen att jag knappt kan stå på händer, så det blir inte fråga om att göra några avancerade manövrer.
/Jim
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Inläggav Sheriffen » tor 06 aug 2009, 17:04

Awesome.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » fre 26 mar 2010, 19:40

Det är ett tag sedan Lauras verksamhet har noterats här. Men trots allt känns det ju lite kul att efter de föregående inläggen nu kunna tala om att hon från och med i dag är ordinarie medlem av svenska juniorlandslaget i artistisk gymnastik.

I morgon deltar hon som en av de fem svenska tävlande i sin första landskamp. Den går mot Belgien och är också uttagningstävling inför årets junior-EM.

John-Henri
john-henri
BNF

Återgå till Baren