Hugo Voters Package 2009

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav tompe » mån 20 apr 2009, 03:03

Jag fick just email om att "Hugo Voters Package" finns stt ladda ned. Så är ni medlemmar i kongressen och har ni inte fått detta email med lösenord för att ladda ned det antar jag ni går till kongressens hemsida och följer instruktionerna där.

Enligt uppgift ska också alla nominerade i seriekategorin finnas med i paketet.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav tompe » tis 21 apr 2009, 00:21

Vad irriterande, Neal Stephensons extremt tjocka bok fanns inte med i Hugo-paketet.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » tis 21 apr 2009, 08:31

tompe skrev:Vad irriterande, Neal Stephensons extremt tjocka bok fanns inte med i Hugo-paketet.

För jävligt. Skriv till Scalzi och skäll ut honom för att du inte får litteratur för ytterligare några hundra helt gratis - bara tio böcker och texter värda ett par tusen spänn gratis. Fräckt av Scalzi.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » tis 21 apr 2009, 18:10

jophan skrev:
tompe skrev:Vad irriterande, Neal Stephensons extremt tjocka bok fanns inte med i Hugo-paketet.

För jävligt. Skriv till Scalzi och skäll ut honom för att du inte får litteratur för ytterligare några hundra helt gratis - bara tio böcker och texter värda ett par tusen spänn gratis. Fräckt av Scalzi.

Du missar helt poängen. Jag kan betala hardcoverpris för boken i hardcover men den var så otymplig så jag vill läsa den elektroniskt istället. Då jag av ideologiska och estetiska skäl inte kan köpa eller läsa böcker med DRM så kan jag inte få tag i den lagligt.

Tidigare år har sådana här saker berott på avtal som är regionsbegränsade. Det beror inte på att författaren inte vill sprida boken. Dessa avtal är ren ondska och ställer till massor med problem på en global ebok-marknad.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav tompe » tis 21 apr 2009, 18:13

jophan skrev:bara tio böcker och texter värda ett par tusen spänn gratis. Fräckt av Scalzi.

Då jag inte kan sälja vidare det elektroniska data så är det väl inte värt något alls. Det får väl visst värde om jag skulle läsa böckerna och inte redan hade de flesta som hardcover.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » tis 21 apr 2009, 19:45

OK, låt mig uttrycka det så här: Eftersom detta inte är en tjänst som Worldcon, Inc. säljer eller som ingick när du köpte medlemskapet i kongressen, utan är resultatet av en enskild människas frivilligarbete, så skulle jag vara tacksam för varje bok jag fick helt gratis, snarare än irriterad för de böcker jag inte fick.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » tis 21 apr 2009, 23:39

I min värld kan man vara tacksam och irriterad samtidigt.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 22 apr 2009, 00:05

Jesus Christ, Tommy! Någon kommer fram på gatan och ger dig tiotusen kronor och du skäller ut honom för att du inte får femtontusen. Eller?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Merry » ons 22 apr 2009, 09:17

Jag håller med Tommy; man kan defintivt kombinera tacksamhet med irritation. Tacksamhet för att någon bryr sig, irritation på världen i allmänhet för att vad man vill ha inte överensstämmer med vad man fick (särskilt när urvalet känns mer slumpbaserat).

Du får en bok som någon väljer ut på måfå. Det råkar vara boken du just har köpt. Irriterande utan att du tycker något annat än bra om personen ifråga.

SKillnaden i det här fallet tycks mig vara om något är irriterande, eller om man är irriterad på någon.
Merry
Fan

Inläggav jophan » ons 22 apr 2009, 09:41

Nej, man får inget som någon valt ut på måfå. Man får de flesta av de böcker som i år är nominerade till Hugopriset. Utan slumpfaktor. Helt gratis.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Johan » ons 22 apr 2009, 10:16

Jag tror att Merry försökte förtydliga hur/att man kan känna irritation över någonting trots att man är väl medveten om att allt som har hänt är att en person har gjort en bra sak för en med ett hypotetiskt exempel.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Merry » ons 22 apr 2009, 10:30

jophan skrev:Nej, man får inget som någon valt ut på måfå. Man får de flesta av de böcker som i år är nominerade till Hugopriset. Utan slumpfaktor. Helt gratis.

Jag kanske borde ha förtydligat att just det var ett exempel, eller valt något annat än böcker.

I Tommys fall så är det väl snarare slumpvis (från hans perspektiv, givet att han inte är inläst på förlagskontrakten) vilken bok han inte skulle få, och det är irriterande att det var just den stora, tunga boken som Scalzi inte lyckades förhandla sig till.

Irritationen har ingenting att göra med Scalzi - Tommy gjorde det mycket klart att vad han ogillade var förlagskontrakten som gjorde det svårt att sälja vissa böcker som eböcker.
Merry
Fan

Inläggav jophan » ons 22 apr 2009, 11:30

Johan skrev:Jag tror att Merry försökte förtydliga hur/att man kan känna irritation över någonting trots att man är väl medveten om att allt som har hänt är att en person har gjort en bra sak för en med ett hypotetiskt exempel.

Merry skrev:
jophan skrev:Nej, man får inget som någon valt ut på måfå. Man får de flesta av de böcker som i år är nominerade till Hugopriset. Utan slumpfaktor. Helt gratis.

Jag kanske borde ha förtydligat att just det var ett exempel, eller valt något annat än böcker.

Jag har inte sagt att man inte kan vara irriterad och tacksam samtidigt, bara att det var en i mina ögon märklig reaktion i just detta fallet. Varför börja diskutera hypotetiska exempel när diskussionen gäller ett konkret fall?
Merry skrev:I Tommys fall så är det väl snarare slumpvis (från hans perspektiv, givet att han inte är inläst på förlagskontrakten) vilken bok han inte skulle få, och det är irriterande att det var just den stora, tunga boken som Scalzi inte lyckades förhandla sig till.

Irritationen har ingenting att göra med Scalzi - Tommy gjorde det mycket klart att vad han ogillade var förlagskontrakten som gjorde det svårt att sälja vissa böcker som eböcker.

Men han har inte köpt något. Han har fått en massa saker helt gratis. Hade han betalt en eller några hundringar för att få några av böckerna som e-böcker hade jag förstått reaktionen, men i detta fall handlade det om manna från himlen. Det är därför jag tycker att reaktionen var märklig.

ETA: Men OK, jag överreagerar lite själv, visst kan jag förstå att Tommy blev besviken på att just den boken saknades.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Merry » ons 22 apr 2009, 11:41

Om någon berättade för mig att det skulle regna slumpvist utvalda böcker från himlen imorrn (apropå manna), och jag sedan bara fick Barbara Cartland i min trädgård, så skulle jag också säga "Irriterande. Att jag hade sån otur." =)

Tommy visste ju om att det skulle finnas ett bokpaket, alltså hade han förmodligen förväntningar (nu börjar jag också tolka Tommy hej vilt, precis som alla andra - det finns klara fjäder->höna-tendenser på det här forumet).

ETA: Jo, som sagt, vi alla överreagerar nog.
Merry
Fan

Inläggav jophan » ons 22 apr 2009, 11:48

Merry skrev:Om någon berättade för mig att det skulle regna slumpvist utvalda böcker från himlen imorrn (apropå manna), och jag sedan bara fick Barbara Cartland i min trädgård, så skulle jag också säga "Irriterande. Att jag hade sån otur." =)

Tommy visste ju om att det skulle finnas ett bokpaket, alltså hade han förmodligen förväntningar

Visst. Bokpaketet skulle innehålla så många av de Hugonominerade verken som John Scalzi hade lyckats övertala förlagen om att släppa gratis till alla som registrerat sig som medlemmar i världskongressen. Slumpfaktorn var synnerligen låg. (Det handlade alltså inte om ett gäng slumpvist utvalda böcker.)

Merry skrev:Jo, som sagt, vi alla överreagerar nog.

Fast det ger krydda åt anrättningen, så länge vi är medvetna om det. :)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Nästa

Återgå till Baren