Mänsklighetens största uppfinningar

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Mänsklighetens största uppfinningar

Inläggav Sheriffen » fre 08 maj 2009, 13:12

Jag har gjort ett mycket allvarligt försök att utröna vilka som är mänsklighetens tre största uppfinningar genom alla tider och efter omsorgsfullt forskningsarbete kommit fram till följande:

1) Bausch & Lomb Ray Ban Wayfarers, originalen

2) Starbucks

3) Gin & tonic

De båda första är ju alldeles självklara och tarvar naturligtvis ingen som helst förklaring, men om den tredje uppfinningen ska jag kanske tillägga att den är en av de tre största för att den är den enda drink i världen som är enastående. Alla andra är odrickbara, för alkoholhaltiga drycker - som öl, whisky, vin, m.fl. - ska i övrigt drickas rena, inte utblandade.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Det vore intressant att se andra listor över mänsklighetens tre största uppfinningar, även om den här är den objektivt sett korrekta. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » fre 08 maj 2009, 13:38

Ja, bröderna Wrights insats förtjänar knappast att nämnas i sammanhanget.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 08 maj 2009, 13:45

HOST, HOST!

Åh, herrejävlar! Hur noggranna efterforskningar man än gör så är ju naturvetenskapen nu en gång av det slaget att resultaten är ständigt möjliga att ifrågasätta i sken av nya experiment, observationer och bevis!

Alltså, nya rön har framkommit! Vid mycket noggranna observationer har det nu befunnits att till listan ska föras:

Flygplanet.

Men närmare bestämt:

Airbus A380.

Som är ytterligare en av mänsklighetens största uppfinningar. Genom alla tider.

Tanken är nu förstås att man så småningom ska kunna sitta på Starbucks på övre däck i en Airbus A380 och iförd sina Bausch & Lomb Ray Ban Wayfarers beställa en gin & tonic (ombord på flygplanet har Starbucks utskänkningstillstånd).

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Mänsklighetens största uppfinningar

Inläggav jPeMelin » sön 10 maj 2009, 12:46

Sheriffen skrev:P.S. Det vore intressant att se andra listor över mänsklighetens tre största uppfinningar, även om den här är den objektivt sett korrekta. D.S.

För min del är det saker av lite annan karaktär som meriterar till titeln mänsklighetens bästa uppfinningar.

1. Skalan: Tack vare proportionslära kan man sätta olika måttsystem i relation till varandra. Det skapar möjlighet till förståelse för många typer av matematik och vetenskap, inte minst med ett så fantastiskt verktyg som räknestickan. I kombination med hjulet lyckades man nästan skapa datorer tillslut.

2. Hålkortet: Även om böcker förstås är fantastiska så var det när vi behövde skriva och läsa information med maskiner samt att lagra den som det utformades ett system som universellt kunde översätta komplex information till enkla binära system och minnas den.

3. Transistorn: Överför hanteringen av information ovanstående hålkort till virtuell form. Utvecklingen av transistorn möjliggjorde att information idag kan utbytas och dupliceras utan fysisk produktion, först som elektriska impulser, emd med tiden kommer virtualiseringen av information att kunna föras över till alla möjliga och omöjliga energiformer.

Ska jag se uppmaningen lite mer som Sheriffen föregått med i sitt exempel så blir det istället:

1. Vinylskivan
2. Synthesizern
3. Cykeln (den moderna cykeln som den utvecklades från 60-talet och framåt)
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Re: Mänsklighetens största uppfinningar

Inläggav jPeMelin » sön 10 maj 2009, 12:59

Sheriffen skrev:Jag har gjort ett mycket allvarligt försök att utröna vilka som är mänsklighetens tre största uppfinningar genom alla tider ...

2) Starbucks

Jag förvånas väldeliga över denna andraplacering.

Mina besök på kedjan i fråga har upplevts som något över medelmåttiga, oavsett var jag besökt den i världen. Detta gäller omdömet både vad gäller dryck och mat och även servicen rör sig i samma intervall. Även om den som bäst har varit mycket bra så har den också varit usel.

Kedjans öppettider kanske har betydelse för ditt omdöma också, fast då kan jag åtminstone i Göteborg peka på minst ett café som slår Starbucks på samtliga punkter (utom en), nämligen Café Tintin på Engelbrektsgatan nära Avenyn.
Det enda Tintin inte gör är förstås att finnas över hela världen, vilket iallafall jag ser som ännu en fördel för Café Tintin. Jag finner så hellre Café Tintins motsvarighet i varje stad jag kan tänkas besöka, med sin lokala färg och prägel.

Så vad är det som gör Starbucks så bra i dina (eller snarare kanske bakom dina solglas)ögon.
jPeMelin
Fan

Inläggav Sheriffen » sön 10 maj 2009, 13:22

Ah, Jim, jag märker att du är en av De Oinvigda. Nedan några punkter, dock inte i inbördes hierarkisk ordning utan listade bara för att göra det hela mer översiktligt.

För det första: på Starbucks får man sin utsökt läckra, varma choklad (jag dricker inte kaffe och inte kafé-te ens på Starbucks) i en mugg av samma slag som McDonald's serverar sina milkshakes i. Pappmugg med plastlock och sugrör, alltså. Oslagbart. Chokladen håller sig varm i bokstavligt talat timmar, för det finns ingen yta för den att svalna av särskilt mycket på. Och så får vi inte glömma deras blåbärsmuffins, i alla fall här i Athen. Fast utbudet av muffins, kakor och smörgåsar brukar variera från land till land, i enlighet med mat- och småkakskulturen.

För det andra: Starbucksfåtöljerna. De som är specialtillverkade för Starbucks. De små är utmärkta, men de stora - Jim, de stora! Det brukar finnas två på varje Starbucks (undantagandes där lokalen helt enkelt är för liten), eftersom de är så pass stora att de skulle ta för mycket utrymme i anspråk om de vore fler. På en riktigt bra Starbucks står de placerade vid ett fönsterbord. Om du någonsin, en enda gång i ditt liv, har suttit i en äkta Starbucksfåtölj så förstår du vad jag menar. Man sitter i timmar. Bokstavligt talat. Man *vill* inte resa sig och gå därifrån, så det är bra att ha läsbart med sig.

För det tredje: musiken. Starbucks tillverkar sina egna CD-samlingar med enastående bra musik, som de spelar i lokalen och som man kan köpa vid disken. Den senaste jag köpte heter Sundown. Den består av lounge och chill out. Lysande låtar. Mycket ofta gör de jazzskivor. Före Sundown köpte jag Starbucks samling med Chet Baker. Som jag aldrig gillat tidigare. Men vars storhet jag insett nu. Tack vare Starbucks. Som förstås tog fram hans bästa material någonsin.

För det fjärde: Starbucks.

Det sista argumentet är det enda nödvändiga och förstås självklara. Det enda ordet räcker.

Starbucks.

För när man tänker efter, vad kan man ens avlägset tänkas vilja ha som inte finns på Starbucks?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jPeMelin » sön 10 maj 2009, 13:48

Sheriffen skrev:Ah, Jim, jag märker att du är en av De Oinvigda. ...

Förutom din diminuerande inledning som knappast kan kallas mer än självhävdelse, gob vet för vilka brister, så ger jag mig på dina argument lite kort här.

Sheriffen skrev:För det första: på Starbucks får man sin utsökt läckra, varma choklad (jag dricker inte kaffe och inte kafé-te ens på Starbucks) i en mugg av samma slag som McDonald's serverar sina milkshakes i. Pappmugg med plastlock och sugrör, alltså. Oslagbart. Chokladen håller sig varm i bokstavligt talat timmar, för det finns ingen yta för den att svalna av särskilt mycket på.

Varm choklad ka drickas i en bred djup tjock, förvärm porslinsmugg.
Att alls föra fram pappersmuggar som ett alternativ att dricka varm dryck i är utomordentligt dålig smak likaväl som det ger en dålig smakupplevelse.

Sheriffen skrev:För det andra: Starbucksfåtöljerna. De som är specialtillverkade för Starbucks. De små är utmärkta, men de stora - Jim, de stora! Det brukar finnas två på varje Starbucks (undantagandes där lokalen helt enkelt är för liten), eftersom de är så pass stora att de skulle ta för mycket utrymme i anspråk om de vore fler. På en riktigt bra Starbucks står de placerade vid ett fönsterbord. Om du någonsin, en enda gång i ditt liv, har suttit i en äkta Starbucksfåtölj så förstår du vad jag menar. Man sitter i timmar. Bokstavligt talat. Man *vill* inte resa sig och gå därifrån, så det är bra att ha läsbart med sig.

Efter två dagars vandrande i alperna åkta jag och min flickvän till Luzern och efter att vi tagit in på den lokala campingen gick vi till stan och fikade på Starbucks. Den gången var dessa fotöljer gudomliga. I övrigt har de en lite för låg sittyta för en långskånk som jag.

Ska man alls ha en skön sittplats på ett café så föredrar jag faktiskt långbänkarna som brukar sitta längs väggarna i en del caféer. Gärna i ett hörn av lokalen så man kan luta sig mot det med en bok i ena handen och den andra armen vilande på ett normalthögt bord, med handen runt den varma porslinsmuggen.

Sheriffen skrev:För det tredje: musiken. Starbucks tillverkar sina egna CD-samlingar med enastående bra musik, som de spelar i lokalen och som man kan köpa vid disken. Den senaste jag köpte heter Sundown. Den består av lounge och chill out. Lysande låtar. Mycket ofta gör de jazzskivor. Före Sundown köpte jag Starbucks samling med Chet Baker. Som jag aldrig gillat tidigare. Men vars storhet jag insett nu. Tack vare Starbucks. Som förstås tog fram hans bästa material någonsin.

Eftersom den enda diskjockeyn värd namnet är jag själv och Johan Helmstad (se Join Our Blog: http://joinourblog.blogspot.com/ som han skrev tills hösten 2008). Nu är jag ingen riktig skivvändare, men väldigt få spelar musik som jag uppskattar. Möjligen skulle utbudet på denna Norberg Festival ( http://www.norbergfestival.com/ ) komma ganska nära en trevlig caféspellista i min smak.
I alla andra sammanhang föredrar jag tystnad. Ett café utan musik placerar sig automatiskt över samtliga andra caféer med musik.

Sheriffen skrev:Det sista argumentet är det enda nödvändiga och förstås självklara. Det enda ordet räcker.
Starbucks.

Starbucks är ett mycket bra namn. Med det är också Tintin, och skolfiket på min gamla gymnasieskola som inofficiellt hette Nekrofiket.

Sheriffen skrev:För när man tänker efter, vad kan man ens avlägset tänkas vilja ha som inte finns på Starbucks?

Tystnad.
Mycket god choklad.
Pittoresk lokal.
Porslinsmuggar.
Croque Monsieur.
Kanelbullar.
Ägg och vitlöksbaguetter.
jPeMelin
Fan

Inläggav Sheriffen » sön 10 maj 2009, 14:12

jPeMelin skrev:

Förutom din diminuerande inledning som knappast kan kallas mer än självhävdelse, gob vet för vilka brister, så ger jag mig på dina argument lite kort här.

Nej, nej. Det där är det gamla fanniska sättet att som gammal i gamet och tillhörig den trängre kretsen (som förstås inte finns) tala till spralliga neofans (som förstås finns men inte alls är så spralliga som man låtsas när man talar till dem).

Varm choklad ka drickas i en bred djup tjock, förvärm porslinsmugg.
Att alls föra fram pappersmuggar som ett alternativ att dricka varm dryck i är utomordentligt dålig smak likaväl som det ger en dålig smakupplevelse.

Ah, Jim, jag märker att du är ett av de Hopplösa Fallen. Nåväl. Du kunde ha fått ett bra liv du också och jag kan bara beklaga att chansen verkar vara försutten... dock inte i en Starbucksfåtölj, tyvärr.

Efter två dagars vandrande i alperna åkta jag och min flickvän till Luzern och efter att vi tagit in på den lokala campingen gick vi till stan och fikade på Starbucks. Den gången var dessa fotöljer gudomliga. I övrigt har de en lite för låg sittyta för en långskånk som jag.

Ska man alls ha en skön sittplats på ett café så föredrar jag faktiskt långbänkarna som brukar sitta längs väggarna i en del caféer. Gärna i ett hörn av lokalen så man kan luta sig mot det med en bok i ena handen och den andra armen vilande på ett normalthögt bord, med handen runt den varma porslinsmuggen.

To each his own och allt det där, men då kan man ju inte sitta bekvämt tillbakalutad och sjunka bort i drömmerier i en fåtölj som är så skön att man nästan somnar. Undrar om det verkligen var en av de riktigt stora du satt i och inte bara en av de vanliga. Alltså, de stora är STORA. Vi pratar högst *betydligt* mer än medeltida kungatron här! Det är som sagt därför det aldrig finns fler än två på en given Starbucks, och på en mindre Starbucks inte ens det.

Eftersom den enda diskjockeyn värd namnet är jag själv och Johan Helmstad (se Join Our Blog: http://joinourblog.blogspot.com/ som han skrev tills hösten 2008). Nu är jag ingen riktig skivvändare, men väldigt få spelar musik som jag uppskattar. Möjligen skulle utbudet på denna Norberg Festival ( http://www.norbergfestival.com/ ) komma ganska nära en trevlig caféspellista i min smak.
I alla andra sammanhang föredrar jag tystnad. Ett café utan musik placerar sig automatiskt över samtliga andra caféer med musik.

Discjockeys hör förstås avgjort inte hemma på ett kafé och Starbucks har inga. Deras skivor spelas bara i anläggningen. På låg volym. Jag håller med om det där med att tystnad är att föredra och att ett kafé utan musik automatiskt placerar sig över samtliga andra kaféer. Med ett undantag. Starbucks. Men så pratar vi inte bara om musik. Vi pratar om Starbucks Music. Something else again.

Sheriffen skrev:För när man tänker efter, vad kan man ens avlägset tänkas vilja ha som inte finns på Starbucks?

Tystnad.
Mycket god choklad.
Pittoresk lokal.
Porslinsmuggar.
Croque Monsieur.
Kanelbullar.
Ägg och vitlöksbaguetter.

Hm. Starbucks choklad är gjord på rena, malda kakaobönor. Can't get much better than that.

Porslingsmuggar har de förstås. Man väljer själv. Jag väljer pappmuggen - som egentligen är To Go - för att jag föredrar den. Men för alla deras storlekar på dryckerna finns även porslinsmuggar, plus att de säljer en stor uppsättning olika, läckra porslinsmuggar i kaféet. Nya modeller och utföranden varje år, olika i olika länder. Självklart har jag en gedigen samling, som brer ut sig över både Athen och Stockholm.

Pittoresk lokal? Are you kidding? Smakfullare och mer rogivande inredda kafélokaler än Starbucks tror jag är svårfunna.

Croque Monsieur kan du förstås få, i alla fall om det är vanligt i landet där du befinner dig. Kanelbullar? Vad menar du? Självklart. Och baguetterna är många till antalet och eftersom jag själv är allergisk mot vitlök har jag aldrig kollat om de har just sådana, men deras ost- och skinkabaguetter är förnämliga, särskilt uppvärmda.

Har du verkligen varit på Starbucks eller blandar du månne ihop med någon annan kedja...? :-)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jPeMelin » sön 10 maj 2009, 16:47

Sheriffen skrev:
jPeMelin skrev:

Nej, nej. Det där är det gamla fanniska sättet att som gammal i gamet och tillhörig den trängre kretsen (som förstås inte finns) tala till spralliga neofans (som förstås finns men inte alls är så spralliga som man låtsas när man talar till dem).

Såklart det är, och detta är ett ganska moget ensamfan från landsbygdens sätt att peta tillbaka. :)

Eftersom den enda diskjockeyn värd namnet är jag själv och Johan Helmstad (se Join Our Blog: http://joinourblog.blogspot.com/ som han skrev tills hösten 2008)...

Discjockeys hör förstås avgjort inte hemma på ett kafé och Starbucks har inga.

Discjockeys kan också vara de som mixar en skiva, lite beroende på hur det görs. Annars får man kanske kalla dem redaktörer om de bara samlat låtar på en skiva.

Sheriffen skrev:Har du verkligen varit på Starbucks eller blandar du månne ihop med någon annan kedja...? :-)

Kör hårt,
Sheriffen

Självklart har jag varit på flera Starbucks, annars vore denna debatt ganska korkad. Ibland har jag besökt dem för att det varit bättre än de alternativ som funnits nära till hands (i synnerhet NYC har en brist på inbjudande caféer i midtown för den som inte hittar väl). De sprider sig ju efter bästa förmåga som svampar, eller kanske något ännu mindre smickrande, ur jordens alla gatuhörn, likt Seven Eleven och Pressbyråer gör i Sverige.
Jag har besökt tre olika Starbucks i NYC, två i Schweiz och ett i Helsingfors och som sagt fann jag det inte som något att göra en stor affär av (eller kedja för den delen).

Nu ska ju Starbucks öppna i Jönköping och då jag är där emellanåt ska jag väl passa på att se om mitt postilluminerade tillstånd bidrar till en annan rescension av etablissemanget i fråga. Jag ska också om någon vecka se ifall inte Paris också kan ge din favoritkedja en match.

Förövrigt så får vi inte glömma att om någon mat ska nomineras till mänsklighetens bästa uppfinningar så borde det vara något med chili i. Det bästa är förstås en god och stark chiligryta med ris och en Sol eller Corona till.

Jag är också, likt Douglas Adams ense med dig om förträffligheten med Gin & Tonic.

/Jim
jPeMelin
Fan

Inläggav centerwall » mån 11 maj 2009, 10:03

jPeMelin skrev: Jag ska också om någon vecka se ifall inte Paris också kan ge din favoritkedja en match.

Stopp och belägg! Du ska till Paris Jim. Paris under maj. Du bör icke, jag upprepar: icke, sätta dig på en Starbucks.

Kaffe (eller för den delen varm chocklad, eller varför inte en pastis) ska intagas på en uteservering i ett gathörn där ni i timmar kan sitta och titta på folk. Inte utan anledning kallas folkvimlet i Paris för Gatans Teater.
centerwall
Letterhack

Inläggav jPeMelin » mån 11 maj 2009, 20:15

centerwall skrev:
jPeMelin skrev: Jag ska också om någon vecka se ifall inte Paris också kan ge din favoritkedja en match.

Stopp och belägg! Du ska till Paris Jim. Paris under maj. Du bör icke, jag upprepar: icke, sätta dig på en Starbucks.

Kaffe (eller för den delen varm chocklad, eller varför inte en pastis) ska intagas på en uteservering i ett gathörn där ni i timmar kan sitta och titta på folk. Inte utan anledning kallas folkvimlet i Paris för Gatans Teater.

Jag anade nästan att det skulle kunna bli ditt svar. Det kändes som en utomordentligt väl riggad fälla från min sida. :)

Men om det är din rekommendation så tar jag din metropolitiska erfarenhet som garant på att det är fel tillfälle att testa ännu en internationell Starbucks och skjuter upp det till nästa besök i Berlin istället.

/Jim
jPeMelin
Fan

Inläggav Sheriffen » mån 11 maj 2009, 23:09

jPeMelin skrev:Självklart har jag varit på flera Starbucks, annars vore denna debatt ganska korkad.

Ok. Jag undrade bara, med tanke på att du listade porslinsmuggar och baguetter och annat som sådant man inte kan få på en Starbucks, medan de i själva verket är själva standarden. Förstås.

Annars ligger det mycket i vad Patrik säger om Paris, men... minns att Starbucks ofta har uteservering! Ok, inte med en av de STORA fåtöljerna, utan med bord och stolar, men i alla fall. Och Gatans teater pågår lika mycket utanför en Starbucks som utanför ett annat kafé.

Fast med det sagt ska man *självklart* även gå på äkta, parisiska kaféer när man är i Paris, denna kaféernas själva urstad. Det gör jag med när jag är där.

Intressant notering dock: i denna kaféernas urstad, bland de synnerligen kräsna parisborna, har Starbucks blivit en makalös succé. I Paris gillar de att kaffet och chokladen är gjorda på rena råvaror (malda kaffe- respektive kakaobönor) i stället för något slags pulver ur en burk och de gillar alla de läckra smörgåsarna och kakorna och muffinsarna som de kan köpa till sina varma drycker, serverade i porslinsmuggar (i någon av Starbucks fyra olika storlekar, fast självklart tar man en venti - den största).

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jPeMelin » tis 12 maj 2009, 04:31

Sheriffen skrev:
jPeMelin skrev:Självklart har jag varit på flera Starbucks, annars vore denna debatt ganska korkad.

Ok. Jag undrade bara, med tanke på att du listade porslinsmuggar och baguetter och annat som sådant man inte kan få på en Starbucks, medan de i själva verket är själva standarden. Förstås.

Ägg och Vitlöksbaguette specifikt vill jag påpeka. Men det är en specialitet som jag nu faktiskt inte ens kan få på Café Garbo i Götet, där den brukade finnas, så det är OK om Starbucks också har denna brist.
Den borde kanske placeras in på listan över världens bästa uppfinningar rent av. Jag sörjer för er stackare som inte kan hantera vitlök.

Sheriffen skrev:Annars ligger det mycket i vad Patrik säger om Paris, men... minns att Starbucks ofta har uteservering! Ok, inte med en av de STORA fåtöljerna, utan med bord och stolar, men i alla fall. Och Gatans teater pågår lika mycket utanför en Starbucks som utanför ett annat kafé.

Kör hårt,
Sheriffen

Uteserveringar är bra när man flanörfikar. Mestadels sitter jag på café för att samtala eller spela brädspel. Är jag själv sitter jag gärna länge och läser böcker inomhus, på det sätt jag beskrev tidigare.

/Jim
jPeMelin
Fan

Inläggav pinkunicorn » tis 12 maj 2009, 11:14

jPeMelin skrev:Nu ska ju Starbucks öppna i Jönköping

Jasså? De finns väl inte i Sverige alls nu? Eller har jag missat det? Om de nu ska börja här i landet, är det fler städer på gång?

Ljummen brownie och chai latte. Yum.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tis 12 maj 2009, 11:57

Nej, Starbucks finns ännu inte alls i Sverige. Om de nu äntligen är på intåg är det dags för klang, jubel och glädjeyra! Men börjar de alltså i Jönköping...? Inget ont om Jönköping, men på något sätt skulle man kanske ha tyckt att det vore naturligare att börja i Stockholm och/eller Göteborg och/eller Malmö, det vill säga lite större städer.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Baren