Religionorge

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Re: Gud finns nog inte

Inläggav centerwall » mån 08 jun 2009, 23:03

jPeMelin skrev:Humanisterna har dragit igång en kampanj med affischer på hållplatserna och ett trevligt litet test på sin webbsida.
http://gudfinnsnoginte.se/

Inte det minsta trevligt, utan bara fördomsfullt. Och då visar ändå "humanisternas" test ändå att jag inte är religiös.
centerwall
Letterhack

Inläggav Rymd-Olov » tis 09 jun 2009, 08:59

Rymd-Olov skrev:Visning av Irshad Manjis ”FAITH WITHOUT FEAR”

10 JUNI KL 13 PÅ FILMHUSET

Tid: 10 juni kl 13-16 (Presskonferens hålles efter filmen.)

Plats: Salong Mauritz i Filmhuset

Borgvägen 1-5, Stockholm

Vänligen OSA till info@fritanke.se senast 5 juni

Se ett klipp ur ”Faith without fear” på Youtube

Se Irshads hemsida: www.irshadmanji.com

För mer information kontakta

ulrika.magnusson@fritanke.se/ 0733 686 290

Det finns tydligen fortfarande några platser kvar, så passa på om ni vill titta på film!
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Rymd-Olov » tis 09 jun 2009, 09:09

jPeMelin skrev:Humanisterna levererar här vad jag tycker är lite väl hårda pekpinnar tycker jag, men jag anser inte att de är obefogade. Jag tror bara inte att man når särskilt många som inte redan är avfrälsta med det språket.

/Jim

Det verkar som om man framför allt riktar sig till de som inte är religiösa, men ändå följer den märkliga svenska vanan att vara medlem i en kyrka vars tro man inte delar. Och det verkar vettigt, tycker jag. Folk får väl tro vad de vill och gör det också, alltså är det meningslöst att rikta kampanjer till pingstvänner i syfte att få dem att bli ateister. Samtidigt tycker jag att det är orimligt att folk betalar ibland tusentals kronor om året till en kyrka som sedan använder pengarna till att sprida en livsåskådning de inte delar. Ingen moderat skulle vara med i Vänsterpartiet för att de har en bra ungdomsverksamhet, så varför skulle sådant vara vettigt när det gäller just religion?

centerwall skrev:Inte det minsta trevligt, utan bara fördomsfullt. Och då visar ändå "humanisternas" test ändå att jag inte är religiös.

Kanske dras det lite väl hårda hårda paralleller mellan avoghet till homosexualitet och religion (det finns ju gott om icke-troende homofober), men annars tyckte jag inte att det var särskilt fördomsfullt. Men du får gärna utveckla ditt resonemang, om det är så att jag behöver avprogrammeras. :-)
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav OsloPC » ons 10 jun 2009, 12:24

Ellers skriver en norsk humanistisk blogger om utspillet fra de svenske Humanisterna.

Gitt debatten, så er tankene hans kanskje interessante for noen av dere.

PC
Senast redigerad av OsloPC ons 10 jun 2009, 13:51, redigerad totalt 1 gång.
OsloPC
Letterhack

Inläggav jophan » ons 10 jun 2009, 12:56

OsloPC skrev:Ellers skriver en norsk humanistisk blogger om et utspill fra de svenske Humanisterna.

Och jag tycker att han slår huvudet på spiken.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav centerwall » ons 10 jun 2009, 13:06

Rymd-Olov skrev:Kanske dras det lite väl hårda hårda paralleller mellan avoghet till homosexualitet och religion (det finns ju gott om icke-troende homofober), men annars tyckte jag inte att det var särskilt fördomsfullt. Men du får gärna utveckla ditt resonemang, om det är så att jag behöver avprogrammeras. :-)

Följande citat från bloginlägget som PC länkade till sammanfattar min åsikt om "humanisterna" och deras test:

Det store problemet med Humanisternas test, er nettopp at de insisterer på selv å definere hva deres motstandere står for.
centerwall
Letterhack

Inläggav Rymd-Olov » ons 10 jun 2009, 13:56

centerwall skrev:
Följande citat från bloginlägget som PC länkade till sammanfattar min åsikt om "humanisterna" och deras test:

Det store problemet med Humanisternas test, er nettopp at de insisterer på selv å definere hva deres motstandere står for.

Okej, då förstår jag kanske vad du menar. Vi har att göra med ett klassiskt problem när det gäller sådana här tester: Resultatkategorierna är alldeles för breda. Det blir som sådana där test som visar att du är antingen kristen eller ateist och som alla agnostiker blir missnöjda med. I Humanisterna-testets fall är det mer liberala kristna som faller mellan stolarna, när de klumpas ihop med sådana som egentligen inte är kristna men som ändå följer kristna traditioner av slentrian. Något förenklat: Istället för kategorierna

1) Riktigt religiös

2) Slentrianreligiös och

3) Icke-religiös

borde det alltså ha varit

1) Bokstavstroende religiös

2) Liberalt religiös

3) Slentrianreligiös och

4) Icke-religiös

Som det nu är kan jag förstå att mer liberala kristna, muslimer och troende judar (judaister) blir irriterade över att fundamentalistiska trosfränder ses som mer troende än de själva, eller över att de antas följa seder av slentrian.

Problemen med paganister och religiösa friskolor tycker jag däremot är mer marginella. Att paganister inte passar in i testet får de ta, även om det blir lite komiskt. Det visar bara på det omöjliga i att konstruera ett test där alla kategorier av människor kan klämmas in. Och vad gäller föräldrars skäl att sätta sina barn i religiösa friskolor kan jag väl instämma i kritiken om någon kommer med en trovärdig alternativ förklaring till att de gör så. (Okej, vissa praktiska skäl kan kanske finnas. Om det ligger en Waldorfskola runt knuten, medan det är fem mil till närmaste kommunala skola så visst... Men hur vanligt är det, egentligen?)

Tack för förtydligandet.
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav jophan » ons 10 jun 2009, 14:28

Fast rent konkret är inte problemet att kategorierna råkat bli för breda i just detta test, utan att de medvetet konstruerats så i linje med Humanisternas som vanligt överförenklade retorik.

Apropos din invändning om konfessionella friskolor har vi ett katolskt högstadium här i Uppsala som är populärt eftersom det är lugnt och har gott rykte som skola. Jag tror att sådant är mycket vanligt.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav centerwall » ons 10 jun 2009, 14:50

Rymd-Olov skrev:Okej, då förstår jag kanske vad du menar.

Nej, det tycker jag inte det verkar som om du gör. Det som stör mig är att testet - precis som jophan påpekar - så medvetet förenklar och klumpar samman och drar alla som på något sätt bekänner sig till någon av de abrahamitiska religionerna över en kam.

Följande citat handlar visserligen inte om "humanisternas" test, men har viss relevans i sammanhanget:

Problemet med exempelsamlingar är inte att de är osanna, men att sådana förmodligen skulle kunna skrivas om i stort sett varje mänskligt fenomen: nationalism, fotboll eller vetenskap. Listan kan bli lång. Det blir, vilket den marxistiske litteraturvetaren Terry Eagleton konstaterar i sin bok om den nyateistiska debatten, som att förkasta feminismen på grund av Clint Eastwoods åsikter om den.

Hela texten kan läsas här:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=404&a=499875
centerwall
Letterhack

Inläggav tompe » ons 10 jun 2009, 18:01

jophan skrev:
OsloPC skrev:Ellers skriver en norsk humanistisk blogger om et utspill fra de svenske Humanisterna.

Och jag tycker att han slår huvudet på spiken.

Hur då. Jag läste första exemplet om friskolor och det var bristfällig logik i analysen. Inget i alternativen implicerar att det inte finns folk som väljer religiösa friskolor av andra anledningar. Man får väl låta bli att svara på frågan om man inte sympatisear med något alternativ.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav tompe » ons 10 jun 2009, 18:06

jophan skrev:Fast rent konkret är inte problemet att kategorierna råkat bli för breda i just detta test, utan att de medvetet konstruerats så i linje med Humanisternas som vanligt överförenklade retorik.

Tested är avsett att detektera om du är humanist. Det är inte avsett att definiera alla typer av religiösa. Så på vilket sätt överförenklar så att detekteringen av en humanist misslyckas i massor med fall?
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Rymd-Olov » ons 10 jun 2009, 20:58

jophan skrev:Fast rent konkret är inte problemet att kategorierna råkat bli för breda i just detta test, utan att de medvetet konstruerats så i linje med Humanisternas som vanligt överförenklade retorik.

Varför skulle inte Humanisterna vara medvetna om att det finns moderata eller liberala kristna (eller vad de nu ska kallas)? Sådana figurerar med jämna mellanrum i insändare, intervjuer och debatter i förbundets olika medlemstidningar och är ofta rörande överens med den genomsnittlige sekulära humanisten i de flesta frågor. Desto mer klantigt var det att inte tänka på att ta med dem som kategori. Men att det skulle vara en medveten förenkling har jag svårt att tro.

jophan skrev:Apropos din invändning om konfessionella friskolor har vi ett katolskt högstadium här i Uppsala som är populärt eftersom det är lugnt och har gott rykte som skola. Jag tror att sådant är mycket vanligt.

Så kan det förstås vara. När jag tänker efter har jag för mig att min sambo sa något liknande när jag en gång genomförde en svepande dissning av Waldorfskolor.
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav tompe » ons 10 jun 2009, 22:25

Rymd-Olov skrev:
Varför skulle inte Humanisterna vara medvetna om att det finns moderata eller liberala kristna (eller vad de nu ska kallas)? Sådana figurerar med jämna mellanrum i insändare, intervjuer och debatter i förbundets olika medlemstidningar och är ofta rörande överens med den genomsnittlige sekulära humanisten i de flesta frågor. Desto mer klantigt var det att inte tänka på att ta med dem som kategori. Men att det skulle vara en medveten förenkling har jag svårt att tro.

Men då är de ju också humanister så de är ju medtagna.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Rymd-Olov » ons 10 jun 2009, 23:26

tompe skrev:
Rymd-Olov skrev:

Men då är de ju också humanister så de är ju medtagna.

Men inte nödvändigtvis sk sekulära humanister (eller human-etiker) och därmed potentiella medlemmar i Humanisterna. Det finns ju kristna humanister (i en bemärkelse av ordet), men Förbundet Humanisterna är ju ett förbund för agnostiska eller ateistiska humanister. Så de faller mellan på sätt och vis mellan stolarna, tycker jag.
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav john-henri » tor 11 jun 2009, 00:09

Är inte ett problem i den här sortens diskussion alltid att man förväntas ta religiösa synsätt på större allvar än andra dumheter som människor kan få för sig? Man ska förvisso respektera varje individs rätt att tycka vad tusan som helst. Och det tror jag faktiskt också att jag gör. Men jag har aldrig ansett att man behöver respektera det de tycker, om det nu är för dumt, stötande eller vettlöst. Människor har rätt att tycka illa om personer av annan ras. Människor har rätt att tycka om Vikingarna och tycka illa om Duke Ellington. Människor har rätt att avsky homosexuella eller Salvador Dalí eller rymdfärder. Människor har rätt att tro på gudar, spöken och flygande tefat. Allt det där är givet. Men varför i hela friden skulle någon annan känna något behov av att ta den sortens åsikter på allvar, eller vara varsam med orden om man uttalar sig om dem?

Jag är väl en intolerant fan. Men jag har aldrig i vuxen ålder begripit vad som särskiljer religiösa övertygelser från andra sorters vidskepelse eller pseudovetenskapligt dravel, och jag kan inte heller fatta varför man skulle visa större respekt för den som tror på amsagor skrivna för tvåtusen år sedan än för den som tror på dem som L. Ron Hubbard skrev på för trettio eller fyrtio år sedan.

Fast jag håller med den som klagade på att Humanisterna i sitt test vill få en till att vilja förbjuda religiösa privata skolor. Den frågan tycker jag illa om; man ska, som jag sa, respektera människors rätt att hålla sig med vilka uppfattningar och värderingar som helst, och det inkluderar alldeles självklart deras rätt att också fritt välja skolor år sig själva eller sina barn. (Nu menar jag faktiskt bokstavligen vad jag säger, vilket innebär att jag är emot också statlig tillsyn, bindande läroplaner och andra ingrepp i rätten att fritt utforma och genomföra utbildning i privata skolor. Men det hör väl varken hit eller dit.)

Frånsett den frågan tyckte jag däremot att testet var helt okej. Partiskt, självklart. Men varför inte? Varför skulle någon tänkande människa vara opartisk inför vallet mellan förnuft och vidskepelse?

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Baren