Så kallad berömmelse

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Så kallad berömmelse

Inläggav john-henri » ons 20 maj 2009, 07:24

Gradvis har jag drabbats av häpnad. Andy Warhol påpekade för länge sen att i framtiden skulle alla människor bli berömda, men bara i en kvart var. Nu har jag till sist insett vad min kvart av berömmelse baseras på. Jag råkade vara god vän med Stieg Larsson.

Insikten är påtaglig just nu, eftersom jag för några minuter sedan blev intervjuad i ett direktsänt programinslag om Stieg på BBC World Service. Men tidigare har jag per telefon blivit intervjuad av journalister från Storbritannien, USA, Frankrike, Tyskland och Ungern. Och i Aftonbladet och i ett par olika svenska TV-program.

Synd att det inte är Stieg själv som blir intervjuad. Det hade varit kul att höra vad han tyckte om allt det här ståhejet.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 20 maj 2009, 07:37

http://www.bbc.co.uk/radio/

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 20 maj 2009, 10:56

Beklagar att min länk ovan nog inte fungerade som avsett.

Det förefaller som om BBC World Service har lagt om sändningarna på nätet. Tidigare var det så att de hade två entimmesändningar per dygn och alltså lade ut en ny sändning vid - har jag för mig - 12.00 och 24.00 GMT varje dag. Nu förefaller det som om de direktsänder kontinuerligt, så om man ska höra John-Henri får man antagligen ha sändningen på i bakgrunden och vänta tills de eventuellt kör inslaget igen.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 20 maj 2009, 11:15

Annars är ju ämnet för tråden rätt intressant.

Berömmelse sägs ju vara ett tveeggat svärd och utan att själv tillhöra de berömda - annat än kanske i den mycket begränsade utsträckning som alla vi aktiva fans är lite så där småberömda, nämligen just inom fandom (och det gäller ju alla aktiva här på forumet, till exempel) - är jag nog benägen att hålla med. Jag har i alla fall haft förmånen att i mitt liv få träffa hemskt många mycket berömda människor, eftersom de var/är goda vänner till mina filmarbetande föräldrar. Och nu pratar jag alltså inte om femtonminutersberömda "stjärnor" från exempelvis dokusåpor i tv, utan om the real thing. Filmstjärnor och demonregissörer.

En person som kategoriskt avskydde berömmelse var Ingmar Bergman. Han hade inget som helst intresse av att stå i något slags rampljus och backade en gång till och med ur i sista sekunden och flög hem till Fårö när han skulle dela ut ett pris på Fenixgalan (i Glasgow 1990). Och han hämtade aldrig någon av sina Oscars, till exempel.

Man kan nog förstå honom.

Människor som är groteskt berömda måste leva ett rätt märkligt liv, särskilt om de har varit berömda sedan jämförelsevis unga år. Tänk på sådana som Mick Jagger och Madonna, till exempel. De har aldrig i hela sina vuxna liv kunnat röra sig fritt någonstans, för de är igenkända överallt. De har aldrig kunnat träffa nya människor förutsättningslöst, för alla de träffar tror sig redan "känna" dem. Och de kan aldrig vara säkra på vad nya människor de träffar egentligen vill, det vill säga de kan inte förutsättningslöst få nya vänner - annat än möjligen bland andra ungefär lika berömda.

Det måste faktiskt vara ganska hemskt. Tänk att inte ens kunna gå ned till kvarterskrogen eller för den delen impulsresa till en stad i ett land där man aldrig varit och bara promenera ut på gatorna och träffa folk och så där. I alla fall inte förutsättningslöst, och vad gäller någon som Madonna inte utan att vara omgiven av livvakter (Mick Jagger struntar i sådana).

Som väl de flesta har jag ibland funderat på hur det skulle vara att vara berömd och om jag vore det skulle jag avgjort inte vilja att folk visste hur jag såg ut. Med andra ord, en rockstjärnas eller filmstjärnas berömmelse skulle inte vara min grej. Snarare i så fall den typ av berömmelse som kan tillkomma en vetenskapsman eller författare eller något i den stilen - folk som inte ständigt förekommer på bild i tabloidpressen och som alla därför vet precis hur de ser ut. Folk som till och med sällan förekommer på bild, faktiskt, och vars utseende inte ens särskilt intresserar beundrarna.

Hur många av er skulle känna igen flertalet av de författare ni beundrar på gatan, till exempel? Möjligen skulle vi fans, som träffar dem på kongresser, känna igen fler än människor normalt gör, men jag måste ju medge att jag inte på rak arm skulle känna igen ens särskilt många sf-författare. Fast i mitt fall beror det förstås också på att jag har ett syndrom som kallas prosopagnosi (ansiktsblindhet). Men bortsett från det, författare kan man ju liksom snarare genom att ha läst deras böcker än genom att ha sett dem på en scen. Typ.

Andy Warhol har som bekant blivit sannspådd så att det bara skriker om det och vår värld kryllar numera av femtonminuterskändisar. Dokusåpor, talangjaktsprogram, spelprogram, lekprogram, what have you. De myllrar och det skvallras friskt om dem i pressen i femton minuter och sedan bytts de ut mot nya så fort det är dags för nytt avsnitt/ny säsong. Den typen av berömmelse, där man inte gjort något alls för att förtjäna berömmelsen, är så patetisk att jag personligen saknar ord.

Och förresten, förtjänar berömmelsen?

Frågan är om berömmelse är särskilt eftersträvansvärd. Som synes ovan är jag inte övertygad om den saken, direkt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jPeMelin » tor 21 maj 2009, 11:11

Sheriffen skrev:Annars är ju ämnet för tråden rätt intressant.

Berömmelse sägs ju vara ett tveeggat svärd och utan att själv tillhöra de berömda - annat än kanske i den mycket begränsade utsträckning som alla vi aktiva fans är lite så där småberömda, nämligen just inom fandom (och det gäller ju alla aktiva här på forumet, till exempel) - är jag nog benägen att hålla med. Jag har i alla fall haft förmånen att i mitt liv få träffa hemskt många mycket berömda människor, eftersom de var/är goda vänner till mina filmarbetande föräldrar. Och nu pratar jag alltså inte om femtonminutersberömda "stjärnor" från exempelvis dokusåpor i tv, utan om the real thing. Filmstjärnor och demonregissörer.

Kör hårt,
Sheriffen

Berömmelse ska njutas i små portioner. Jag tar ut min i sekunder eller en minut åt gången, så räcker den längre.

/Jim
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Återgå till Baren