Estetisk djurfavorit

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Estetisk djurfavorit

Inläggav Sheriffen » mån 25 maj 2009, 20:50

Hur är det, har några fler av forumets medlemmar ett estetiskt favoritdjur? Alltså, ett djur man finner så vackert att det är en rent estetisk upplevelse att se det i aktion eller på bild. Min absoluta favorit är geparden. Elegant mager, snabbast i världen, otroligt vacker. Har ni någonsin i en naturfilm sett en gepard framifrån när den springer? Det är en upplevelse. Särskilt i ultrarapid. Dess huvud är som ett gyroskop - när den gör en tvär sväng och kroppen är helt snedställd, nästan nittio grader, håller sig huvudet oavbrutet i rät vinkel mot marken, med hakan rakt nedåt och hjässan rakt uppåt. Och därför har geparden fullkomligt perfekt balans. Och dess smäckra elegans gör den till ett naturens konstverk.

Bild

Och se på dess ansikte, med de svarta tårstrimmorna.

Bild

Är inte detta ett förunderligt vackert djur, så säg?

Några andra estetiska djurfavoriter?

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen tis 26 maj 2009, 07:58, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Silverfisken

Inläggav jPeMelin » mån 25 maj 2009, 22:37

Jag var fixerad vid dessa blänkade små odjur under en period i en synnerligen bohemisk lägenhet jag bodde i i Uppsala under perioder.
Jag namngav dem med individuella namn och höll även ett föredrag på min folkhögskola om denna unika djurordning (Thysanura) som separerade sig från insektsgruppen för ca 300 milj. år sedan, i släktträdet över allt jordiskt liv.
Bild

Silverfisken fascinerade mig också estetiskt och jag var redan intresserad av insekter som smycken (örhängen främst, där en silverhusfluga är min favorit, fast nickelhalten i den gör den jobbig att bära för ofta) och jag när fortfarande drömmen att få en pendangliknande silverfisk i just silver, med länkad bakkropp som kan hänga och dingla lite svängigt i örat.

De svenska silverfiskarna är jämfört med sina internationella släktingar små och ganska eleganta och raka i formen, med en låg profil för att kunn röra sig i våra fina svenska glipor mellan lister, väggar och kakel.

I länder med grövre diffar i precision av byggnader har de dock ofta mer utrymme att sträcka ut sina lemmar och bli så här sprötiga:
Bild
En väninna till mig har tom (möjligen) ätit stora varianter av silverfiskar under en resa på kinesiska landsbyggden, där husmodern helt ogenerat hade plockat upp ett tvåcentimetersexemplar av den lokala arten och helt sonika slängt ner i en kokande gryta med ris. Flickan i fråga var helt enkelt för artig för att avböja maten och åt med god min.

/Jim
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Återgå till Baren