Rökning och rökförbud

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav Sheriffen » lör 30 maj 2009, 03:27

Nu är det allvar. Kóstas Karmánlis och hans jävla parti Néa Dimokratía kommer inte att bli omvalda på två generationer. Minst.

Något helt jävla otroligt har hänt.

Låt mig ge lite bakgrund.

När Sverige den 1:a juni 2005 förbjöd rökning på pubar, barer, nattklubbar och restauranger satt jag nere på min kvartersbar Duómo och kedjerökte. Just den dagen. För att fira min frihet. Och talade om för min bartender Dímitra, en av de vackraste kvinnor jag sett i hela mitt liv, att just den dagen blev det förbjudet att röka på varenda bar, pub, nattklubb och restaurang i Sverige. Hon stirrade på mig. Och så frågade hon:

"HELA dagen?"

"Nej", sa jag. "Inte bara i dag."

Jag såg hur kugghjulen roterade i huvudet på henne när hon försökte greppa mitt svar. Efter en lång stund frågade hon:

"Menar du HELA MÅNADEN?"

Hon var autentiskt chockad. Hon kunde inte föreställa sig något sådant, men visst - Sverige är ju ett jävla konstigt land, så kanske. Möjligen.

"Nej igen", sa hag. "Permanent. För all framtid."

Dímitra stirrade på mig. Inte bara klentroget, utan hjärtattacksallvarligt. Totalt svimchockad. Hon förstod inte. När hon väl lyckats greppa själva konceptet, vilket tog en bra jävla stund, frågade jag henne:

"Kommer det här att hända i Grekland?"

Hennes ögon sköt flammande blixtar.

"ALDRIG!" svarade hon, så hätskt att en klenare själ än jag hade blivit fullkomligt livrädd. "ABSOLUT ALDRIG!"

Tyvärr hade hon fel. Stackars Dímitra. Stackars oss. Stackars mig, kanske, som har känt friheten varje år när jag kommit ned till Athen.

Från och med den 1 juli blir det rökförbud på pubar, tavernor, restauranger, nattklubbar och barer i Grekland.

Och eftersom grekerna röker mer än något annat folk i Europa - och den undersökningen gjordes före rökförbudet i Italien - kommer det här att innebära en sällan skådad död för ställen att umgås på och en ökenvandring som är svår att föreställa sig.

Rökfascisterna har lyckats till och med här! Helt jävla otroligt. Jag ska inte säga att vi saknar juntan, för det gör vi sannerligen inte, men vad fan - inte ens de autentiska fascisterna förbjöd folk att röka.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen mån 01 jun 2009, 20:40, redigerad totalt 2 gånger.
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » lör 30 maj 2009, 16:00

Sheriffen skrev:Och eftersom grekerna röker mer än något annat folk i Europa - och den undersökningen gjordes före rökförbudet i Italien - kommer det här att innebära en sällan skådad död för ställen att umgås på och en ökenvandring som är svår att föreställa sig.

Fast i andra länder kom ju sådana förutsägelser på skam och det blev väl snarare så att antalet gäster ökade efter rökförbudet. Så vi får väl se vad som händer i Grekland.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » lör 30 maj 2009, 16:06

tompe skrev:
Sheriffen skrev:Och eftersom grekerna röker mer än något annat folk i Europa - och den undersökningen gjordes före rökförbudet i Italien - kommer det här att innebära en sällan skådad död för ställen att umgås på och en ökenvandring som är svår att föreställa sig.

Fast i andra länder kom ju sådana förutsägelser på skam och det blev väl snarare så att antalet gäster ökade efter rökförbudet. Så vi får väl se vad som händer i Grekland.

Nja. I publandet England fick 1000 pubar slå igen under första året med rökförbud, vilket det var ett inslag om till och med i Aktuellt i SVT. Att det berodde på just rökförbudet rådde det inga tvivel om, eftersom det var det gästerna i enkäter uppgav som skäl till att de slutat gå på puben.

Siffran om en pubdöd på upp till 25% på delar av Irland må vara överdriven (jag lyckas inte bekräfta den på nätet i alla fall), men att pubar fått slå igen både här och där råder det inga tvivel om i det fallet heller.

Att motsvarande inte inträffat i Frankrike beror förmodligen på att fransmännen helt enkelt ignorerar förbudet och röker inne på kaféer och barer i alla fall.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sten » lör 30 maj 2009, 17:37

Sheriffen skrev:Siffran om en pubdöd på upp till 25% på delar av Irland må vara överdriven (jag lyckas inte bekräfta den på nätet i alla fall), men att pubar fått slå igen både här och där råder det inga tvivel om i det fallet heller.

Det beror på var i Irland, efter vad jag har hört. Inte så stor skillnad i Dublin, men av någon anledning värre på landsbygden. Det gick också dåligt för pubar nära Nordirland omedelbart efter förbudet, men jag har ingen aning om det började gå bättre för dem när nordirländska pubar också fick rökförbud.

Men jag orkar inte heller lägga tid på att leta på nätet. De uppenbara söktermerna hittar
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/u ... 443931.ece som bara säger att över 1000 pubar stängde mellan 2004 och 2007, och att det är mycket.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav jophan » lör 30 maj 2009, 17:52

Den faktor som har fått flest pubar att stänga i Storbritannien är det ständigt ökande prisgapet mellan öl på stormarknaderna och öl på puben. Priset per pint på puben är uppe i 40 spänn och mer, medan man på Tesco osv kan köpa ett fyrpack för ungefär samma summa. Folk tycker sig inte längre ha råd att dricka ute, det är den stora boven. Rökförbudet är sekundärt i jämförelse - det har såväl skrämt bort som lockat fram gäster.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » lör 30 maj 2009, 18:07

jophan skrev:Den faktor som har fått flest pubar att stänga i Storbritannien är det ständigt ökande prisgapet mellan öl på stormarknaderna och öl på puben. Priset per pint på puben är uppe i 40 spänn och mer, medan man på Tesco osv kan köpa ett fyrpack för ungefär samma summa. Folk tycker sig inte längre ha råd att dricka ute, det är den stora boven. Rökförbudet är sekundärt i jämförelse - det har såväl skrämt bort som lockat fram gäster.

Det här stämmer inte alls med de enkäter som hänvisades till i Aktuellts inslag och inte heller med vad de intervjuade före detta pubgästerna sa i samma inslag, även om de förstås bara var en handfull.

Förhållandet mellan ölpriser på krogen och i snabbköpet är för övrigt likadant i hela Europa och har varit det de senaste femtio åren, minst, så det känns ju lite udda att det är först när rökningen förbjuds som det där prisgapet slår igenom. Här i Grekland är prisgapet mycket större, kan jag tala om. En 33 cl flasköl på en nattklubb kostar 80 svenska kronor (jo, vi har euro här i landet, och priser därefter) men på snabbköpet kan man köpa en sexpack med 50 cl ölflaskor för 20:- (för euro eller ej, alkohol är billig i Grekland - i butik).

Folk går på nattklubbar i alla fall, konstigt nog.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. På pubar och barer är ölen billigare. Svenska priser, ungefär. Eller lite mer. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » lör 30 maj 2009, 21:02

Tja, jag återberättar bara vad jag läst på ölforum och ölbloggar, där den brittiska pubdöden har diskuterats en hel del.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav OsloPC » sön 31 maj 2009, 20:21

jophan skrev:Tja, jag återberättar bara vad jag läst på ölforum och ölbloggar, där den brittiska pubdöden har diskuterats en hel del.

Det er også det jeg leser på ølforum og ølblogger.

Dessuten er det jo også slik at i det minste en britisk pupkjede har sett seg nødt til å sette ned prisen på endel standardprodukt, og det hadde de vel ikke gjort, dersom deres kundegruppe ikke var opptatt av pris overhodet...

Per
OsloPC
Letterhack

Inläggav Sheriffen » mån 01 jun 2009, 05:01

Efter lite efterforskningar i brittisk press på nätet tror jag mig ha fått något slags rätsida på det här.

Det förefaller som om vi pratar om två olika saker, som båda har fått samma effekt. Eller, effekten fanns på plats, men accelererade i och med faktor 2.

Faktor 1 var rökförbudet på brittiska pubar. Jag minns inte när det kickade in, men det är väl ett par år sedan (de nämner inte datumet i de brittiska tidningar jag tittat i, för de förutsätter väl att alla redan känner till det). Under det första året av rökförbud på puben slog 1000 engelska pubar igen. På grund av rökförbudet, enligt tämligen entydiga enkäter.

Faktor 2 är depressionen som slog till över hela västvärlden förra året. Den fick trenden att accelerera. Förra året stängdes 2000 pubar i Storbritannien (alltså inte bara England, men uppenbarligen är den här siffran större för hela riket än siffran för det år då 1000 pubar fick slå igen i England).

Så både rökförbud och ölpriser förefaller nu vara faktorer att räkna med. Kanske har rökförbudet spelat ut sin roll, vem vet? De rökare som slutade gå på puben har nog redan gjort det, liksom. Kanske är det nu endast depressionen som är av märkbar betydelse.

Men det intressanta faktum kvarstår att rökförbudet direkt ledde till en första våg av dödsfall bland pubarna.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » mån 01 jun 2009, 20:50

Ölpriset i England började stiga för många år sedan. Det var väldigt länge sedan som man som svensk uppfattade det som väldigt billig öl. Lite lägre priser än i Sverige men inte mer än det. Traditionen att köpa rundor ska enligt uppgift minskat i takt med att priset steg.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Johan » tis 02 jun 2009, 06:29

Fast Sverige ligger alltid steget före:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ar ... 987699.svd

(Nu är det förstås hemskt osannolikt att det där går igenom ... just nu, i alla fall.)
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav jophan » tis 02 jun 2009, 09:03

Johan skrev:Fast Sverige ligger alltid steget före:

(Nu är det förstås hemskt osannolikt att det där går igenom ... just nu, i alla fall.)

Just nu i alla fall, som sagt. Jag märker hur snabbt samhället håller på att anpassa sig till att vara rökfritt i alla möjliga sammanhang, och hur jag till min egen förvåning irriteras av rök i fria luften, så jag är övertygad om att det där rökförbudet kommer, även om det kanske blir år 2020 snarare än 2010.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav OsloPC » tis 02 jun 2009, 16:26

Litt på siden, men apropos briter, puber og øl, fra en bok jeg nå driver og leser:

Would you like to see these "Common Market Customs"? the survey [Daily Mirror, 1 January 1973] asked:

YES NO
regular wine with meals 23% 21%
more pavement cafes 11% 34%
more shops open on Sunday 5% 40%
coffee and a roll for break-
fast, not bacon and eggs 13% 58%
pubs open all day 18% 44%

Two days later, on 3 January, The Times published a prominent article doubting one of the main potential economic impacts on Britain of EEC membership:

Our climate, both economic and meteorological, is unattractive to most European workers. There is no reason that many or even any will want to give up a job in, say, Holland, to earn less money in a country with shorter holidays and a higher unemployment rate, unfamiliar beer and a foreign language. Equally there is no reason to expect a large-scale migration of British workers in search of sun or fatter wage packets.

Fra When the Lights Went out: Britain in the Seventies (London, 2009) av Andy Beckett (s. 93).
OsloPC
Letterhack

Inläggav Johan » tis 02 jun 2009, 19:45

Jo, fortsätter nuvarande utveckling så är det väl inte helt osannolikt med ett totalt förbud mot försäljning av cigaretter (och dylikt) inom vår livstid. Eller i alla fall min.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav pinkunicorn » tis 09 jun 2009, 10:16

jophan skrev:
Johan skrev:Fast Sverige ligger alltid steget före:

Just nu i alla fall, som sagt. Jag märker hur snabbt samhället håller på att anpassa sig till att vara rökfritt i alla möjliga sammanhang, och hur jag till min egen förvåning irriteras av rök i fria luften, så jag är övertygad om att det där rökförbudet kommer, även om det kanske blir år 2020 snarare än 2010.

Det skulle vara intressant att se siffror på hur mycket rökningen sjunkit sedan förbudet införts och hur mycket det syns på sjukfrånvaro och liknande (de effekterna tar väl ett tag innan de syns, antar jag).

Rökförbudet i Sverige tycks mig som en succe, och det skulle förvåna mig om vi inte ser motsvarande på uteserveringar och liknande inom 5-10 år. Ett försäljningsstopp ligger mycket längre bort, men jag blir inte förvånad om det händer under min livstid.

En enda rökare kan lätt sabotera en hel uteservering, givet vind från fel håll. Jag misstänker att de flesta rökare helt enkelt inte inser hur långt bort de känns. För en icke-rökare är det inget problem att upptäcka en rökare på motsatta sidan av gatan via lukten.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Nästa

Återgå till Baren