Restaurangtips Paris

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Restaurangtips Paris

Inläggav centerwall » fre 17 jul 2009, 07:52

Inspirerad av diskussionen om grekisk mat så kommer jag här med några tips på utmärkta restauranger i Paris:

Chartier,
7 rue de Fauborg Montmartre,
Metro: Grands Boulevards

Stor och sorlig restaurang från slutet av 1800-talet. Inredningen är K märkt och som kuriosa kan nämnas att i de små lådorna runt om i lokalen lär stamgästerna en gång i tiden haft sina egna bestick.
Maten är enkel och billig och allt serveras i en rasande fart, notan skrivs ner på pappersbordsduken. Man placeras där det finns plats och kan hamna på samma bord som ett annat sällskap - vilket kan vara väldigt trevligt om man har lite tur.

Au chien qui fume
33, rue du Pont-Neuf, Metro Chatelet/Les Halles

En av mina favoritrestauranger i Paris. Riktigt god mat till överkomligt pris. Roliga bilder i hela lokalen på rökande hundar. Har menyer på engelska, och många ganska klassika franska rätter.
Som kuriosa kan jag nämna att namnet "Den rökande hunden" inspirerade Hasse och Tage när de skulle komma på namn på sina revyer.

Nos ancêtres les Gaulois
39, Saint Louis en L’Ile, Metro Pont Marie

Mysig restaurang i ett gammalt valv på Ile saint Louis. För ungefär 40 euro får man en meny som består av sallad, korvbuffé, en varmrätt, ostbricka, efterrätt och hur mycket vin som helst. Häftig stämning på stället! Fast om man inte äter kött kommer man nog gå ganska hungrig därifrån. Jag betvivlar att de ens har en fiskrätt på menyn.

Le Trumilou
84,Quai de l’Hôtel-de-Ville, Metro : Hôtel de Ville

En liten restaurang som jag upptäckte ganska nyligen. Vid första anblicken kändes det som ett lite sunkigt ställe, men jag upptäckte att det snarare var mysigt och hade mycket god mat. Båda gångerna jag har varit där har jag noterat ett stort antal amerikanska gäster, så det är inte omöjligt att det finns menyer på engelska.

Les Trois Marmites
8, rue Julien Lacroix, Metro: Menilmontant

En liten restaurang som ligger lite avsides, och som jag bara besökt en gång. Men då fick jag fantastiskt god mat. Jag åt en mycket märklig förrätt – en paté som var inbakad i en Crème brûlé. Denna märkliga kombination av sött och salt var helt sagolikt god.
Servicen var ovanligt trevlig för att vara Paris, det kändes lite som ett stammställe, för kyparen tog tid att fråga mig hur jag hade hittat dit. Maten var billigt, vinet dyrt. De hade få halvflaskor med vin – och eftersom jag åt lunch ensam där kände jag att en helflaska var lite väl mycket. Men Kyparen föreslog att jag skulle välja det vin jag ville ha, dricka några glas och sedan kunde han korka igen flaskan så jag kunde ta med den hem och avsluta den på kvällen.

Rent generellt kan det vara bra att veta att kyparna i Paris är rätt snorkiga. Om ni läser en meny utanför en restaurang och en kypare står och tittar föraktfullt på er, då vet ni att det är ett bra ställe! Om kyparen däremot kommer fram och är trevlig och försöker locka in er så är det antagligen dålig och tråkig mat.

När ni väl har satt er är inte kyparna lika otrevliga, men kan vara väl så egensinniga. En gång när jag var på en av de ovan nämnda restaurangerna tillsamnas med mina föräldrar ville servitrisen inte servera en rätt till min far eftersom det var "något som utlänningar
inte gillar." Till saken hör att min far är född i Paris, och när vi hade upplyst om det gick servitrisen med på att servera rätten i fråga. Antingen så stör man sig på sånt här, eller så tycker man det är skönt att fransmän är individer i första hand. Jag väljer det sistnämnda.

Ett mysigt ställe behöver dessutom inte betyda att det är ett bra ställe – i alla fall inte med franska mått mätt. Det är vanliga med lysrör i taken än ljus på bordet.

Det finns några riktigt hemska turistfällor på de små mysiga gågatorna runt Place St Michel. Varning utfärdas för dessa!

Priser på mat och dryck kan variera otroligt mycket. En gång satt jag och några kompisar och drack öl på en pub där ölen kostade runt 2 – 3 euro styck. Vi bestämde oss för att gå vidare och kom inte längre än till stället brevid. Det var Andreas tur att beställa laget runt – han slängde upp 10 euro, vilket räckte till en öl!
centerwall
Letterhack

Återgå till Baren