MSN Messenger

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

MSN Messenger

Inläggav Sheriffen » lör 02 dec 2006, 08:34

Jo, om man har en MSN Messenger och försöker få igång den och får en dialogskylt där det står att man måste uppdatera den för att kunna använda den, kan man då göra det och samtidigt behålla de konversationer som finns i Messengern? Eller raderas "lagret" när man uppdaterar programmet?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » lör 02 dec 2006, 09:57

Och du ska vara teknofob! Jag är inte ens 100 % säker på vad MSN Messenger är för något; någon typ av IM-program, antar jag.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » lör 02 dec 2006, 10:59

När du säger "konversationer" är jag inte säker på om du menar dina kontakter (adresslistan till andra du känner) eller dina loggar (den sparade texten av konversationer du tidigare haft), men i vilket fall så bör de finnas kvar efter en uppgradering.

Jag har däremot aldrig använt programvaran MSN Messenger (även om jag ofta använder ett MSN-konto), så jag kan inte lova något.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » lör 02 dec 2006, 11:00

jophan skrev:Och du ska vara teknofob! Jag är inte ens 100 % säker på vad MSN Messenger är för något; någon typ av IM-program, antar jag.

Det är sånt där som kidzen håller på med, förstår farbror. Epost är för gamla människor.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » sön 03 dec 2006, 12:30

pinkunicorn skrev:När du säger "konversationer" är jag inte säker på om du menar dina kontakter (adresslistan till andra du känner) eller dina loggar (den sparade texten av konversationer du tidigare haft), men i vilket fall så bör de finnas kvar efter en uppgradering.

Jag har däremot aldrig använt programvaran MSN Messenger (även om jag ofta använder ett MSN-konto), så jag kan inte lova något.

Jag menar loggar, för adresslistan går ju lätt att återskapa.

Fast nu ser jag att det inte bara är en fråga om uppdatering utan om en ny version. Programmet fungerar inte om jag inte laddar hem denna nya version. Tror du att samma sak gäller vid ny version som vid uppgraderingar?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » mån 04 dec 2006, 08:20

En uppgradering är vad man får när man installerar en ny version, så det tycker jag.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 04 dec 2006, 09:53

pinkunicorn skrev:En uppgradering är vad man får när man installerar en ny version, så det tycker jag.

OK, I'll take the plunge! Rapporterar hur det gick...

Jag ska för övrigt lugna farbror Jophan - som vid det här laget kan ha läst något skrämmande om MSN Messenger och chat i realtid i någon dagstidning - med att jag inte sitter och chattar med främmande vare sig småflickor eller hemskingar på nätet, utan med bara ett par stycken mycket goda vänner. Därav också att jag vill ha kvar konversationerna, för de är intressanta och minnesvärda.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sten » mån 04 dec 2006, 10:26

Sheriffen skrev:Därav också att jag vill ha kvar konversationerna, för de är intressanta och minnesvärda.

Kan du inte kopiera konversationerna till ett säkert ställe innan du uppgraderar programmet? Jag har aldrig använt MSN messenger, men det finns kanske något menyalternativ i stil med "export history" eller "save history".
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sheriffen » mån 04 dec 2006, 10:29

Sten skrev:
Sheriffen skrev:Därav också att jag vill ha kvar konversationerna, för de är intressanta och minnesvärda.

Kan du inte kopiera konversationerna till ett säkert ställe innan du uppgraderar programmet? Jag har aldrig använt MSN messenger, men det finns kanske något menyalternativ i stil med "export history" eller "save history".

Problemet är att man inte ens kan öppna programmet utan att ladda ned uppgraderingen. De är hårda på MSN. Antingen lyder man eller så är man körd, typ. :-)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » mån 04 dec 2006, 10:31

Du kan ju alltid leta lite under WINDOWS\Program Files\Microsoft\MSN Messenger eller något i den stilen och se om du hittar något som ser ut som loggar. Eller vänta, du kör Mac. Då vet jag inte alls vad som är ett rimligt ställe att leta på, men det kanske är "uppenbart" på ett liknande sätt. Om du hittar något rimligt så kopiera (inte flytta) det till ett säkert ställe innan du uppgraderar så är du säker på att ha texterna kvar.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sten » mån 04 dec 2006, 10:38

Sheriffen skrev:
Sten skrev:Kan du inte kopiera konversationerna till ett säkert ställe innan du uppgraderar programmet?

Problemet är att man inte ens kan öppna programmet utan att ladda ned uppgraderingen. De är hårda på MSN. Antingen lyder man eller så är man körd, typ. :-)

Aha. Men det finns kanske läsbara filer med texter i? Om du söker på hårddisken efter en textsträng som du vet finns med i konversationerna, så är det mycket möjligt att du hittar en katalog med en massa textfiler.
(Detta kan ta rätt lång tid, särskilt om du söker på hela hårddisken.)

Kopiera i så fall dessa textfiler till något bra ställe, som en CD eller något. Om uppgraderingen äter upp historiken kan du antagligen kopiera tillbaka filerna till det nya programmet.

Detta fungerar förstås inte om tidigare konversationer sparas i något mystiskt format, eller krypteras på något sätt.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav JohanE » lör 23 dec 2006, 21:27

Konversationsfilerna lagras åtminstone numera i Mina Dokument-->Mina konversationer eller något likande. Jag har dock för mig att de följer med vid uppgraderingar, men jag skall inte svära på att de gör det om man uppgraderar från en version som är hyggligt gammal.

Dock, du kan förmodligen leta upp filerna och kopiera dem till annan plats. För i tiden tror jag de var rena textfiler, nu är de i xml-format vilket ju också borde vara fullt läsbart i ett vanligt textprogram.
JohanE
WAHF

Återgå till Baren