Engelskt tilltal

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Engelskt tilltal

Inläggav Svensson » lör 19 sep 2009, 06:09

Avspjälkat från http://fandom.se/forum/viewtopic.php?p=13977#13977:

Är Liz Williams MISS eller MRS?

Kan vara bra att veta om man ska gå fram och tala me 'na.
Svensson
Trufan

Inläggav jophan » lör 19 sep 2009, 08:02

Ms, skulle jag tro, men det är ganska mossigt att tilltala folk med civilstånd numera, det vore lite som om du gick fram till en svensk författare och sade "God dag, frun."

Det finns ingen anledning att säga annat än "Hi" eller "Hello", och följa upp med "I'm Lennart. I hope you're enjoying yourself" eller något i den stilen.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Svensson » lör 19 sep 2009, 09:03

Tack för svaret.

Titlar som dessa har väl hängt med lite längre i den angloamerikanska världen. Men även där faller tydligen bastionerna.
Svensson
Trufan

Inläggav Sten » lör 19 sep 2009, 09:26

När jag studerade på ett engelskt universitet för tio år sedan krävde samtliga lärare att jag använde deras efternamn. Inklusive läraren som tog med några studenter på en pubrunda och sedan bjöd hem oss för att titta på Babylon 5-avsnitt.

Om jag vid samma tidpunkt hade sagt "Goddag, herr Syrén" till en svensk universitetslärare hade han förmodligen antagit att jag drev med honom. Så visst kan kulturen vara lite annorlunda i andra länder.

Åandrasidan misstänker jag starkt att Liz Williams är något mindre formell.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Johan » lör 19 sep 2009, 14:09

Framför allt finns det ofta en stor skillnad mellan att tilltala sin lärare (eller chef) och någon i ett mer avslappnat socialt sammanhang.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sten » lör 19 sep 2009, 15:40

Det också.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Re: Engelskt tilltal

Inläggav Frost » tis 20 okt 2009, 17:29

Svensson skrev:Är Liz Williams MISS eller MRS?

Om hon är eller har varit gift så är det Mrs. som gäller. Har hon aldrig varit gift är hon Miss. Dock: rätt många, åtminstone här i England, men vad jag förstår även på andra sidan Atlanten, tycker att det där är en smula mossigt, särskilt i dessa tider då det varken är ovanligt eller skamligt att vara både skild och omgift, eller för den delen att inte gifta sig alls. Dessutom är det ju sabla besvärligt när man inte kan förväntas veta något om en persons civilstånd. Därför har "mellanformen" Ms. kommit till (uttalas "Mizz", med tonande 's', till skillnad från Miss som har tonlöst 's'), som täcker in alla kvinnor, oavsett civilstånd. Den titeln är bombsäker att använda, för det är åtminstone inte fel. Däremot finns det en del konservativa kvinnor som tycker att den är könlös och helst undviker den, liksom det finns kvinnor som tycker att den är det enda vettiga. Det gäller alltså att känna in lite grand vad som förväntas, om man nu hamnar i situationen att man måste använda en titel överhuvudtaget. Vid tveksamhet, kör på Ms.

Till sist, vad gäller formellt tilltal har ju engelskan också de utmärkta orden Sir och Ma'm, som används i formella sammanhang, utan namn ("Good morning, Sir, how can I help you?"). Återigen är det i princip bara försäljare och ett och annat butiksbiträde som använder dem.

Men sedan ska man vara medveten om att i snart sagt alla icke-formella sammanhang är britterna i allmänhet benägna att använda förnamn rakt av.
Frost
WAHF

Återgå till Baren