Hama Card Reader

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Hama Card Reader

Inläggav Sheriffen » mån 21 dec 2009, 21:56

Jag har köpt en Hama USB 2.0 Card Reader 35 in 1 för att kunna ladda över en massa fotografier från min digitala kameras minneskort till datorn. Kameran är en Sony Cyber-shot DSC-W170.

Nåväl.

Vad som hände när jag kopplade in Hama Card Reader är att datorn genast läste in en massa drivrutiner helt automatiskt, precis som angavs på följesedeln. Sedan satte jag i kamerans minneskort i kortläsaren. Den lyste upp och började blinka och ha sig.

Men sedan hände ingenting. Absolut ingenting. Det dök inte upp någon ikon på skrivbordet. Det dök inte upp någon "portabel hårddisk" ikon i fönstret som visar vad som finns på hårddisken. När jag söker efter Hama Card Reader med datorns sökfunktion - den som söker sådant som ligger i datorn - hittar den ingenting, utan meddelar bara 0 träffar.

Trots att den där apparaten är inkopplad.

Lite bråttom börjar det bli, för kameran är snart full och jag behöver den över julen. Och sticker i morgon, tisdag.

?

Tacksam, som vanligt.

För ett !, alltså.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Hama Card Reader

Inläggav OsloPC » tis 22 dec 2009, 22:32

Hva slags maskin er det du har for tiden ? PC eller Mac?

Vet ikke om det hjelper, men:

Kunne du forsøke å ta ut minnekortet av Hama-kortleseren, sette det inn igjen, og se om det stadig ikke skjer noe? Kunne du også prøve en omstart?

Ellers var det før endel kombinerte minnekortlesere som ikke leste SD HC-kort (én mulig feilkilde jeg kan tenke meg), bare ordinære SD-kort, men jeg har den minnekortleseren selv, og jeg tror den tar SD HC.

- PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav Sheriffen » sön 27 dec 2009, 10:31

P.C.!

Jag har varit på Irland och firat jul och inte i närheten av Internet på flera dagar, så jag ser ditt svar först nu. Stort tack!

Litet problem, dock: jag är faktiskt för okunnig för att förstå allt du säger. Inte vad gäller norska, men vad gäller datorer.

Jag har numera en PC Windows Vista, portabel, från Siemens. Köpt i våras, så det är en av de allra senaste modellerna.

Min kamera är en Sony CyberShot. Och kortläsaren är som sagt en Hama.

Är det till någon hjälp för att lösa mysteriet?

Stort tack i vart fall!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sten » sön 27 dec 2009, 21:04

Jag vet nästan ingenting om kortläsare, men en snabb sökning tycker att många användare har problem med att läsa minneskort på över 1 GB i Windows Vista. Hur stort är ditt kort?

Har du tillgång till något annat minneskort så att du kan se om det fungerar med din kortläsare?

Kan du koppla kameran direkt till datorn och komma åt innehållet på minneskortet på det sättet?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sheriffen » sön 27 dec 2009, 21:13

Tack för svar!

Och som vanligt börjar jag ställa nya frågor...

/Ljudeffekt: Sheriffen visslar och tittar upp mot himlen/: Eh, hur kollar man hur stort minneskortet är...?

Killen i butiken där jag köpte kortläsaren sa att man borde kunna sätta i kamerans minneskort i ett uttag i datorn, men att alla datorer inte har ett sådant uttag (det var därför jag för säkerhets skulle köpte kortläsaren, som man pluggar in i en av USB-portarna). Min dator har inget sådant uttag, visade det sig. I alla fall inget som kortet passar i som jag kan hitta. Så direktkoppling går nog inte.

Och något annat minneskort har jag inte tillgång till såvitt jag vet. Eller kan man till exempel kolla det genom att stoppa in SIM-kortet från mobilen i kortläsaren?

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. På Irland raderade jag en rad gamla bilder för att få plats att ta kort där, så jag lyckades få med mig en intressant uppsättning i alla fall. Ska nog lägga ut i alla fall några av dem på min fotosite på Gmail när jag lyckats få in dem i datorn... D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sten » sön 27 dec 2009, 22:49

Sheriffen skrev:Eh, hur kollar man hur stort minneskortet är...?

Det borde stå på det... Skrivet på det, rent fysiskt, alltså. Någonstans på kortet står det antagligen "512 MB", "1 GB", "2 GB", "4 GB" eller något sådant.

Min dator har inget sådant uttag, visade det sig. I alla fall inget som kortet passar i som jag kan hitta. Så direktkoppling går nog inte.

Nej, jag menade en direktkoppling från kameran till datorn. Fick du med en kabel när du köpte kameran? Den borde ha en vanlig USB-kontakt i ena änden (som du kopplar in i datorn) och en mindre kontakt i den andra (som du kopplar in i kameran).

Och något annat minneskort har jag inte tillgång till såvitt jag vet. Eller kan man till exempel kolla det genom att stoppa in SIM-kortet från mobilen i kortläsaren?

Det är möjligt att din kortläsare kan läsa sim-kort också, men jag tror inte det.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sheriffen » sön 27 dec 2009, 23:53

Aha. Nu börjar det nog närma sig en förklaring på problemet här, för det visar sig att kamerans minneskort är 2GB. Och har folk problem redan med 1GB så får jag väl dubbelt upp...

Och så det där med kabeln. Jag visste väl att det var något. Jag fick något slags kabel med när jag köpte kameran för ungefär ett år sedan, men den glömde jag i Sverige när jag åkte till Grekland i början av året. Sedan hämtade jag den när jag var uppe i Sverige ett par veckor i juni. Trodde jag. För när jag kom tillbaka till Athen visade det sig vara något helt annat slags kabel som inte passade i kameran. Och inte fasen att jag fick med mig den rätta när jag stack tillbaka till Athen nu i december. Ibland känner man sig ju rätt hopplös. Fast nu går jag till det stora elektronikvaruhuset i närheten av där jag bor och ber dem att förse mig med rätt sorts kabel, så ska det här problemet kanske kunna lösas.

Stort tack för engagemang och svar!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren