Besöka kyrkor i Stockholm

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Besöka kyrkor i Stockholm

Inläggav Svensson » sön 27 dec 2009, 11:37

Här i vår lilla stad som heter Uppsala har vi två centrala kyrkor. De heter Domkyrkan och Heliga Trefaldighet och de är nästan alltid öppna för allmänheten.

Nu undrar jag hur det är i Stockholm med dess kyrkor. Jag har på känn att man inte har dem öppna så där rakt av för allmänheten, man har väl ett värre klientel att tampas med så att säga i form av kriminella och knarkare i denna stad. Sorry om det låter nedlåtande men så är det väl?

Nå, vad jag vet så kan kyrkor vara öppna på dagen, kanske har Stockholms kyrkor det också. Jag planerar en liten turistresa till stan med kyrkokoll ungefär som en museirunda, men är det någon som har direkt kunskap om huruvida kyrkorna verkligen är öppna för insläntrande besökare?

Jag ska kolla hemsidor också men lite generell basinfo av folk på plats skadar inte. Så hur är det alltså?

(OK, nu har jag kollat lite webbsidor. Och det verkar som om de flesta Stockholmskyrkor har öppet typ från 11 en vanlig vardag för "enskild andakt". Klara kyrka verkar dock inte vara öppen så allmänt men den ligger ju också "mitt i smeten" på ett mer kritiskt sätt så att säga. - Så admin om du vill radera detta inlägg är det OK för mig, jag har fått veta vad jag behöver. Annars kan det väl få stå kvar som ett intressant dokument, ett litet "ljus i forummörkret" denna lågsäsong eller vad...)
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » fre 22 jan 2010, 09:58

Nu har jag gjort denna turistresa till Stockholms kyrkor, jag har vallfärdat och kollat in intressanta tempel. De flesta öppnar efter elva så det är bara att traska in, inträde tas inte. Storkyrkan kanske tar inträde men den är stängd för renovering just nu och den ingick inte i programmet.

Mer om mina reflektioner här (arkitektur osv):

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... sfard.html

För er som är mer praktiskt sinnade kan man ju nämna sådant som att toaletter finns i varje kyrka. Varför inte? frågar sig någon, men man kunde ju tro att någon taburegel så nej till dylika faciliteter - men inte.

En kul detalj var Jakobs kyrka där en gunga var installerad i kyrkgången, med rep fästa långt uppe i taket. Man fick gunga, svinga sig i långskeppet för att få sublima intryck. Det var ett konstprojekt av någe slag, kanske skulle det även bli installationer med kulturjazz och annat, kan bli något.

Och visst gungade jag. Så fort jag kommit in i kyrkan kom en dam emot mig och sa: "Prova att gunga när ingen ser, det är fantastiskt!" Så då gjorde jag det, jag tog hennes råd ad notam, satte mig i gungan och for fram och tillbaka i det stilla templet med intryck som guld - marmor - valv - stearindoft - Praise the Lord -
Svensson
Trufan

Återgå till Baren