Varifrån kommer alla reglerna?

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Varifrån kommer alla reglerna?

Inläggav Sheriffen » mån 11 jan 2010, 01:40

Jag undrar var de hittar de där reglerna någonstans.

Jag hörde just i ett radioprogram att den ryska ortodoxa julen, som gick av stapeln nu i januari, inleds med 40 dagars fasta den 28 november. Fastan är nästan lika lång som den inför påsken - när äter de, egentligen, i slutet och början av året? - men snällare. Den förbjuder bara kött, mjölk och ägg, men tillåter fisk. Förutom på onsdagar och fredagar. Varför just onsdagar och fredagar? Och varför alls? Och sex får heller inte idkas.

Finns det något som helst stöd för det här i Bibeln? Sannolikt inte, för i Bibeln firar de väl inte Jesu födelse så där väldigt ihärdigt, vad jag minns.

Här i Grekland är julfirandet också ortodoxt, förstås, men inte som i Ryssland. Själva julen, som firas den 25 december, består normalt endast av en familjemiddag (vilket i Grekland inkluderar en hel uppsjö släktingar - de gånger jag varit med har jag knappt haft en aning om vilka de flesta är, för släkten är stor här). Inga julklappar. Presenter delar man i stället ut på nyårsafton. Julen är över huvud taget inte den stora högtid här som den är i exempelvis Sverige - här är det påsken som är årets största högtid. Då stänger hela Athen och folk åker ut på landet och grillar lamm över öppen eld och äter och dricker och pratar i solskenet hela eftermiddagen och in på kvällen. Vi också, på lantstället utanför Kalamáta. Vi brukar även bjuda in delar av den övriga byn, bland dem fascinerande nog John Mayalls bror Philip och hans hustru Leslie, som bor där året runt.

Kyrkogåendet är förstås mycket flitigare i det här landet och midnattsmässan på lördagen, som jag varit med om två gånger, är rätt mäktig.

I och med EU så har Grekland dock drabbats av butiksägarnas vittring på stålar, så till min häpnad brukar Síntagma numera myllra av tomtar i en sådan mängd att Sverige skulle få skämmas. För att inte tala om de märkliga julbutikerna. Hela butiker öppnas som enbart säljer juldekorationer av alla möjliga slag och det fortsätter de med till långt efter helgerna. Bara på Thisséos, min närmaste riktigt stora gata, ligger två sådana butiker med inte mer än kanske femtio meters mellanrum. De gör fortfarande big business, så här i januari. Besynnerligast är väl alla dekorationer med bomull som ska föreställa snö, något som många greker över huvud taget aldrig har sett.

Det där med religion och greker är för övrigt rätt fascinerande. Grekland är ett mycket troende land. Fascinerande är att även de som är uttalade ateister inte så sällan gör korstecknet tre gånger när de passerar en kyrka. Jag har dristat mig att fråga varför och får då bara en förbluffat stirrande, tom blick till svar och efter en stund kommentaren:

"Ja men, det är ju en kyrka!"

"Javisst, men du tror ju inte på Gud. Du är ju ateist."

"Ja, men det är ju en kyrka!"

Så fortsätter konversationen så länge man orkar. Det går inte att komma längre.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen mån 11 jan 2010, 08:40, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » mån 11 jan 2010, 02:36

Jo. Man kan undra över mycket sånt här.

Att kristna högtider skulle ha särskilt mycket att göra med vad som sägs i bibeln är synbarligen som du också säger knappast fallet. Som jag har fattat det har man snarare anpassat bibliska händelser till de högtider som redan existerade och som man inte förmådde utrota; genom att göra om dem till kristna blev de oskadliggjorda ändå.

Jag är inte expert, men har en gång lärt mig att något bestämt datum för Jesus påstådda födelse inte är möjligt att fastställa utifrån bibeltexterna. Olika tidiga kristna grupperingar placerade födelsedagen i förutom vad som numera är december också i månaderna april, maj och november. Varför 25 december har vunnit är oklart men det troligaste har jag fattat är att det datumet ligger närmast årets största festdag i framför allt norra Europa, midvinterdagen, som var svår att rå på. (Att datumet alls dök upp har tydligen samma skäl; 25 december är midvinterdagen i Judeen och dessutom det datum då man i Rom firade solgudens [Sol Invictus/Mithras] återfödelse; det var en av årets stora helgdagar.)

Det här med de tolv dagarna räknat från juldagen framåt är för övrigt också lustigt, eftersom tesen är att de dagarna innefattar andra sakrala händelser. En tes som förfäktats av vissa är att valet av 25 december som födelsedag är en konsekvens av att man räknat baklänges. Judisk sed är att barn ges sitt namn den åttonde levnadsdagen, och antar man (vilket ju kan vara symboliskt passande) att Jesus fick sitt namn på nyårsdagen, alltså den 1 januari, leder det till att han föddes den 25 december. Den sista av de tolv dagarna (som vi förstås i Sverige kallar trettondagsafton) är den då man firar att de tre visa männen dök upp. Fast allt som kan utläsas ur bibeltexterna är tydligen att ett oklart antal sådana figurer dök upp några år efter Jesus födelse. Att de har blivit tre förmodas som jag fattat det oftast ha med enkel talmystik att göra.

En parallell lustighet är ju att vi i Sverige har den nämnda traditionen att fira högtider kvällen innan de faktiskt äger rum, alltså på "aftonen före" jul, påsk, midsommar och vad det nu är.

Som sagt finns det många mysko riter att förundras över.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 11 jan 2010, 08:32

Det här med aftonen före förstår jag heller inte riktigt, men numera är man ju så van. Fast 2009 firade jag både på julafton, med julmiddag, och på juldagen, med julklappsutdelning. Eftersom jag var på Irland. Så det blev både svenskt och irländskt.

Fast de gör nog inte på samma sätt på Irland ändå. Så här bland annat skriver irländaren Paddy K på sin blogg i december 2005 om julklappsutdelning när man firar svensk jul:

"4. The presents. Everybody sits in a circle and painstakingly opens presents, one by one by one, and nods in appreciation as every bloody bees-wax candle and copy of The Da-Vinci Code and Enya CD is revealed. Please, poison me now."

Hans blogg är för det mesta väldigt rolig och välskriven och ger ett irländskt perspektiv på oss konstiga svenskar:

http://paddyk.wordpress.com/

Här i Grekland har vi för övrigt motsvarigheten till de svenska paganisterna, nämligen folk som tror på och firar den grekiska mytologins gudar. Vad man nu än säger så tycker jag faktiskt att det är mer sympatiskt, för dels är de grekiska gudarna inte så outhärdligt, övermänskligt perfekta på alla sätt som kristendomens gud, utan lider som bekant av alla mänskliga brister men i ännu mycket större format än människorna. Så de är ju mycket roligare också. De känns liksom mer sympatiska av det skälet, tycker jag. Förutom det så är det en helt avgörande faktor som jag gillar hos den grekiska mytologin, nämligen att medan Bibelns Gud förbjuder människan att äta av kunskapens träd (det vill säga, han vill inte att vi ska ha kunskap) så är det i den grekiska mytologin visdomens gudinna Athiná som skänker människan filosofin och vetenskapen. Inget snack om förbud mot kunskap här, utan tvärtom.

Så Panathíneia skulle jag kunna tänka mig att vara med om att fira. Det här en hyllning till förnuftet och visdomen. Fast såvitt jag vet slaktar de inte längre hundra oxar i Párthenon den dagen varje år.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » mån 11 jan 2010, 08:48

Idéen om att den ursprunliga Långfredagen och Maria bebådelsedag ska ha infallit på samma datum - den 25 mars - har jag för mig ska spela en viss roll för "valet" av Jesus födelsedag.

Fast i Sverige firar vi väl mest att vi får se tecknat på TV i en hel timme den 24 december? ;-)
centerwall
Letterhack

Inläggav jophan » mån 11 jan 2010, 10:07

john-henri skrev:En parallell lustighet är ju att vi i Sverige har den nämnda traditionen att fira högtider kvällen innan de faktiskt äger rum, alltså på "aftonen före" jul, påsk, midsommar och vad det nu är.

Det är inte en specifikt svensk tradition, utan en samgermansk tradition. Germanerna hade natten, inte dagen, som bas för sin tideräkning och ansåg alltså att dygnet började vid skymningen, inte vid gryningen. Ursprungligen var "aftonsdagen" alltså inte från kl 00.00 till 24.00, utan började i och med att solen gick ner. Därav också tidräkningsenheter som det engelska "fortnight" osv.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Svensson » tis 19 jan 2010, 07:46

Jag är inte någon julvän. Jag kan vara utan julklappsshetsen och glögghelvetet. Dock gillar jag julen som tradition.

Så att Jesu födelse 24 december blott är konvention, inte ett faktum, det besvärar inte mig.

JHH tycks dock besvärad av att en religion tar över en annans helgdag. För mig är detta traditioner som förs vidare, traditioner som omvandlas.

Denna historicism, detta tendens att hävda "minsann var helgen X tidigare hednisk, nu har de kristna tagit över den, ergo är kristendomen en lögn" är bisarr. Jag tror knappast JHH skulle gilla att fira en jul i asatrons tecken.

Detta syndrom går igen på andra områden också. Första maj var förr dagen för en vårfest. Nu är det arbetarnas helgdag. Det är en tradition som omvandlats, man kan inte göra den ogjord. Låt arbetarrörelsen ha sitt första maj. Att hävda att första maj är en usurpering av en hednisk festdag skulle förresten få komma och påstå.

Påsk var från början judisk. Nu firar de sin påsk, vi kristna firar den på vårt sätt. Fel?
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 20 jan 2010, 09:10

Jag tror inte att någon säger att det är "fel", det här var bara historieskrivning utifrån det diskuterade ämnet. Ett svar på frågan jag ställde i trådens rubrik, typ.

Sedan vågar jag ju påstå att 95% av julfirarna inte alls firar Jesu födelse, utan helt enkelt firar jul. Högtiden då man har julgran, ger varandra julklappar och tittar på Kalle Anka på TV.

Hur många här går även i kyrkan för att fira Jesu födelse?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Frost » ons 20 jan 2010, 11:51

Sheriffen skrev:Sedan vågar jag ju påstå att 95% av julfirarna inte alls firar Jesu födelse, utan helt enkelt firar jul. Högtiden då man har julgran, ger varandra julklappar och tittar på Kalle Anka på TV.

Visst är det så. På samma sätt som kristendomen en gång omvandlade existerande midvinterhögtider till den kristna julen, omvandlar vi i den sekulariserade tidsåldern den kristna julen till en i huvudsak sekulär helg. Och på samma sätt som firandet av den kristna julen kom att inkorporera icke-kristna element, behåller vi sekulariserade julfirare element från den kristna julen i vårt julfirande (jag tänker inte ge upp julsånger jag gillar bara för att de råkar vara kristna och jag är ateist -- de är fortfarande en del av mitt kulturarv).
Frost
WAHF

Inläggav Svensson » ons 20 jan 2010, 12:41

Frost skrev:(jag tänker inte ge upp julsånger jag gillar bara för att de råkar vara kristna och jag är ateist -- de är fortfarande en del av mitt kulturarv).

Detta värmer ett holisthjärta som mitt.

Julen är ett kraftfält, en odelbar storhet som blir vad vi gör den till. Då som nu; det är föremålet för flera kulturers ÖVERLAGRINGAR som i processen skapar en synnerligen fruktbar mylla. Det är flera epokers växtföljder som pressas ihop och ger upphov till en särpräglad kulturmiljö med sin egen flora och fauna.
Svensson
Trufan

Inläggav john-henri » tor 21 jan 2010, 17:56

Sent omsider – jag firar också jul, ateist som jag är, och betraktar den som en trivsam helg med kalkon och presenter, väldoftande gran och många ljus. Jag har inte ens några problem med julsångerna; möjligen för att jag aldrig känt någon större dragning till det sakrala gillar jag "White Christmas" och andra storbandsslagdängor. Kalle Anka hoppar jag för det mesta, men sent om natten är det dags att se om Frank Capras "It's a Wonderful Life".

Jag hävdade aldrig att det var "fel" av de kristna att försöka neutralisera de hedniska högtiderna genom att annektera dem. Tvärtom var det väl mycket smart. Mig är det egalt; det har bara roat mig att se hur de vrängt ut och in på sina egna föregivna sanningar för att få dem att passa kalendern.

Att kristendomen är en lögn, eller snarare amsagor av samma slag som andra tiders och kulturers föreställningar om Oden och Freja, Jupiter, Zeus, och alla miljontals andra gudar, har jag aldrig i vuxen ålder betvivlat en sekund. Det har ingenting med någon historicism att göra. Kristendomen är så att säga varken mer eller mindre lögn, eller påhitt, än scientologin, som hittills inte haft chansen att vare sig annektera eller ens i det allmänna medvetandet dunka in några helgdagar alls.

Däremot tycker jag att historien är intressant och många gånger mycket komisk. Helig är den däremot inte, och som Lenin påpekade är det enda vi lär av den att ingen någonsin lärt något av historien.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Bbeccarii » sön 31 jan 2010, 14:31

Svensson skrev:<klippt och beskuret/B>JHH tycks dock besvärad av att en religion tar över en annans helgdag. För mig är detta traditioner som förs vidare, traditioner som omvandlas.

Denna historicism, detta tendens att hävda "minsann var helgen X tidigare hednisk, nu har de kristna tagit över den, ergo är kristendomen en lögn" är bisarr. Jag tror knappast JHH skulle gilla att fira en jul i asatrons tecken.

Brukar det inte vara så - generellt sagt - att religionen tar över den hedniska riten, förnekar detta övertagande, och hävdar att den hedniska riten är ond, men när religionen gör samma rit så är det gott; och att det är *det* man klagar på när man klagar på övertagna riter?

halsning/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Johan_L » sön 31 jan 2010, 21:52

Ja.
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Återgå till Baren