Metal Cancer

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Metal Cancer

Inläggav Sheriffen » ons 10 mar 2010, 07:06

Egentligen borde det här kanske höra hemma i Kulturkvarten eftersom det i alla fall i förlängningen handlar om musik, men jag tror att Ronnie James Dio föredrar att befinna sig i baren. Särskilt nu.

Henke, jag har just nu, av en ren händelse och i sök efter annat på nätet, fått se att en av våra största och bästa metal-sångare, Ronnie James Dio, fick diagnosen magcancer i slutet av förra året. Jag har inte vetat någonting. Den senaste updaten på hans hemsida, skriven av hustrun Wendy, är från 10:e februari och halvt om halvt, liksom. Ja, han är dålig och för närvarande satt på kemoterapi, men de har hopp. Typ. Med andra ord inte så hoppfullt alls.

Dio är 67 eller 70, beroende på vilket av de officiella födelseåren man tror på, men det är ju i dagens läge inte så jävla gammalt. Och sjunga kan han ju fortfarande som den metallegendar han är.

Henke, om du har ytterligare information om hans nuvarande tillstånd någonstans ifrån, så är det välkommet.

Tråkigt och oroande.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » ons 10 mar 2010, 09:55

Henke, om du har ytterligare information om hans nuvarande tillstånd någonstans ifrån, så är det välkommet.

Inget mera att den är på ett tidigt stadium som jag läste om här;
http://www.roadrunnerrecords.com/blabbermouth.Net/news.aspx?mode=Article&newsitemID=131004.
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 10 mar 2010, 10:02

Tack.

Och då tänker jag faktiskt utbrista i samma sak som på den hemsidan, och alla Ritchie Blackmore's Rainbow-fans vet exakt vad jag menar när jag citerar Wendy Dio:

"Long live rock and roll, long live Ronnie James Dio."

Heavy Metal Rules!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » ons 10 mar 2010, 10:08

Jag glömde ju Heaven & Hell ska spela i Sverige "Sonisphere Festival" 7:e augusti, vilket sidan gör reklam för;

http://se.sonispherefestivals.com/

Jag vet att Dio (bandet) har ställt in sina tidigare gig i Sverige, bland annat deras gig i Göteborg, vilket jag skulle gå på, ett (litet) men dock postivt tecken på att han SKA besegra sin cancer, så att han kan göra det han är bäst på.
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Henke
Fan

Inläggav Sheriffen » tor 11 mar 2010, 02:04

Det här blir ju en festival att fundera på att övervara, faktiskt. Normalt gillar jag inte festivaler utan föredrar så att säga enstaka konserter, men om inte annat känns det inte alldeles oangeläget att med egna ögon få se Dio i förhoppningsvis mycket god form igen, live on stage. Det skrämmande är att magcancer är en av de vanligaste orsakerna till cancerrelaterad död, ser jag på nätet, men lyckligtvis blev ju Dio diagnosticerad medan cancern fortfarande var i ett tidigt stadium. Nu är det bara att inte hålla tummarna, utan göra horntecknet - The Heavy Metal Sign - och höja det i riktning mot Dio, kanske i synnerhet som det var han som införde det som metalvärldens eget tecken.

Jag ser att en del andra bra artister dyker upp också, inte minst Alice Cooper.

Fast Iron Maiden, som är headliners, kan jag faktiskt både ha och mista. Eller mista, snarare. Jag tycker de var fenomenalt bra på de tre första skivorna, kanske i synnerhet när de hade han som kunde sjunga som frontman, Paul Di'Anno. Fast jag gillar Bruce Dickinsons första Maiden-album också, alltså, och tycker i själva verket att Hallowed Be Thy Name på den plattan förmodligen är den bästa låt bandet gjort. Fast den hade varit ännu bättre om Di'Annos näve greppat micken. Fast efter The Number of the Beast har de varit ett sig själva karbonkopierande band rakt ut i oändligheten, som producerat det ena albumet tristare än det andra.

Nåväl, The Heavy Metal Sign riktat mot Dio!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » tor 11 mar 2010, 20:27

Själv hade jag i stort sätt planerat att sticka dit, kanske inte just så mycket för Dio, faktiskt, utan mera för att se Slayer, Maiden är jag inte något större fan av och har sett dem, 90-91, (skulle jag gissa att det var) med Bruce vid micken, har nog aldrig lyssnat på Maiden med en annan sångare än just Bruce. Och Alice Cooper som att jag missade honom när han gästade Göteborg i December och fick fyra i GP. Finns att kolla på här;
http://www.youtube.com/watch?v=wGTZOsD7syc

men som att Kiss spelar i Stockholm den 12 Juni sticker jag dit och helgen efter (kongresshelgen) är det Metaltown plus en massa andra konserter, som Sheriffen, föredrar jag en liten scen framför en stor och MT är den enda festivalen jag besöker där man åka mellan dagarna

Nu är det bara att inte hålla tummarna, utan göra horntecknet - The Heavy Metal Sign - och höja det i riktning mot Dio, kanske i synnerhet som det var han som införde det som metalvärldens eget tecken.

Redan gjort tillsammans med plattorna Heaven & Hell och Mob Rules av Black Sabbath med just Dio på sång, på stereon så att mina grannar stängde balkongdörren:)
Henrick Pålsson

Henke
Fan

Inläggav Sheriffen » tor 18 mar 2010, 07:11

Henke skrev:Redan gjort tillsammans med plattorna Heaven & Hell och Mob Rules av Black Sabbath med just Dio på sång, på stereon så att mina grannar stängde balkongdörren:)

Heavy. Metal. Rules. (The Sign.)

"Let's all join forces
Rule with an iron hand
And prove to all the world
Metal rules the land"

No compromise.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. The Sign of the Southern Cross, suveränt följd av Falling Off the Edge of the World, är inte bara en av de bästa låtplaceringarna i historien. Det är dessutom det bästa Black Sabbath någonsin har gjort. Utan jämförelse. Sista två låtarna på Mob Rules. Med Ronnie James Dio på sång. Citatet i mitt inlägg dock från Judas Priest, men vet man inte det är man bara chockute. Nu pratar jag inte om sådana som Henke och mig. D.S.
Sheriffen
BNF

Re: Metal Cancer

Inläggav Henke » tis 04 maj 2010, 16:42

Heaven & Hell ställer in alla sina sommargig, då sångaren Dio, är för dålig för att uppträda, vi hoppas på att en snabb förbättring!

http://www.roadrunnerrecords.com/blabbermouth.net/news.aspx?mode=Article&newsitemID=139554
Henrick Pålsson

Henke
Fan

Inläggav Sheriffen » tis 04 maj 2010, 17:34

Nu börjar det här bli verkligt oroande. Det stänk av optimism man kunde känna i början, eftersom Dio blev diagnosticerad i ett tidigt stadium, börjar nu kännas mycket obefogat. Mycket tråkigt.

Jag hoppas förstås fortfarande på det bästa för Dio, men det är inte särskilt lätt att känna sig övertygad om att han faktiskt klarar det här.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » sön 16 maj 2010, 09:27

Tydligen har det gått rykten att Dio skulle har lämnat oss, men nu kan man vi Babblermouth läsa följande;

"I am at the hospital and Ronnie has NOT passed away!!!! He is not doing
good, but he is not dead.

"I will let you know if anything changes.

"Thank you for your concern."

Wendy Dio via Twitter - http://twitter.com/OfficialRJDio

http://www.roadrunnerrecords.com/blabbermouth.net/news.aspx?mode=Article&newsitemID=140115
Henrick Pålsson

Henke
Fan

Inläggav Henke » sön 16 maj 2010, 23:06

Nu kan jag tyvärr tala om att det inte längre är ett rykte, Dio har avlidit, han blev 67 år gammal.

http://www.roadrunnerrecords.com/blabbermouth.net/index.aspx
Henrick Pålsson

Henke
Fan

Inläggav Sheriffen » mån 17 maj 2010, 07:04

Så här skriver hans fru Wendy:

http://www.ronniejamesdio.com/

And Ronnie James Dio rocks:

http://www.youtube.com/watch?v=szcVWTyrq_Q

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » mån 17 maj 2010, 09:53

Metal världen har förlorat en av de riktigt stora musikerna. För mig var det en tonårsidol när jag som tonåring köpte plattan Holy Diver (1983) vilket var gruppen (Dios) debutplatta...Man han har gjort så oerhört mycket mera - tex Rainbow där han sjung på 70-talet och gjorde en del klassiska låtar som tex Long Live Rock And Roll http://www.youtube.com/watch?v=HDT_uqM1iqI här live i Munich 1977. Och inte för att glömma hans medverkande i Black Sabbath och plattorna Mob Rules och Heaven & Hell, som enligt mig är Sabbaths bästa plattor!

Hårdrocksvärlden sörjer.

http://www.youtube.com/watch?v=64coD-rx9sk Holy Driver - Dio

R.I.P Ronnie James Dio
Henrick Pålsson

Henke
Fan

Inläggav Sheriffen » mån 17 maj 2010, 18:20

Henkes ord är knappast överord.

Ronnie James Dio - född Ronald James Padavona, av italiensk-amerikansk börd - var utan några som helst tvivel en av heavy metal- och rockhistoriens genuint stora sångare och det var många som förundrades över att en sådan enorm röst kunde rymmas i en så liten kropp (Dio var ovanligt liten till växten).

Riktigt hur stort Ronnie James Dios register var vet jag faktiskt inte, men i likhet med Ian Gillan spände han över flera oktaver. Till det kommer en tonsäkerhet och fyllighet som är ovanlig även bland de bästa av sångare, och till yttermera visso en förmåga att komponera musik och skriva texter som är ovanlig överlag, bland alla musiker. Han kunde dessutom spela bas.

Ronnie James Dio står, både med Ritchie Blackmore's Rainbow, Black Sabbath och sin egen grupp Dio, för många av heavy metal-genrens allra största klassiker, både vad beträffar album och låtar.

Här ett litet, långt ifrån fullständigt axplock av klassiska låtar:

Rainbow: Man on the Silver Mountain, Catch the Rainbow, Sixteenth Century Greensleeves, Stargazer, A Light in the Black, Long Live Rock 'n' Roll och Gates of Babylon.

Black Sabbath: Neon Knights, Heaven and Hell, Mob Rules, The Sign of the Southern Cross, Falling Off the Edge of the World och After All (the Dead).

Dio: Stand Up and Shout, Holy Diver, Rainbow in the Dark, We Rock och The Last in Line.

Ronnie James Dio var verksam som först basist och sedan sångare i olika band ända från 1957 och framåt, och nådde viss framgång med Elf innan han 1975 i ett slag blev världsberömd som sångare i Ritchie Blackmore's Rainbow, som gitarristen bildade när han lämnat Deep Purple. Efter tre studioalbum, bland dem Rising som prisbelönats som ett av alla tiders bästa heavy metal-album, och ett live-album med Rainbow lämnade han bandet och ersatte Ozzy Osbourne i Black Sabbath, och kom med dem att göra vad som sannolikt är gruppens bästa album någonsin, Mob Rules. När han lämnat Black Sabbath, som han dock senare kom att återvända till två gånger, bildade han sin egen grupp Dio, och det bandets två första album, Holy Diver och The Last in Line, klockar också in bland heavy metal-genrens klassiker.

Det var Ronnie James Dio som introducerade "horntecknet" som den universella symbolgesten för heavy metal. I själva verket är det dock den italienska, katolska kyrkans tecken för att avvärja det onda ögat, och han lärde sig tecknet av sin farmor.

De officiella uppgifterna om Ronnie James Dios födelseår har varierat mellan 1940 och 1942, men själv uppgav han faktiskt det förra när han uppträdde tillsammans med Ian Gillan och Deep Purple i Globen i Stockholm år 2000. Nåväl, hans födelseår må förbli ett mysterium.

Det tragiska är att hans dödsår inte förblir det.

Nu vet vi.

År 2010.

En av rockens stora sångare har gått ur tiden.

Kör hårt - och tungt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » tis 18 maj 2010, 14:27

Nej inte speciellt, men så har jag också lyssnat väldigt lite på Ronnie James Dio - både med egna gruppen Dio, och hans medverkande i BS, BS lyssnar jag på numera. Plattorna med Rainbow och Dio på sång var före min tid och uppskattar dem mera nu än vad jag skulle har gjort under 80 - 90-talet, och så finns det så mycket på nätet där andra rockstjärnor och bloggar som har skrivit om honom och kommer att skriva om hans liv, jag kan inte så mycket om hans liv, inte utan att goolga på hans namn - tex visste jag inte detta om hans födelseår, vilket var en ny kunskap och om hans farmor.

Nedan finns några sidor om Ronnie James Dio

http://www.metallica.com/index.asp?item=603183

http://www.noisecreep.com/2010/05/17/remembering-metal-legend-ronnie-james-dio/?

Tråkigt är det att en av Hårdrockens stora ikoner har dött...men hans röst kommer ju alltid finns där, så länge vi spelar!!

Och det gör vi ju!!
Henrick Pålsson

Henke
Fan

Nästa

Återgå till Baren