Grekerna är bäst

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Grekerna är bäst

Inläggav Sheriffen » ons 07 apr 2010, 02:45

Jag vet inte hur många av er här på forumet som spelar backgammon, men jag gör det. Sedan nio års ålder. Och jag är ärligt talat jävligt bra.

Exempel.

En sen kväll på Sinatrabaren i Stockholm, år 2002, kommer min goda vän Wanja fram till mig med ett backgammonbräde. Och meddelar att karlen som sitter mitt emot mig vid bordet är den officiella svenska mästaren, alltså årets guldmedaljör. Och säger:

"Ok, Sheriffen. Visa vad du kan. Slå honom."

Jag var kanonfull, men Wanja hade sett mig spela - det var jag som lärde henne, faktiskt - och kunde förstås inte motstå utmaningen. Så vi körde. Och jag fixade en femma-tvåa.

Den svenske mästaren, vad han nu hette det året (det har jag glömt), frågade om jag inte ville delta som lärare i den grupp där han undervisade folk i hur man spelar backgammon. Jag backade direkt. Jag tänker inte lära ut min teknik (men om ni låter det stanna mellan oss så går den bland annat ut på att ändra taktik ungefär vartannat lägg, så att moståndaren aldrig kan förutsäga vad det är jag gör - samtidigt som jag sussar motståndarens teknik, för de spelar nästan alltid enligt samma mönster).

Men så kommer man till Grekland. Där távli är nationalspelet. Távli består av tre olika slags spel - pórtes, féjva och plakotó. Man kör dem i loop, för att aldrig kunna slappna av. Jag behärskar dock bara pórtes, det vill säga det vi kallar backgammon i Sverige.

Så i natt spelade jag mot Spíros nere på al-Sokareía, den egyptiska klubben. Och blev helt jävla utraderad. Han fixade en sjua-fyra.

För som sagt, det här är Greklands nationalspel. Det är det ni som turister kan se alla de äldre männen sitta och spela på en kafeneíon. Men Spíros, ska tilläggas, är mycket yngre än jag. Typ 25 år.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, förutom att nästa gång jag möter Spíros så får han helt enkelt storstryk. Vad annat kan jag säga?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren