Lejonet på slottet

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Lejonet på slottet

Inläggav Sheriffen » fre 09 apr 2010, 16:23

Jag hörde om det här i dagens upplaga av Spanarna och det är något av det mest tragikomiska jag har sett i hela mitt liv. Hur som helst, jag citerar nästan hela bakgrundshistorien från Naturhistoriska Riksmuséets hemsida:

"Ett par av dessa mäktiga djur kom till Fredrik I som gengåva från bejen av Alger 1731 tillsammans med en frigiven slav (som djurskötare) jämte tre hyneor och en vildkatt. Gengåvan var ett tack för en så kallad fredsgåva för att svenska staten köpt sig fri från sjörövare ifrån Alger (en av de så kallade Barbarstaterna vars ekonomi till stor del var grundad på plundring av främmande handelsskepp.) Efter lejonens bortgång lät Fredrik I stoppa upp dessa djur. Ett av dessa lejon har nu sin sista vila på Gripsholms slott där vi forfarande kan beskåda det."

Vad som inte framkommer här är att när lejonet skulle stoppas upp, skedde det lång tid efter dess död. Det enda som återstod var en hög ben och själva huden. Och till det kom att konservatorn aldrig i hela sitt liv hade sett ett lejon och därför utgick från de enda lejon han kände till, nämligen dem i svenska riksvapnet.

Här är resultatet:

http://2.bp.blogspot.com/_89ut-hdzymw/R ... /lejon.jpg

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren