Irländsk hjälp

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Irländsk hjälp

Inläggav Sheriffen » sön 27 jun 2010, 07:31

Om man går hit, så kan man söka på resultaten av folkräkningarna på Irland 1901 och 1911:

http://www.census.nationalarchives.ie/

Skulle någon som kan mer än jag om irländsk historia och om gaeliska tala om varför jag får det här resultatet:

http://tiny.cc/bellisinIreland

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen sön 27 jun 2010, 08:41, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Re: Irländsk hjälp

Inläggav jophan » sön 27 jun 2010, 08:22

Ingen aning, bortsett från det uppenbara svaret: Att det fanns 14 personer som hette Bellis på Irland på den tiden. Men jag noterar att samtliga är protestanter och nästan alla bor i ett av de nordöstra sex grevskapen.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » sön 27 jun 2010, 08:57

Det som känns rätt omtumlande är att inte så få av dem har grekiska förnamn, men förstås anglifierade. George (Giórgos, som även jag heter, som mellannamn), John (Iánnis), Elizabeth (Elisávet). Låt mig bara i förbifarten nämna att det är vanligt även bland infödda greker som bor i Grekland att använda sig av anglifierade former av sina förnamn, enligt ovanstående mönster. Riktigt varför har jag aldrig förstått, men så är det.

Fast de här namnen kan förstås förklaras med att de även är engelskspråkiga, så att säga.

Hur ser du att de är protestanter?

För det talar förmodligen emot att de skulle vara släktingar till mig på mycket avlägset håll. Jag är inte säker, faktiskt, men jag tror att det vore naturligare för avfälliga grek-ortodoxer att bli katoliker. För grek-ortodoxer förmodar jag knappt finns på Irland över huvud taget.

Det ska tilläggas att man förstås kan heta Bellis i efternamn utan att komma från Grekland/Italien, men det är inte så himla vanligt och namnet är då så att säga taget. Som de tyska Bellenzdorf, som "amerikaniserade" (!) sitt namn till Bellis när de utvandrade till USA i början av förra seklet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » sön 27 jun 2010, 18:51

Sheriffen skrev:Hur ser du att de är protestanter?

Bortsett från att de bor i östra Ulster och heter saker som John, George och William i förnamn så finns det en liten kryssruta som heter Show all information. Klickar man i den så får man bl.a. se vilken religion de uppgav i folkräkningen.

Jag får lov att hålla med dig, det är extremt osannolikt att ni är släkt: De är protestanter och har väldigt brittiska namn. Någon farfar till dem har förmodligen tagit sig namnet Bellis; kanske efter blomman?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 28 jun 2010, 05:38

jophan skrev:
Sheriffen skrev:Jag får lov att hålla med dig, det är extremt osannolikt att ni är släkt: De är protestanter och har väldigt brittiska namn. Någon farfar till dem har förmodligen tagit sig namnet Bellis; kanske efter blomman?

Möjligen från blomman, men kanske ännu troligare på det här sättet, som jag just hittade på en släktforskningssida på nätet:

"Bellis Name Meaning and History:
1. Anglicized form of Welsh ap Elisedd ‘son of Elisedd’ (see Ellis).
2. English: variant of Bellows, from an old form of the word, which persisted generally until the 16th century and much later in various dialects."

Den walesiska varianten kände jag faktiskt till sedan tidigare och det var därför jag i mitt första inlägg i tråden underförstått undrade om det fanns någon motsvarande variant på irländsk gaeliska.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » mån 28 jun 2010, 06:43

Sheriffen skrev:Den walesiska varianten kände jag faktiskt till sedan tidigare och det var därför jag i mitt första inlägg i tråden underförstått undrade om det fanns någon motsvarande variant på irländsk gaeliska.

Det gör det inte.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Baren