Dillerier

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Re: Dillerier

Inläggav Jacques » mån 26 mar 2012, 10:57

Fjärrkontroll-app som löser ett stort problem

Problem:
Du brukar somna framför TV´n och missar ständigt delar av programmen.

Lösning:
Du laddar appen "Nicke" i din smartphone
Du köper ett "Head Strap Kit" till luren

Du ser programmet via din dator (som du om du så vill ansluter till TV´n för att se bilden via den). Det kan antingen vara en nerladdad film eller ett program via strömmad play-TV eller ett nerladdat playTV-program som du sparat på datorn. http://pirateplay.se/

Du sätter dig i TV-soffan. Med hjälp av Head Strap Kitet (= ett kardborreband) fäster du mobilen mitt uppe på hjässan. Med hjälp av den i mobilen inbyggda sensorn känner luren nu hur ditt huvud är positionerat. Om du nickar till sänder mobilen via bluetooth eller wifi signaler till datorn att pausa uppspelningen. TV-programmet kommer alltså att pausa varje gång du råkar nicka till och återgå till att spela upp filmen/serien/debatten när du tittar upp igen!!!

P.S. Pirateplay är inte min hemsida utan ngt som en av mina söner har hittat på.
Efter vad jag förstår är det ingen juridisk skillnad mellan att spela in ett vanligt TV-program på video och på att spela in ett play-TV-program på datorns hårddisk. Man får spara programmet, men inte sprida det vidare. Behagligt nog är det så att komersiell play-TV via den här tekniken råkar bli sparad helt fri från reklam.
/Jac
det perifera är det centrala
Jacques
LoC-skribent

Inläggav Bbeccarii » tis 27 mar 2012, 11:14

Jacques skrev:Du sätter dig i TV-soffan. Med hjälp av Head Strap Kitet (= ett kardborreband) fäster du mobilen mitt uppe på hjässan. Med hjälp av den i mobilen inbyggda sensorn känner luren nu hur ditt huvud är positionerat. Om du nickar till sänder mobilen via bluetooth eller wifi signaler till datorn att pausa uppspelningen. TV-programmet kommer alltså att pausa varje gång du råkar nicka till och återgå till att spela upp filmen/serien/debatten när du tittar upp igen!!!

Något för alla oss som inte oroar sig för mobiltelefonstrålning eller har en väl inövad elallergi... :-)

/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Pelotard » tis 27 mar 2012, 14:01

Inge van Wett skrev:Alexander den store v.s. Gubben Noak

Blir jag imponerad?
Pöh! Dels har denne Mégas inte presenterat något trovärdigt genealogiskt stöd för sin påstådda härstamning, dels har jag de senaste dagarna forskat vidare och funnit att jag härstammar från den bibliske Noak. Som levde flera tusen år före Iskander.

Såhär ligger det till:
Min fars moster (Fandalena Ribbstol) är i rakt nedstigande led ättling till väpnaren Peder Ribbing. Peders anor kan i sin tur härdledas till den östgötske lagmannen Bengt Snivels som var sonson till Folke Filbyter. Folkes anor går sin tur (såsom belagts i Erikskrönikan och senare av Johannes Magnus) tillbaka till götakonungarna Ubbe och Göthar.

Ärkebiskopen Johannes Magnus påpekar att Noaks ark efter syndafloden strandade i Skytien, ett rike som sträckte sig norrut över Ryssland till Skandinavien. Med Noaks sonson (och Jafets son) Magog fick den svenska delen av Skytien sin förste konung. Av Magogs fem söner blev Sven svearnas konung och Göthar götarnas, de efterträddes av Ubbe och Sigge (som byggde städerna Uppsala och Sigtuna).
Folkungaätten (till vilken Folke Filbyter och Bengt Snivels hörde) härstammar från kung Göthar och därmed från Noak.

Hellre en ärofylld härstamning från folkungarna, kung Sigge och Gubben Noak än en halvgrekisk skröna om Iskander!!!
Mycket, mycket hellre faktiskt

De riktiga "folkungarna" - Volsungarna - dog ut med Knut den Helige av Danmark och hans barn. Förutom en dotter, Ingeborg, som rymde till Skåne och med tiden fick avkomlingar som innefattar bl.a. undertecknad. Och Knut kunde räkna sin härstamning till Harald Blåtand, och vidare bakåt till Sigurd Fafnesbane, och nåt halvdussin generationer tidigare hade släkten sin ursprungliga upprinnelse i Tor och, i generationen innan, Oden.

Andra har släktalbum, vi har Wagner-operor. Så är det.
Pelotard
LoC-skribent

Inläggav Inge van Wett » tis 27 mar 2012, 18:29

Pelotard skrev: en dotter, Ingeborg, som rymde till Skåne och med tiden fick avkomlingar som innefattar bl.a. undertecknad.

I så fall är du liksom jag släkt med Karl den Store o hans anfäder också. Ingeborg (som för övrigt var mor till Bengt Snivels) var som du nämner på fädrenet via sin far Knut IV fallen efter Gorm den Gamle och Harald blåtand. Via sin mor Adele (eller Edla) av Flandern kan Ingeborg (och därmed du min käre frände Pelotard) i rakt nedstigande led räkna släktskap med Balduin, Karl den Skallige, Karl den Store och Arnulf.
Du och jag tycks således vara släkt (tjugofemmänningar eller något i den stilen)!
Inge van Wett
Det perifera är det centrala
Inge van Wett
Fan

Inläggav Inge van Wett » ons 28 mar 2012, 18:38

Bbeccarii skrev:Något för alla oss som inte oroar sig för mobiltelefonstrålning eller har en väl inövad elallergi... :-)

För dem som inte är lika okänsliga som du lovar jag att 2012-04-01 presentera en lösning på strålningsproblemet. Jacques och jag håller denna vecka i vårt lab på med att göra de allra sista testerna av en prototyp.

Så gott folk - ger er till tåls! Kommande söndag kan vi lätta på förlåten till den radikalt nya teknik som kommer att lösa strålningsproblemet och dessutom kommer att mildra energikrisen och därmed bidra till att det ska bli lättare att nå koldioxidmålen !!!
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Jacques » sön 01 apr 2012, 09:53

Perpetuum mobil

Problem 1
Mobiler o särskilt smarta lurar är glupska rackare. Ständigt har de käkat upp all ström ur sina batterier.

Problem 2
Det är fullt med elektromagnetisk strålning i vår omgivning. Det finns strålning från mobiler, datorer, andra trådlösa utrustningar, från TV- och radiomaster och till och med från utländska radiostationer. Strålningen är så kraftig att det är möjligt att med en kristallmottagare avlyssna utländsk mellanvågsradio fastän kristallmottagaren saknar såväl batteri som nätström. Den via antennen insamlade elektromagnetiska energin är helt enkelt tillräckligt kraftig för att ur mottagarens hörlurar alstra ljud.

Lösningen på problemen
Jag är nu på väg att patentsöka en mobiltelefonantenn (en extremt bredbandig specialvariant av den så kallade discon-antennen) som absorberar så stor andel av de elektromagnetiska vågorna ur den omgivande dryga kubikmetern eter att den som befinner sig i dess närhet nära nog befinner sig i ett perfekt el-sanerat utrymme - att likna vid en Faradays bur. Den sålunda absorberade elektromagnetiska energin lagras behändigt i mobiltelefonens batteri. Någon annan källa för att ladda telefonen behövs inte. Antennen är till och med så effektiv att man kan tänka sig att överskottsenergi från dessa telefoners batterier i framtiden skulle kunna matas in i elnätet via laddkablar som således skickar ström från telefonen till elurtaget.

Bra va!
/Jac
Jacques
LoC-skribent

Inläggav Inge van Wett » fre 13 apr 2012, 19:58

Bild
Vad är hemligheten bakom en så effektiv antenn?
Hela hemligheten avslöjar vi inte.

Till hjälp i utveckligsarbetet har varit tyska naturvetares skrifter från omkr år 1800. Bland dessa fanns några som inspirerats av Plotinos och Leibnitz tankar om de så kallade monaderna.
Monadläran tillsammans med flogistonteorin satte oss på spåren.

Dels måste discon-anetennen refflas i ett speciellt logperiodiskt mönster (där de yttersta refflorna anbringas med nanoteknik), dels ska antennens inre genomborras av två med stor precision utformade kanalsystem - det ena ska fyllas med en tämligen koncentrerad etylalkohollösning av jämtländsk bävergäll, det andra fylls med svavelhexafluorid. Kanalsystemen måste sen noga förseglas.

Genom att det flogiston som fångats av refflorna och substanserna i kanalsystemen råkar i en trefasresonans kommer energi extremt effektivt att kunna utvinnas ur antennens omgivning.

Det handlar om energi som extraheras ur flogiston i exiterat tillstånd. All eter innehåller flogiston och elektromagnetiska vågor genom etern för över energi till flogistonet som då lyfts till ett energirikare tillstånd.

Att just bävergäll och svavelhexafluorid kommer till användning har med monadläran att göra. När monaderna manifesterar sig som flogiston, svavelhexfluorid eller bävergäll gäller i samliga fall en oktagonal trippelresonans, som alstrar den i sammanhanget oumbärliga trefassymmetrin.

Svårare än så är det faktiskt inte!

Bild
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Jacques » tor 02 aug 2012, 08:53

Dill (med Skagerrak i bakgrunden)

Bild
/Jac
Jacques
LoC-skribent

Inläggav Jacques » fre 03 aug 2012, 21:10

Ytterligare ett dillfoto

Bild
/Jac
Jacques
LoC-skribent

Inläggav Inge van Wett » tor 15 aug 2013, 14:52

Jacques (sön 01 apr 2012) skrev:Perpetuum mobil

Det är fullt med elektromagnetisk strålning i vår omgivning. Det finns strålning från mobiler, datorer, andra trådlösa utrustningar, från TV- och radiomaster och till och med från utländska radiostationer...

...Jag är nu på väg att patentsöka en mobiltelefonantenn (en extremt bredbandig specialvariant av den så kallade discon-antennen) som absorberar så stor andel av de elektromagnetiska vågorna ur den omgivande dryga kubikmetern eter att den som befinner sig i dess närhet nära nog befinner sig i ett perfekt el-sanerat utrymme - att likna vid en Faradays bur. Den sålunda absorberade elektromagnetiska energin lagras behändigt i mobiltelefonens batteri.

Nu har någon rackare hunnit före mig på marknaden innan mitt patent hunnit bli registrerat. Men det visar i alla fall hur god min idé var.
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3744338.ece
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Föregående

Återgå till Baren