Terminologi för e-böcker

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Terminologi för e-böcker

Inläggav Svensson » tis 31 aug 2010, 14:10

Sedan ett tag har jag lagt upp lite pdf:er på nätet. Det är "e-böcker", romaner etc som folk kan tanka ner och läsa. Det fungerar också, folk laddar ner och läser.

Jag har inte hört någon klaga om att nerladdningen skulle vara svår eller omöjlig, eller att filerna väl nerladdade inte går att läsa. Dock skulle jag behöva fortbilda mig lite i terminologin. Så att jag kan göra reklam mer trovärdigt, så att jag kan informera folk korrekt hur de ska göra.

Alltså, termer och begrepp:

1. "E-boken" är själva datafilen, det tror jag mig veta. Sedan har vi "e-boksläsare" som är ett speciellt program som visst KÖPTA e-böcker kräver (Microsoft reader etc). Programmen är gratis men de måste installeras för köpta e-böcker. Men inte för mina? Eftersom mina pdf:er kan laddas ner genom att bara klicka "spara". Right?

2. Eller måste man ha t ex Word för att läsa mina pdf:er? Själv har jag ju Word men alla har visst inte det.

3. Sedan LÄSPLATTA. Mina filer läses bra på skärm, typsnitt etc är behagliga för det formatet - men för läsplatta, tocken där elektronisk läsenhet för e-böcker, funkar de automatiskt där också? Eller blir texten för liten? Jag kanske borde exemplifiera med bild av hur mina pdf-sidor ser ut men det kan jag inte. Men jag kan ge exempel på en fil:

http://www.fandom.se/svensson/Japan.pdf

Detta är en hel liten e-bok, men scrolla in en bit så ser ni hur sidorna ser ut. Funkar detta att läsa på läsplatta?

Tacksam för svar.
Svensson
Trufan

Re: Terminologi för e-böcker

Inläggav jophan » ons 01 sep 2010, 00:35

1. Om datorn har programvara för att läsa PDF-er (och det har princip alla) så behövs inget mer.

2. Word behövs inte.

3. De går utmärkt att läsa på läsplattor (testade just på en Ipad, tll exempel).
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Svensson » ons 01 sep 2010, 07:28

Tack för svaren, jophan.

Det var som jag misstänkte: inga särskilda program behövs för att läsa mina e-böcker.

Så nu kan jag bättre informera mina presumtiva läsare hur de ska göra. I stort har min tidigare info varit korrekt, men vissa detaljer har jag lärt mig nyss: som vad "e-boksläsare" är (nämnt ovan). Jag trodde att läsplatta och e-bokläsare var samma sak men det är de alltså inte.
Svensson
Trufan

Inläggav tompe » sön 12 sep 2010, 00:16

Pdf:er som inte är formatterade för en 6" läsplatta går normalt sett inte alls bra att läsa (en iPad är väl större och hanterar zoomning bättte). Pdf brukar inte anses som ett ebok-format då det inte flödar om till det format läaren har. ePub är det som gäller om du vill ge ut boken seriöst i ett eboks-format.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Återgå till Baren