Fråga om fanvett

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Fråga om fanvett

Inläggav Fandalena Ribbstol » fre 08 okt 2010, 11:23

Undrar du över något som handlar om fannisk etikett och vettigt sätt? Fandom.se:s fanvettsexpert Fandalena Ribbstol svarar om du ställer din fråga här. En fråga i taget, det är ofanniskt att trängas!
Det är ofanniskt att vara ohyfsad!
Fandalena Ribbstol
WAHF

Re: Fråga om fanvett

Inläggav Sheriffen » fre 08 okt 2010, 11:36

Hej, faster Fandalena!

Jo, jag har länge undrat följande:

Säg att jag sitter med på en oneshotsession och det bara finns en stencil kvar och jag behöver den till mitt oneshot, medan Fanders behöver den till sitt. Kan jag ta den till mitt oneshot då, om jag ger Fanders resten av mitt corflu?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Stencil eller corflu?

Inläggav Fandalena Ribbstol » fre 08 okt 2010, 11:42

Hej Sheriffen!

Nu är det ju så att man inte klarar sig med bara en stencil eller bara corflu, så det bytet skulle ni båda förlora på. Ditt oneshot skulle bli fullt av typos och Fanders skulle inte kunna skriva något oneshot alls utan tvingas till vedervärdigt potatistryck.

Det rimliga i ett svårt läge som det du beskriver är att ni skriver hälften var på samma stencil och sedan sniffar er höga på det återstående korrekturlacket tillsammans. Ni kan också ge stencilen till Jan Risheden och be honom rita en illustration på den, som ni sedan skickar ut med SFF.

Lycka till!
Fandalena Ribbstol
WAHF

Inläggav Jacques » fre 08 okt 2010, 12:06

vedervärdigt potatistryck

Potatistryck en vedervärdig metod för fanzinesproduktion??? Nu blir min syrras kompis brorsa riktigt orolig!!!

Stanislav Bem (så heter han) låter visserligen en smula fjollig när han ger uttryck åt sin rädsla, men hans oro förtjänar ändå att tas på allvar.
- Men käära Tante Fandalena, hektografi måste väl vara comme il faut? Med gelatin och hektografkritorna som jag köpte på Clas Ohlsson för 50 år sen!
Säg bara inte att hektografanvändning är ett brott mot god sed och allmän anständighet! För då smäller jag av!!!
/Jac
det perifera är det centrala
Jacques
LoC-skribent

Re: Hektografi

Inläggav Fandalena Ribbstol » fre 08 okt 2010, 12:18

Käre Jacques!

Det har varit många frågor om hektografi på sistone. Jag kan lugna din systers väninnas kamrat med att även om hektografi är en förlegad dupliceringsmetod som det verkligen inte finns någon anledning att längre använda efter mimeografins genomslag, så är det fortfarande inget brott mot gott fanvett att begagna sig av det. Det kan hända att unga neofans rynkar på näsan åt hektograferade blad, men därigenom avslöjar de bara sin okunnighet.

Jag hoppas att herr Bem vågar stå på sig i sitt uttryckssätt, även om det kan tyckas en smula egensinnigt i dagens moderna samhälle. Alla dupliceringsmetoder som inte innefattar elektricitet är förenliga med god fansed så länge resultatet är läsligt och inte kladdigt.
Fandalena Ribbstol
WAHF

Inläggav Sheriffen » fre 08 okt 2010, 18:39

Kära faster Fandalena!

Är det inte ofanniskt att förutsätta att femmefans bara har kvinnliga vänner? Varför förutsätter du att Jacques' syrras kompis är flicka?

Själv förutsätter jag som du ser att Jacques' syrra är femmefan, men det tycker jag bara tillhör vanlig, enkel hövlighet! Eller hur?

Med vänliga hälsningar,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Jacques » fre 08 okt 2010, 18:51

Tack Fandalena för vänligt svar. Bem känner sig lugnad.

Fandalena Ribbstol skrev:Alla dupliceringsmetoder som inte innefattar elektricitet är förenliga med god fansed

Däremot har jag blivit orolig, liksom min gode vän Inge van Wett.
Han och jag sitter (som vi plägar fredagar om aftonen) och pokulerar.

inte innefattar elektricitet...
Är elektricitet tabu i samband med framställning av fanzines?
Vi som trodde att följande metod är fullt passabel i de mest anständiga sammanhang:

Metoden baseras på en hederlig genomlagsstencil. Man skriver med oelektrisk skrivmaskin brödtexten på denna stencil, men lämnar utrymmen för rubriker och illustrationer. Man är noga med att slå lagom hårt på alla tangenter så att texten blir tydlig men utan att stansa ut hål inuti tecken som o, a och e (vilket vid stenciltryckande efterlämnar fula plumpar i dessa bokstäver).
Illustrationerna och rubrikerna (som kan vara satta med decalcomanier d v s gnuggbokstäver) monterar man på ett vitt A4-ark och bränner sedan på elstencil (varvid elektricitet således måste nyttjas).

Ur genomslagsstncilen skärs försiktigt (med rakblad eller skalpell) ut hål, vart och ett lagom stort för sin rubrik eller illustration.
Ur elstencilen skärs lika försiktigt var och en av illustrationerna och rubrikerna ut.
Dessa monteras under största noggrannhet över respektive hål i genomslagsstencilen. De rättas noga in för att inte hamna snett och klistras sen fast med korrekturlack.
När lacket torkat kan den sålunda förfärdigade sidan sättas i stencilapparaten. Vevar man jämnt och försiktigt kan denna ihoplackade stencil hålla för en upplaga strax över 200 ex.

Är ovan nämnda elektricitetsanvändning en klandervärd sed?
/Jac
det perifera är det centrala
Jacques
LoC-skribent

Inläggav Fandalena Ribbstol » fre 08 okt 2010, 19:47

Käre Jacques!

Ni är många som känner er osäkra på vad som gäller i fråga om stencilering. Jag är medveten om att det bland dagens yngre förekommer en del missuppfattningar om etikettsreglerna för fanzinetillverkning. Jag har hört talas om metoden du använder och misstänker att den är utbredd i vissa kretsar, men detta gör den inte mer acceptabel.

Vill man ha illustrationer eller rubriker i sitt fanzine så ritar man dem på stencilen, antingen direkt på fri hand, fast det är en metod som få behärskar, eller så överför man dem via kalkering. Det får också anses acceptabelt att klistra in bitar från andra stenciler på det sätt som du beskriver, men det gäller att göra det så att de sedan inte lossnar under stencileringen.

Det går inte att påstå att elstencileringen som du beskriver är klandervärd, men tänk dig själv hur nedvärderad läsaren av fanzinet känner sig när han (eller hon! även femmefans läser såklart fanzines) läser en produkt som framställts på detta lite slafsiga sätt. Så behandlar man inte sin läsekets. Vem vet, du har kanske fått ett fint, handtillverkat fanzine av läsaren och så skickar du en elframställd produkt i trade. Det säger sig självt att sådant skapar friktion inom fangemenskapen och utlöser fejder.

Nej, det tillvägagångssätt som du redogör för är månne comme il faut inom Star Wars-rörelsen, men i en kultiverad fandom kan det inte anses vara förenligt med respekt och god ton.

PS. Bäste sheriff, det kan tyckas fördomsfullt av mig att skriva väninna om en person vars kön jag inte känner, men det är inte ett brott mot god fanetikett. Men visst hade jag kunnat uttrycka mig smidigare och hoppas att personen i fråga inte tog illa upp om denne råkar vara av manligt kön.
Fandalena Ribbstol
WAHF

Inläggav Inge van Wett » lör 09 okt 2010, 17:42

Käraste Fandalena

Jag har kommit över ett restlager av korrekturlack för stenciler.
Tyvärr är vätskan inte i prima skick. Dess ålder är ansenlig och den är allt för trögflytande för annat än mycket enkla korrigeringar.
Överväger därför att späda denna vintage corflu med lösningmedel.
(Tilläggas kan att färgen är där inget att anmärka på; varken på den tjockflytande röda vätskan eller på de utomjordiskt vackra de fläckar den i torkat skick efterlämnar.)

Vilket lösningsmedel föreslår tant för genuinast resultat?
Xylen (CAS-nr 1330-20-7), metylenklorid (CAS-nr 75-09-2) eller n-hexan (CAS-nr 110-54-3)?
Inge van Wett
Det perifera är det centrala
Inge van Wett
Fan

Inläggav Fandalena Ribbstol » lör 09 okt 2010, 20:14

Käre Inge!

Du kan göra hur du vill utan att bryta mot etiketten på området. Jag är säker på att ingen är fånig nog att ta illa upp.
Fandalena Ribbstol
WAHF

Inläggav Sheriffen » lör 09 okt 2010, 20:34

Kära tant Fandalena!

Vad är nu detta?

Det känner väl ändå alla till att korrekturlack som stelnat och blivit geléaktigt späs ut med thinner!

Det enda fanniska valet!

Inte minst som det stavas med ett fanniskt H efter begynnlsebokstaven!

Skärpning, tant! Skärpning!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Fandalena Ribbstol » lör 09 okt 2010, 20:57

Käre Sheriffen!

Det verkar ha uppstått något slags missförstånd här. Jag ger råd och tips om hur man bör bete sig för att inte stöta sig med sina medfans. Vad man spär ut sin corflu med hör inte till den kategorin. Det finns bättre sätt och sämre sätt att förtunna sin corflu på, men jag vidhåller att den som blir förolämpad för att en medfan blandar ut sitt korrekturlack med en olämplig vätska har problem som inte jag kan lösa.

Har läsekretsen däremot problem med hur man avsäger sig ett oönskat fanzine, hur man bäst förklarar för en kongressordförande att han inte klarar av sitt uppdrag och så vidare står jag gärna till tjänst. Men vad ni har i ert korrekturlack angår ingen annan, inte mig heller.
Fandalena Ribbstol
WAHF

Inläggav Sheriffen » lör 09 okt 2010, 21:47

Kära tant Fandalena!

Nu tror jag bestämt att tant har luktat för noggrant på en eller annan spritstencil.

Tant verkar, med förlov sagt, en aning förvirrad. Skulle det inte angå andra fans vad man som shann fan spär ut sitt korrekturlack med?

Jag vill påminna tant om drinken sink bomb, som inmundigas vid varje oneshot session värd namnet. Som tant säkert vet, bestod den ursprungliga sink bomben av ett litet glas whisky nedsläppt i en stor sejdel öl. Men som tant säkert också vet - eller borde veta! - finns den ännu mer fanniska variant som består av en skvätt korrekturlack i ölet! Och den fan eller fanne som inte bjuder på sitt korrekturlack att spetsa öl med under en oneshot session är inte bara ohyfsad, han eller hon är något mycket värre - ofannisk!

Och nu till själva kärnfrågan:

Anser tant på fullaste allvar att man kan bjuda andra fans på korrekturlack till sink bomben som är utspätt med *något annat* än thinner? Vet tant hur korrekturlacket *smakar* då?

Hrmpf.

Skärpning, tant. Skärpning!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Fandalena Ribbstol » lör 09 okt 2010, 22:05

Käre Sheriffen.

Jag vet inte varifrån du har fått dessa bisarra frågor. Jag lovar dig att om du bjuder någon på dryck med korrekturlack i så kommer deras funderingar inte att handla om vad du hart spätt ut den med.
Fandalena Ribbstol
WAHF

Inläggav Sheriffen » lör 09 okt 2010, 22:27

Kära tant Fandalena!

Nu misstar sig tant å det grövsta. På den gamla goda tiden i SFSF:s lokaler på Pontonjärgatan infördes den fanniska traditionen att dricka öl med en skvätt korrekturlack i.

Och hur korrekturlacket smakade var av viss betydelse. Lukta på korrekturlack och känn hur gott det doftar. Faktum är att smaken, om man spär ut i öl, är likartad.

Godast är korrekturlack av märket Pelikan.

Jag vill framhålla att det här alltså inte är något slags påhitt. Att det dracks öl med korrekturlack i på den gamla goda tiden i SFSF:s lokaler är bokstavligt talat sant.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Baren