Fråga om fanvett

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Re: Fråga om fanvett

Inläggav Sheriffen » tor 04 nov 2010, 23:31

Kära tante Fandalena!

Den sanne fanen råkar i ständigt etikettsbryderi. Nu har här uppstått den märkliga omständigheten att professor Sten Daktylén, känd från den fannisk(a)kademiska debatten om Häpna-novellen Rymdskeppet som avslutades i fanzinet DNQ 7, ska gästföreläsa vid Stockholms universitet. Som bekant har profesor Sten Daktylén i vrede över debatten om Rymdskeppet sedan länge avsagt sig varje kontakt med fanzinepressen, men nu har jag i mitt senaste fanzine, DNP 8, trots titeln (som förstås betyder Do Not Print) tryckt en artikel om hans gärning inom fanniska, akademiska kretsar. Frågan är nu, ska jag efter hans föreläsning gå fram och ge honom ett exemplar av fanzinet i hans egenskap av föremål för artikeln, som ju fannisk sed föreskriver, eller skulle detta betraktas som stötande med tanke på hans mycket bestämda avståndstagande från fanzinepressen?

I fanniskt bryderi,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Fandalena Ribbstol » mån 08 nov 2010, 13:20

Bäste Sheriffen!

Nu låter det förvisso som om professor Daktylén har gafierat, om han nu alls var fan en gång i tiden, men jag tycker ändå att du ska gå fram och erbjuda honom ett exemplar av ditt fanzine eftersom du har skrivit om honom och hans gärning. Det är ju mycket möjligt att han har ändrat sig i fråga om kontakten med fanzinevärlden, eller är beredd att göra ett undantag i just detta fall.

Om professorn inte vill ta emot fanzinet så får vi utgå från att han har vett nog att avböja artigt utan att ställa till något uppträde.

Jag hoppas att du även överväger att skicka ut DNP 8 med SFF!
Det är ofanniskt att vara ohyfsad!
Fandalena Ribbstol
WAHF

Inläggav Sheriffen » sön 29 mar 2015, 16:18

Kära tante Fandalena!

Jag börjar nu tyvärr allvarligt misstänka att tante trots allt inte är så väl verserad i vett och etikett inom fandom som tante i egenskap av rådgivare vill göra gällande.

Det har tagit mig drygt fyra år att hämta mig och vad som utspelade sig när jag efter professor Sten Daktyléns föreläsning på Stockholms universitet gick fram och artigt erbjöd honom DNP 8, i vilken jag tryckt min artikel om professor Daktylén och hans gärning, är fortfarande något jag har mycket svårt att prata - eller skriva - om. Jag har faktiskt varit tvungen att söka först kuratorisk hjälp och sedan gå i långvarig terapi för att kunna återgå till en något så när normal tillvaro.

För vet tante vad som hände?

Jo, professor Sten Daktylén fnös å det allra ohövligaste åt mig: "Hörru, din glosögde lille neofan, ta ditt eländiga fanzine och dra till gafialand!" Men vet tante vad professor Sten Daktylén gjorde *sedan*? Jo, han slet åt sig fanzinet och ryckte ut sidorna på vilka artikeln om honom var tryckta, knycklade ihop dem och kastade ut dem genom det öppna fönstret!

Tante borde i sanning ha rått mig att inte erbjuda professor Sten Daktylén DNP 8!

Bästa hälsningar,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Fandalena Ribbstol » mån 30 mar 2015, 08:00

Bäste Sheriffen!

Det låter som att professor Daktylén är en sannskyldig BNF, om än okänd för dig, och en GJ (Gafiated Jiant). De är ibland snarstuckna. Jag tycker att du skall vara tacksam över att ha fått en utmärkt anekdot att publicera i DNP 9.
Det är ofanniskt att vara ohyfsad!
Fandalena Ribbstol
WAHF

Föregående

Återgå till Baren