Nobelprisen

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Nobelprisen

Inläggav Johan » fre 08 okt 2010, 21:22

Det har varit Nobelprisvecka, och åtminstone alla de riktiga Nobelprisen har hunnit delas ut. Jag känner mig inte direkt kapabel att säga någonting vettigt om fysik, kemi och medicin (inte ens de politiska dimensionerna av det sistnämnda är väl särskilt spännande ur ett svenskt perspektiv, eller åtminstone mitt perspektiv som inte direkt minns något tillfälle när metoden skulle ha betraktats som kontroversiell här), men de två senaste dagarna har varit roliga.

Litteraturpriset är förstås inte mer än att en liten grupp människor, om än med vettigare litteratursmak än de flesta små grupper, bestämmer sig för att dela ut sitt pris till en särskild person, men allt som kan hjälpa till att ge uppmärksamhet till bra litteratur är bra saker. Nobelpriset i litteratur till Mario Vargas Llosa är en sådan sak. Det här året en pristagare jag inbillar mig tillhör kategorin som de allra flesta litteraturintresserade människor har någon form av koll på, även om de kanske inte alltid har läst honom, men det skadar inte att fler får det. Dessutom har det varit fantastiskt underhållande att betrakta vissa reaktioner på att liberalen Vargas Llosa tilldelats priset. Det har varit väldigt svårt att svälja, på rent politisk grund, för somliga.

Vilket sedan följdes upp med det föga överraskande men likväl spännande fredspriset till Liu Xiaobo, vilket betyder att det i år går till någon som, well, faktiskt gjort någonting. Kanske inte för freden, om man vill ha en strikt tolkning om vad priset borde vara för, men som onekligen arbetat för människors rättigheter och betalat ett visst pris för det. Det är han inte ensam om, inte i Kina. Men som symbol fungerar han utmärkt -- både i och utanför Kina. Liu är inte en av regimens mest radikala kritiker, men han är en av de mest envisa och välkända. Han, och alla som kämpat tillsammans med honom eller för samma sak, är väl värd erkännandet (betydligt mer än vissa som fått det). Frågan är väl vilka konsekvenser det kommer få i Kina. En del kommer förstås att se det som ytterligare ett bevis på att väst är ute efter att trycka ned Kina. Det finns en jämförelsevis reformvänlig falang inom partiet, och det är inte säkert att den får det enklare av att det ser ut som om den vill samma sak som nationer som utöver påtryckningar på Kina. Kanske kommer man gå ännu hårdare åt regimkritiker som motreaktion. Kanske kan det på sikt stärka och uppmuntra rörelsen för mänskliga rättigheter i Kina.

Eller så får det inga större konsekvenser alls. Man får väl se.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Re: Nobelprisen

Inläggav Rymd-Olov » lör 09 okt 2010, 09:20

Johan skrev:Dessutom har det varit fantastiskt underhållande att betrakta vissa reaktioner på att liberalen Vargas Llosa tilldelats priset. Det har varit väldigt svårt att svälja, på rent politisk grund, för somliga.

Jag är ju inte liberal, men tycker också att det är lite märkligt (har bara sett Göran Greiders kommentar). Det är ju ett litteraturpris, inte ett vettiga-åsikterpris. Iofs kanske det kan vara svårt att uppskatta litteratur som framför vedervärdiga åsikter (syftar här inte på Vargas Llosa eller liberalism), men själva Akademien ska väl kunna stå över sådant? De är ju trots allt något av övermänniskor. :-)

Det jag verkligen vill veta är om Bockfesten är värd att läsa, som historisk exposé, för en som redan läst The Brief Wondrous Life of Oscar Wao, eller om det då kan vara lika bra att i första hand välja något annat av Vargas Llosa.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Återgå till Baren