Lider du av prosopagnosi?

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Lider du av prosopagnosi?

Inläggav jophan » lör 16 okt 2010, 09:58

John Annas tipsar om ett test för att mäta sin förmåga att känna igen ansikten: Cambridge Face Memory Test

Det tar 20 minuter så jag tar mig inte tiden att göra det nu, men jag ska vid ett senare tillfälle. Inte för att jag lider av prosopagnosi, det vet jag att jag inte gör, men det kan vara intressant att testa i alla fall.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Lider du av prosopagnosi?

Inläggav Sten » lör 16 okt 2010, 20:30

62 procent korrekt. Under 65 procent är ett tecken på ansiktsblindhet, så ja, förmodligen. Ingen större nyhet. (Hint: om jag inte känner igen dig beror det inte på att du är ointressant. Det är inte någon förolämpning. Det betyder bara att jag inte känner igen dig. Även om jag har träffat dig en gång i månaden de senaste fem åren.)

Intressant nog känns det som om det skulle gå att träna upp förmågan med hjälp av sådana där bilder. De ger i alla fall en ledtråd om vad man kan titta på, utan störande detaljer, antar jag. Jag ska testa att göra om testet en gång om dagen i ett par veckor och se vad som händer.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav jophan » lör 16 okt 2010, 22:02

Results

Out of 72 faces, you correctly identified 61.
In other words, you got 85% correct.

On our previous version of this test, the average person with normal face recognition was able to recognize about 80% of the faces. If you correctly identified less than 65% of the faces, this may indicate face recognition difficulties.

Det tog faktiskt mindre än tio minuter, inte så farligt.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Rymd-Olov » mån 18 okt 2010, 07:10

Out of 72 faces, you correctly identified 69.
In other words, you got 96% correct.

Det var oväntat, särskilt som jag tyckte att det var ganska svårt, i synnerhet mot slutet. Iofs hade jag blivit förvånad om jag legat under genomsnittet.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Sheriffen » mån 18 okt 2010, 10:23

Det här är inte ett test jag behöver göra för att veta vad resultatet blir. Min prosopagnosi är som tidigare nämnts välutvecklad, eller hur man ska uttrycka det. Fast jag kanske gör testet ändå. Kommer jag över 10% skulle det uppriktigt förbluffa mig.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » ons 02 mar 2011, 09:34

Boing-Boing om Oliver Sacks om prosopagnosi: http://www.boingboing.net/2011/03/01/ol ... ace-1.html
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 28 apr 2011, 12:11

Jag har nu gjort det test som inleder den här tråden (tips: ovanstående länk funkar inte längre, men går man till John Annas hemsida så funkar den där) och kan bara säga att det är fullständigt idiotkorkat.

Det visar ingenting.

Jag vet. För jag har diagnosen prosopagnosi och till råga på allt grav. Vad de som ligger bakom testet inte begriper, tydligen, är att även människor med grav prosopagnosi som ständigt, överallt ser ansikten som Elvis Presleys, Paul McCartneys, Bill Clintons och Madonnas förstås känner igen de människorna. Prosopagnosi betyder inte *total* oförmåga att känna igen någon, för då skulle man ju inte ens känna igen sin egen mamma eller pappa.

Har man prosopagnosi har man mycket svårt att känna igen människor utan att ha träffat dem många gånger, olika många beroende på hur lång tid som går emellan gångerna och beroende på hur pass grav ens prosopagnosi är. Jag behöver normalt träffa någon fem till tio gånger, med ganska täta mellanrum, för att lära mig känna igen dem.

Men för fan, Elvis Presley har jag sett *en miljon* gånger. Och Paul McCartney. Och Bill Clinton. Och Madonna. Och så vidare.

Det var verkligen ett korkat test.

Vilket i och för sig inte betyder att jag lyckades särskilt bra med det.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » mån 09 maj 2011, 12:37

Sheriffen skrev:Jag har nu gjort det test som inleder den här tråden (tips: ovanstående länk funkar inte längre, men går man till John Annas hemsida så funkar den där) och kan bara säga att det är fullständigt idiotkorkat.

Det visar ingenting.

Jag vet. För jag har diagnosen prosopagnosi och till råga på allt grav. Vad de som ligger bakom testet inte begriper, tydligen, är att även människor med grav prosopagnosi som ständigt, överallt ser ansikten som Elvis Presleys, Paul McCartneys, Bill Clintons och Madonnas förstås känner igen de människorna. Prosopagnosi betyder inte *total* oförmåga att känna igen någon, för då skulle man ju inte ens känna igen sin egen mamma eller pappa.

Har man prosopagnosi har man mycket svårt att känna igen människor utan att ha träffat dem många gånger, olika många beroende på hur lång tid som går emellan gångerna och beroende på hur pass grav ens prosopagnosi är. Jag behöver normalt träffa någon fem till tio gånger, med ganska täta mellanrum, för att lära mig känna igen dem.

Men för fan, Elvis Presley har jag sett *en miljon* gånger. Och Paul McCartney. Och Bill Clinton. Och Madonna. Och så vidare.

Det var verkligen ett korkat test.

Vilket i och för sig inte betyder att jag lyckades särskilt bra med det.

Kör hårt,
Sheriffen

Det är inte samma test som det ursprunligen länkades till - i alla fall är det inte samma test som jag gjorde.
centerwall
Letterhack

Inläggav Sten » mån 09 maj 2011, 12:46

Det är inte testet med berömda ansikten som diskuterades tidigare i tråden, det är det undre testet. Den här länken borde fungera.

https://www.testmybrain.org/consent_all.php?exp=65
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Återgå till Baren