av Sheriffen » tor 28 apr 2011, 12:11
Jag har nu gjort det test som inleder den här tråden (tips: ovanstående länk funkar inte längre, men går man till John Annas hemsida så funkar den där) och kan bara säga att det är fullständigt idiotkorkat.
Det visar ingenting.
Jag vet. För jag har diagnosen prosopagnosi och till råga på allt grav. Vad de som ligger bakom testet inte begriper, tydligen, är att även människor med grav prosopagnosi som ständigt, överallt ser ansikten som Elvis Presleys, Paul McCartneys, Bill Clintons och Madonnas förstås känner igen de människorna. Prosopagnosi betyder inte *total* oförmåga att känna igen någon, för då skulle man ju inte ens känna igen sin egen mamma eller pappa.
Har man prosopagnosi har man mycket svårt att känna igen människor utan att ha träffat dem många gånger, olika många beroende på hur lång tid som går emellan gångerna och beroende på hur pass grav ens prosopagnosi är. Jag behöver normalt träffa någon fem till tio gånger, med ganska täta mellanrum, för att lära mig känna igen dem.
Men för fan, Elvis Presley har jag sett *en miljon* gånger. Och Paul McCartney. Och Bill Clinton. Och Madonna. Och så vidare.
Det var verkligen ett korkat test.
Vilket i och för sig inte betyder att jag lyckades särskilt bra med det.
Kör hårt,
Sheriffen