B Beccarii ger egna tips om fanvett

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

B Beccarii ger egna tips om fanvett

Inläggav Bbeccarii » lör 30 okt 2010, 14:30

Jacques skrev:Det är så att Hennes Kungliga Höghet Drottningen när en önskan att få ägna sig åt vittert samkväm med en grupp skönandar hämtade från svensk fandom. Det kommer att ske under en nio rätters supé i lantligt men garanterat ståndsmässig miljö.

Nu kommer vi till själva bryderiet: Hur ska jag hantera bordsplaceringsfrågan?
I det aktuella sammanhanget torde det vara en självklarhet att de mest hedersamma platserna ska tillfalla de fans som står högst i rang.
De som kommer att inbjudas har titlar som t.e.x. trufan, neofan, BNF, letterhack, fan, fanne. De som vill delta kommer att ombes sända in vidimerat fanniskt curriculum vitae. Av respektive CV ska bland annat framgå antal år av fannisk aktivitet, antal avverkade cons, antal utgivna fanzines, antal bidrag till fanzines och eventuella utgivna sf böcker.
Hur ska jag rangordna de fanniska titlar som kan förekomma? Hur väger olika slag av fanac mot varandra och hur väger aktiviteter i förhållande till titel?

Käre Jacques. I all fannisk aktivitet är det centralt att alla fans får tillfälle att träffa GoH eller motsvarande (HKHD i detta fall) i lika stor utsträckning. Alla platser är de mest hedervärda. Därför bör du ordna bordsplaceringen på samma sätt som på pubmöte eller kongressbankett - alla byter plats med jämna mellanrum, så att HKHD får en chans att samspråka med alla under trevliga former. Tänk på att även den enklaste fjortisfan eller fanne om några månader kan ha blivit en ny John-Henri Holmberg eller Ahrvid Engholm. Det där med bordsplaceringen ordnar sig nog självt, ska du se. Tänk bara på att informera HKHD i förväg om hur vi fans fungerar. Och glöm inte att ge HKHD skyddsdräkt ifall hon vill göra några oneshots under kvällens lopp!

med vänlig hälsning,
B Beccarii
Bbeccarii
Fan

Re: Fråga om fanvett

Inläggav Jacques » lör 30 okt 2010, 16:07

Tack B Beccarii
Ett mycket trevligt svar!
Dessvärre löser det i detta mycket speciella fall inte mitt etikettsproblem.

Under välkomstdrinken, liksom under kaffet efter niorätterssittningen kommer det naturligtvis att ges tillfälle att mingla. Men själva den högtidliga supén låter sig icke förvandlas till något "hela havet stormar". Här krävs bordsplacering. Möjligen kunde man i och för sig tänka sig en liten orginell knorr i detta för den kungliga hederspersonen ovanliga sammanhang. Jag umgås därför med den djärva tanken att med hovet sondera hur HKH Drottningen skulle ställa sig till att efter den lilla burmesiska pomeranssorbet som är inlagd som sjätte rätt på menyn (före kötträtten) låta de övriga deltagarna byta plats med varandra. Enligt Magdalena Ribbing (för brylling på mödrenet med vår Fandalena Ribbstol) som jag försiktigt approcherat i detta spörsmål är det osäkert om hovet går med på detta enda platsbyte under måltiden. Fru M.R. är däremot fullständigt säker på att hovet aldrig kommer att acceptera mer än ett platsbyte. Dessutom är hon säker på att Silvia inte törs tvinga sina hovfunktionärer att acceptera några mer okonventionella grepp från arrangören till supén.

Mitt hopp står nu till Tant Fandalena.
/Jac
det perifera är det centrala
Jacques
LoC-skribent

Re: Fråga om fanvett

Inläggav Bbeccarii » lör 30 okt 2010, 18:30

Jacques skrev: den lilla burmesiska pomeranssorbet som är inlagd som sjätte rätt på menyn (före kötträtten)

Burmesisk pomeranssorbet *före* kötträtten?
Är inte det *lite* väl vågat?

Jag skulle rekommendera den burmesiska pomeranssorbeten och bävergällslikören någonstans i höjd med efterrättshöjdgraden. Fast det är jag det.

En något enklare tumregel än "hela havet stormar" torde för övrigt i det här fallet vara att placera fansen utifrån antalet genomlevda fandomar.

med vänlig hasning,
B Beccarii
Bbeccarii
Fan

Re: B Beccarii ger egna tips om fanvett

Inläggav Jacques » sön 31 okt 2010, 09:26

Bbeccarii skrev: Burmesisk pomeranssorbet *före* kötträtten?
Är inte det *lite* väl vågat?

Jag skulle rekommendera den burmesiska pomeranssorbeten och bävergällslikören någonstans i höjd med efterrättshöjdgraden. Fast det är jag det.

De som är rutinerade gäster vid middagar med sju eller fler rätter tycker inte alls att en sorbet som mellanrätt är vågat. En frisk syrlig sorbet eller ett glas calvados ger ett tillfälle att rensa smaklökarna och att ta ny sats i en mäktig meny inför fortsatta det gormandiska maratoloppet.
http://frenchfood.about.com/b/2008/04/02/le-trou-normande-and-other-palate-cleansers.htm
/Jac
Jacques
LoC-skribent

Inläggav Jacques » sön 31 okt 2010, 17:08

Bbeccarii skrev:Jag skulle rekommendera den burmesiska pomeranssorbeten och bävergällslikören någonstans i höjd med efterrättshöjdgraden.

Från hovet har influtit en orolig fråga angående likören. Vilka biverkningar har bävergäll? Senast hedergästens make under en jakt blivit bjuden på bävergällshojt lär det ha påverkat honom en hel del. Hon undrar därför om det verkligen kan vara tillrådligt för henne att inmundiga sådant.
/Jac
Jacques
LoC-skribent

Inläggav Bbeccarii » fre 05 nov 2010, 00:03

Jacques skrev:
Bbeccarii skrev:Jag skulle rekommendera den burmesiska pomeranssorbeten och bävergällslikören någonstans i höjd med efterrättshöjdgraden.

Från hovet har influtit en orolig fråga angående likören. Vilka biverkningar har bävergäll? Senast hedergästens make under en jakt blivit bjuden på bävergällshojt lär det ha påverkat honom en hel del. Hon undrar därför om det verkligen kan vara tillrådligt för henne att inmundiga sådant.

Den alkoholen, den alkoholen... Den största risken maken löper är att bli skjuten av någon annan som drogat sig med bävergällshojt. Men detta rör sig alltså om den klassiska risken man alltid löper vid älgjakt - alkoholen påverkar synen så att jägaren tror sig se älgtjurar bakom varje buske, och avtryckarfingret så att det får sina ryckningar vid olämpliga tillfällen. Castoreum som sådant har inga kända medicinska biverkningar (källa: Internet).

Vid jakt är man nykter, det säger sig självt. En liten hutt castoreummacerat vid brasan efteråt, det borde hedersgästen kunna unna sin make då och då. Och tar hon själv en liten hutt castoreum som afrodisiakum innan sänggåendet så kan det bli ännu roligare. Fast det hör kanske inte till den offentliga delen av festligheterna. Så ja, om hedersgästen är påläst och informerad om sakförhållandena så kan inmundigande mycket väl tillrådas.

Några intressanta dokument för den intresserade:
http://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A4verg%C3%A4ll
http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnature ... .1077.html
http://www.shenet.se/ravaror/eobavergall.html
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?p=222458
http://solguru.motpol.nu/?p=56

med hanlig väsning/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Jacques » fre 05 nov 2010, 07:48

Tack, det var skönt att höra!!

Men nu har jag börjat bli sååå nervös över detta med att kretsar som står vår hedergäst nära lär ha börjat överväga att öppna förtalsprocesser mot dem som är impertinenta nog att torgföra pikanta detaljer ur familjemedlemmarnas förhavanden i sänghalmen.
Kan vi råka illa ut nu - du och jag?
/Jac
/Jac
Jacques
LoC-skribent

Inläggav Bbeccarii » fre 05 nov 2010, 09:15

Jacques skrev:Men nu har jag börjat bli sååå nervös över detta med att kretsar som står vår hedergäst nära lär ha börjat överväga att öppna förtalsprocesser mot dem som är impertinenta nog att torgföra pikanta detaljer ur familjemedlemmarnas förehavanden i sänghalmen.
Kan vi råka illa ut nu - du och jag?/Jac

För vilka värden på "råka illa ut", som min gode vän Oscar Wilde skulle ha sagt. Via min synnerligen goda vän friherrinnan von Flärpstråle (introducerad) har jag ganska goda insikter i sagda kretsar, så jag tror inte att de kommer att besvära mig allt för mycket. En datordagbok kommer ju så lätt ut till Aftonbladet, som det heter i finare familjer. Du har naturligtvis redan givit ut din egen biografi över den svenska faiblessen? I så fall kommer royaltyflödena från den att mer än väl täcka utläggen för eventuell förtalsprocess. Betänk också att om de öppnar en förtalsprocess mot dig så faller det naturligtvis bara tillbaka på dem själva. Sköt dina kort väl.

med vanlig hasning/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Jacques » lör 06 nov 2010, 19:33

Bbeccarii skrev:Några intressanta dokument för den intresserade:

Glömde tacka för länkarna! Älskar perifer kunskap.

Har funderat på att brodera ngt ytterligare om denna likörens inverkan på sängkammarlivet. Något på temat "skott i bävern".
Men avstår. Sånt trams vore för lågt för fandom.se
/Jac
Jacques
LoC-skribent

Inläggav Inge van Wett » tis 14 aug 2012, 15:09

En doft av orkidé
Vill ha tips om följande situation:
Jag träffar en con-deltagare som klätt ut sig till något slags djungelblomma. "Blomman" sprider en intensiv odör, det är fråga om en fruktansvärd rutten stank (tänk kött som med råge passera bäst-före-datum).
Men blommorna och bladen är vackra!

Vederbörande presenterar sig som Bull Bo Fyllo (ledtråd: SF6 2012-08-14) - eller något ditåt - det vänder sig i magen och jag får svårt att tänka en rak tanke. Bull eller Bo eller vad den utklädde nu heter komplimenterar min snygga panamahatt.

Hur föreslår du B att jag borde hantera en sån situation?
Kan jag skylla på bakfylla eller matförgiftning o slinka iväg på toa eller måste jag stålsätta mig och ge Bosse en komplimang för de onekligen bedårande blommorna (även med risk att jag spyr rakt ut där och då på hela blomsterarrangemanget)?
Inge van Wett
Det perifera är det centrala
Inge van Wett
Fan

Inläggav Bbeccarii » tis 14 aug 2012, 15:36

Jag förstår så väl din utsatta situation. Det går alldeles utmärkt att skylla ifrån sig på bakfylla, för att diskret kunna smyga sig ut och byta ut panamahatten mot en mera chic och i sammanhanget genomtänkt propellermössa.

Låt mig också påminna om den berömde samlevnadsexperten hertig Leto, så som han refereras av Frank Herbert. När människor av olika typ möts så bör man lämna stort svängrum åt skillnaderna dem emellan. Gläds åt att personen i fråga inte spetsade med den i hans hemtrakter obligatoriska hormoncocktailen.

Om du behöver mera hjälp för att hantera dina obehagskänslor så rekommenderar jag dig några år i det norrländska surströmmingsbältet. Det kommer garanterat att härda dig på det olfaktoriska området.

/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Inge van Wett » ons 15 aug 2012, 06:48

Surströmmingsboquet och orkidéstank
Nå, jo - jag tillbragte mer än fem år i Västerbotten. På Häradshövdingegatan 30 var det minst en gång i veckan någon i vår trappuppgång som åt surströmming - doften spreds i hela huset. Vid stort antal tillfällen har jag haft tillfälle att avnjuta såväl "färsk" surströmming som fjolårsströmming. Om den senare sa Hasse Rosén (han från Burträsk) att den var behändig eftersom den fileade sig själv när man lyfte den ur burken.

Ändå fann jag den där borneoorkidéodören svår att hantera på ett belevat sätt. Dina välavvägda och användbara råd tackar jag annars för, även om jag knappast vill avstå från att bära panamahatt på con - den punkten tänker jag dock återkomma till i ett kommande inlägg.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Inge van Wett » tor 16 aug 2012, 16:38

Mer än en propeller - tårta-på-tårtaeffekten
Bbeccarii skrev:Det går alldeles utmärkt att skylla ifrån sig på bakfylla, för att diskret kunna smyga sig ut och byta ut panamahatten mot en mera chic och i sammanhanget genomtänkt propellermössa.

Vill undvika att bära propellerbeanie. Mitt (som jag vill hävda) utvecklade estetiska sinne skulle störas av "tårta-på-tårtaeffekten" som skulle uppstå av propellrar både på huvudbonaden och på min vapensköld (som jag bär på samma plats där Sheriffen bär sin stjärna). Smak är ju som alla vet subjektivt - men jag föredrar nog att den lilla röda propellern på familjevapnet får vara min enda propeller.

Lyckas jag dock skaffa en riddarhjälm med en propeller på hjälmbuskens plats så kan jag nog tänka mig att bära den istället för både panamahatt och ättevapen.

B! Riddarhjälm med propeller kan väl inte vara o-chickt?
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Bbeccarii » fre 17 aug 2012, 11:44

Inge van Wett skrev:B! Riddarhjälm med propeller kan väl inte vara o-chickt?

Självklart. Men det blir lätt lite cosplay över det hela. :-)

/B
Bbeccarii
Fan

Återgå till Baren