Militaria

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav Planckskonstant » ons 06 dec 2006, 17:56

Bara ett stridsvagnstips: Den som råkar ha vägarna förbi Axvall (kanske för att hälsa på mig?) rekommenderas ett besök på pansarmuseet. En rätt bisarr upplevelse, där allt står uppställt rätt trist och skyltarna vid fordonen är författade på militäriska (med idiotiska förkortningar och allt). Efter ett tag börjar man inse att samlingen är rätt unik, till exempel kan man beskåda det enda i världen kvarvarande exemplaret av den renault-stridsvagna japanerna kör i Blå lotus.

Dessutom älskat av barn, de här museiföremålen går ju liksom inte sönder om man petar på dem. Anledningen till att det står att man inte får klänga på fordonen är enligt initierad källa att eldsjälarna som driver museet inte vill betala kemtvätt.

Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 06 dec 2006, 18:46

Planckskonstant skrev:En rätt bisarr upplevelse, där allt står uppställt rätt trist och skyltarna vid fordonen är författade på militäriska (med idiotiska förkortningar och allt).

Akronymer och förkortningar i framförallt amerikanska militära sammanhang är så ymnigt förekommande att man kan baxna. Jag har under den senaste tiden slitit med ett närmast ofattbart antal i den nya Jack Reacher-boken av Lee Child. Med god hjälp av min gamle klasskompis Micke, före detta yrkesmilitär med omfattande kunskaper om amerikanskt militärväsen. Fast när man håller på med sådant här så blir akronymerna inte idiotiska; tvärtom förvandlas de till triumfatoriska troféer när man har lyckats lösa dem och hittat adekvata svenska översättningar.

Jag skulle med en air av viss högdragenhet kunna promenera runt på det här muséet och i förbifarten tala om vad de olika förkortningarna står för. Särskilt som gåtan i den Child-bok jag slitit med nu kretsar runt just pansardivisionerna. Måste göras, vid tillfälle.

Inte för att starta någon kedjelek, men om någon känner sig manad att gissa på några stickprov (som har med armén i allmänhet och inte nödvändigtvis just pansardivisoner att göra), så:

1) VOQ

2) GSW

3) UA

4) W3

5) BDU

6) 10-19

Jag tror att några av dessa storligen skulle få medlemmar i forumet att häpna om ni fick veta vad de betyder. Möjligen i synnerhet den sista, som militären alltså säger i dagligt tal i stället för något annat.

Den som klarar hela listan bjuder jag på ett par stora stark på lämplig kongress eller saloonträff.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 06 dec 2006, 23:13

Jophan, kör gärna som tidigare med att tala om när en diskussion flyttas. Jag hittade inte denna först och trodde den hade försvunnit.

Och ni som inte sett den ännu - är det någon som kan några eller alla de militära akronymerna i min lilla engångslek?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » ons 06 dec 2006, 23:36

Pja --
VOQ är inkvartering för besökande officerspersoner ("Visiting Officer's Quarters");
GSW känner jag bara som organisationen för änkor/änklingar till soldater som dött i strid ("Gold Star Widows")
UA är väl olovlig frånvaro från tjänst om man tillhör marinen/marinkåren (AWOL om man tillhör armén)
W3 bör vara en (rätt låg) gradbeteckning, om det duger
BDU är beteckning för formell stridsuniform ("Battle Dress Uniform")
Ten-nineteen är militär gayslang för "kom hit på stört"

Eder ödmjuke Spotlight Ranger
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 07 dec 2006, 04:32

john-henri skrev:Pja --
VOQ är inkvartering för besökande officerspersoner ("Visiting Officer's Quarters");
GSW känner jag bara som organisationen för änkor/änklingar till soldater som dött i strid ("Gold Star Widows")
UA är väl olovlig frånvaro från tjänst om man tillhör marinen/marinkåren (AWOL om man tillhör armén)
W3 bör vara en (rätt låg) gradbeteckning, om det duger
BDU är beteckning för formell stridsuniform ("Battle Dress Uniform")
Ten-nineteen är militär gayslang för "kom hit på stört"

Eder ödmjuke Spotlight Ranger

John-Henr klarar en del, men...

GSW är helt fel.

W3 är mycket riktigt en låg gradbeteckning, men jag vill ha själva beteckningen inom militärpolisen.

BDU är nästan rätt, men inte riktigt. Det finns ingen "formell stridsuniform". Tips: fält och kamouflage.

10-19 är fel, och avgjort *inte* gayslang.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav OsloPC » mån 11 dec 2006, 16:14

Sheriffen skrev:W3 är mycket riktigt en låg gradbeteckning, men jag vill ha själva beteckningen inom militärpolisen.

W3 må vel være Warrant Officer 3rd level, og da skal vel den personen kalles chief warrant officer...?

BDU / Battle Dress Uniform er vel forøvrig den type uniform (eller rettere sagt, ørkenutgaven) man vanligvis ser amerikanske offiserer i på TV for tiden.

-- PCJ
OsloPC
Letterhack

Inläggav OsloPC » mån 11 dec 2006, 16:56

OsloPC skrev:W3 må vel være Warrant Officer 3rd level, og da skal vel den personen kalles chief warrant officer...?

Eller forregner jeg meg, siden det spesifikt refereres til MPs, og da kan graden være chief warrant officer, men de som har graden tiltales detective eller så?

PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav Reuter » mån 11 dec 2006, 20:06

Muséet i Axvall har jag sett, och det är onekligen en fascinerande uppleveelse.

Mystiska militära förkortningar behöver man minsann inte resa till Staterna för att hitta. En av de roligare jag minns från min egen militärtjänst är halsduksfärgen grbrgr. Någon som minns vad det står för? Det roliga är att förkortningen gr här betyder två helt olika saker, i samma ord.
Reuter
LoC-skribent

Inläggav john-henri » mån 11 dec 2006, 21:10

Jag vill minnas att den ansågs var grönbrungrå.

Fast jag tyckte bäst om den tunna gröna snusnäsduken, den som man skulle täcka hålet med när man grävt sitt atomskyddsdike och krupit ihop där, så att man inte fick radioaktivt nedfall på sig.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Reuter » mån 11 dec 2006, 21:18

john-henri skrev:Jag vill minnas att den ansågs var grönbrungrå.

Själv vill jag minnas att den var gråbrungrön... Men det kan väl på det hela taget gå på ett ut. Om man inte är stambefäl, vill säga.
Reuter
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » tor 14 dec 2006, 13:31

OsloPC skrev:
Sheriffen skrev:W3 är mycket riktigt en låg gradbeteckning, men jag vill ha själva beteckningen inom militärpolisen.

W3 må vel være Warrant Officer 3rd level, og da skal vel den personen kalles chief warrant officer...?

BDU / Battle Dress Uniform er vel forøvrig den type uniform (eller rettere sagt, ørkenutgaven) man vanligvis ser amerikanske offiserer i på TV for tiden.

En W3 är mycket riktigt en Warrant Officer 3rd level och furir på svenska. Hans/hennes befäl är en W4 och på svenska därför sergeant. Samlingsnamn på Warrant Officers är underofficerare, vilket också måste framgå. Och ingen behöver tala om för mig att det här inte stämmer helt med svensk militär och att jag använder delvis föråldrade grader. Att åstadkomma en överensstämmelse mellan amerikanskt och svenskt militärväsen låter sig inte göras - de är för olika. Man får nöja sig med närmevärden som i alla fall beskriver vad det är frågan om.

BDU är mycket riktigt en kamouflerad fältuniform. Kan vara skogs- eller ökenkamouflerad och används som du antyder mycket riktigt även när man inte ligger i strid, utan exempelvis befinner sig på basen.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 07 mar 2007, 17:07

En nu säkert nästan bortglömd tråd, men eftersom jag ser att den har visats 611 gånger så kanske det ändå finns nyfikna kvar. Nåväl:

GSW = gun shot wound, det vill säga skottskada

10-19 = "Ring mig" (det finns ett komplicerat system av sådana här sifferkombinationer för alla möjliga order, uppmaningar och meddelanden, de flesta helt vardagliga, och det händer att amerikanska militärer pratar med varandra i långa sifferrader)

Betydelsen av UA finns ju tidigare angiven i tråden, men det utläses unauthorized absence.

Dock kan man vara UA och/eller AWOL i både armén och marinkåren, såvitt jag vet. (Har jag fel här så har jag lärt mig något nytt, försåvitt någon bekräftar felet.) Ska jag vara riktigt petig så kan man i fallet USA heller inte prata om marinen/marinkåren - det heter marinkåren. Förutom den finns även flottan.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren