Konspirationsteorier

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Konspirationsteorier

Inläggav margl » ons 08 dec 2010, 12:11

Svensson skrev:Ändå är det här med konspirationer intressant, och idag en större grej än någonsin.

Jag håller med om att det här med konspirationsteorier är intressant, men inte att det idag skulle vara en större grej än någonsin. Den här typen av irrationella förklaringsmodeller har alltid varit populära, inte minst därför att de lättförståeligt förenklar en komplex verklighet och tillfredsställer behovet av skurkar och syndabockar (så att människor slipper konfronteras med sin egen ofullkomlighet - "Detta misslyckande är inte mitt fel, det är frimurarna!"). En klassisk syndabock är förstås juden: juden som lömsk rasfiende, juden som kapitalistisk usurpator, juden som bolsjevikisk omstörtare, juden som barnarövande ritualmördare, juden som internationell konspiratör med planer på världsherravälde som det utmålas i Sions vises protokoll(vars flera gånger om bevisade lögnaktighet givetvis inte förhindrar att den ännu brukas som tillhygge i antisemitiska sammanhang). Jag har läst om de flesta varianter som finns av konspirationsteorier, men jag inbjuder forumets medlemmar till en tävlan i att presentera konspirationsteorier och så får vi se om jag får lära känna något nytt uttryck för paranoia.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Re: Konspirationsteorier

Inläggav jophan » ons 08 dec 2010, 13:34

Fast nu missar du att det ju faktiskt finns konspirationer. Alla konspirationsteorier är inte irrationella.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sten » lör 11 dec 2010, 03:47

margl skrev:Jag har läst om de flesta varianter som finns av konspirationsteorier, men jag inbjuder forumets medlemmar till en tävlan i att presentera konspirationsteorier och så får vi se om jag får lära känna något nytt uttryck för paranoia.

Vid en busshållplats för en tid sedan fick jag reda på den egentliga anledningen till att så många muslimer tillåts flytta till Sverige. Svenskarna är nämligen rasister.
  • Det finns sedan länge en massa finska invandrare i Sverige.
  • Alla finska invandrare är alkoholister.
  • "De som styr Sverige" hatar finnar.
Slutsats: Invandringen har släppts fri, så att en massa muslimer ska flytta hit. Efter ett tag blir de så många att muslimska lagar plötsligt kommer att börja gälla. En av effekterna av detta är att alkohol kommer att förbjudas. Det drabbar framför allt de finska invandrarna, så de kommer att reagera genom att åka tillbaka till Finland. Ta-daa!

Mannen med denna insikt bröt kraftigt på finska, och eftersom han framförde teorin några centimeter från mitt ansikte kunde jag notera att det säkert låg någonting i den där utsagan om alkohol. Det kändes inte som rätt läge att säga emot honom, så jag nickade mest och såg glad ut.

Sedan kom bussen och han hade ingen biljett, så jag fick aldrig höra honom utveckla nästa steg.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Svensson » sön 12 dec 2010, 19:44

margl skrev:
Svensson skrev:Ändå är det här med konspirationer intressant, och idag en större grej än någonsin.

Jag håller med om att det här med konspirationsteorier är intressant, men inte att det idag skulle vara en större grej än någonsin.

När jag säger att "konspirationsteorigrejen är stor idag", så menar jag att det INOM FORTEANA ("weird stuff"-regionen) är stort. Som jag sa i den ursprungliga tråden. Nyss var det "UFO" som var det stora mysteriet (via främst tv-serien Arkiv X), och via konspirationsådran där så har konspirationer i sig blivit DEN STORA GREJEN inom s k forteana.

Det där lät lite invecklat...

Men iaf, konspirationsteorier idag "säljer". Se på Dan Brown. Flera av hans böcker drar väl ditåt. Dels Da Vinci-boken, dels en ny bok han har om USA, frimurande grundlagsfäder, staden Washingtons ockulta stadsplan mm. Det FINNS saker att ta på där, men bortsett från det tar jag inte ställning. Hela conspiracygrejen tenderar att bli "a wilderness of mirrors". Det som är sant är falskt, det som är falskt är sant... Svårt att hitta någon bas, någon grund i det hela.

Dock, en viss klockarkärlek till genren, sedd som "forteana/weird stuff", kommer jag att behålla, eftersom det är ett MÄNSKLIGT drama. Det är inget häxeri, tomtar, mm. Det handlar om människor som sluter sig samman antingen för att odla sitt intresse för esoterism, eller konspirera politiskt, eller bådadera. Och detta är ju principiellt inte lika svårt att anta existensen av som att anta att aliens i UFO:s landar här och ställer till ofog.
Svensson
Trufan

Inläggav Rymd-Olov » mån 13 dec 2010, 08:41

Det finns två konspirationsteorier jag tror på (även om det innbär att man får tänja på begreppet en aning, eftersom den ena av dem inte innefattar någon vidare konspiration):

1. Tom Bombadil och häxmästaren av Angmar är samma person, se http://flyingmoose.org/tolksarc/theories/bombadil.htm

2. Peter Jackson har inte läst ringtrilogin, utan byggde sin vision på Ralph Bakshis film, möjligen i tron att den inte hade någon förlaga.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Svensson » mån 13 dec 2010, 15:30

När det gäller konspirationslitteratur så har vi författare som hänför ALLT till konspirationer, som W. G. Carr och hans "Pawns In The Game". Det blir långtråkig läsning.

Intressantare är det när författare ger fakta och låter läsaren själv döma, som "Världens största konspirationer" (2002) av Clas Svahn m fl. Hit hör också Neal Wilgus "The Illuminoids" från 1970-talet, utgiven i kölvattnet av R. A. Wilsons "Illuminatus!" (från vars forumdiskussion denna tråd knoppats av). Wilson har här skrivit förordet till och med. -- Wilgus koncentrerar sig på amerikanska och franska revolutionen. Och ju mer man läser desto mer konspirativ blir man, även i händerna på en sådan "civiliserad" författare som Wilgus.

R. A. Wilson själv, en fin, radikal man som inte är någon fanatiker, började själv tvivla på om Illuminatiorden verkligen var så där mäktig eller inte. I "Cosmic Trigger: Final Secret Of The Illumnati" berättar han hur han några år efter trilogins utgivning fick besök av en man som sa sig vara Illuminati-mästare. Läs själv och döm.

Själv tänker jag inte här nämna vilka konspirationer jag tror/inte tror på. Då får man väl hånfulla inlägg från Sheriffen och John-Henri som säger "dumskalle, allt ockult är löjligt", mutatis mutandum. Istället länkar jag till ett inlägg jag skrivit om de fem bästa konspirativa strategierna. En är "aktion-reaktion-lösning", en annan är "söndra och härska". Läs hela grejen här:

http://angels1-5.blogspot.com/2010/11/t ... egies.html

OK, jag kan nämna några konspirationsteorier jag tycker är löjliga:

- månlandningen en hoax: månlandningen betvivlas av folk som inte fattar den faustiska människans kompetens (bland annat, detaljerna i denna konspirationsteori har även tillbakavisats ganska övertygande)
- Estonia: jag ser förlisningen som en olycka, möjligen att en cover-up gjordes för att inte hänga ut "nya, fina republiken Estland som är värd allt stöd"
- "chemtrails in the sky": vad f-n är det som är så konstigt med kondensstrimmor som ligger kvar i luften sedan ett jetplan passerat?
Svensson
Trufan

Inläggav margl » tis 14 dec 2010, 23:02

Svensson skrev:- "chemtrails in the sky": vad f-n är det som är så konstigt med kondensstrimmor som ligger kvar i luften sedan ett jetplan passerat?

Just den har jag inte hört eller läst något om tidigare. Vari består den?
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav margl » tis 14 dec 2010, 23:24

Svensson skrev:
margl skrev:Dock, en viss klockarkärlek till genren, sedd som "forteana/weird stuff", kommer jag att behålla, eftersom det är ett MÄNSKLIGT drama. Det är inget häxeri, tomtar, mm. Det handlar om människor som sluter sig samman antingen för att odla sitt intresse för esoterism, eller konspirera politiskt, eller bådadera. Och detta är ju principiellt inte lika svårt att anta existensen av som att anta att aliens i UFO:s landar här och ställer till ofog.

De enda politiska konspirationer som varit verkligt framgångsrika har varit enskilda mordkomplotter och statskuppförsök, företag som oavsett om de lyckas eller misslyckas vanligtvis blir välkända så fort de försökts sättas i verket. Ett sådant omfattande hemlighetsmakeri som dessa globala sammansvärjningar som konspirationsteoretikerna ser i sin fantasi är och förblir en fiktion. Frimurare och dylikt är föga mer än herrklubbar med inslag av mysticism och en självgod känsla av utvaldhet. Fast jag ska erkänna att det åtminstone finns en skönlitterär konspiration som jag njuter av och det är Sax Rohmers orientaliska världserövringsförsök och det inte beror på att jag skulle vara rasist i det fördolda utan på att jag sugs med av den febriga intensitet med vilken denna konspiration och dess magnifike ledare Fu Manchu framställs.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Svensson » ons 15 dec 2010, 08:51

margl skrev:
Svensson skrev:- "chemtrails in the sky": vad f-n är det som är så konstigt med kondensstrimmor som ligger kvar i luften sedan ett jetplan passerat?

Just den har jag inte hört eller läst något om tidigare. Vari består den?

Folk tror att "de", "regeringen" osv sprider gift i atmosfären. Bevis? De kondensstrimmor som finns i skyn efter det ett jetplan passerat. "Experterna" säger förstås att det är skillnad på vanliga, ofarliga kondensstrimmor (contrails) och kemiska giftstrimmor (chemtrails), q v allehanda webbsidor som analyserar foton kring detta.
Svensson
Trufan

Inläggav margl » ons 15 dec 2010, 17:10

På LSFF:s julfest diskuterade vi bland annat konspirationsteorier vilket inspirerade mig till att hitta på en egen konspiration, tillfället till ära. Detta satt jag och plitade ner medan julskinkan förtärdes, glöggen slurpades och samtalen malde:

Det har nu fastställts bortom alla rimliga tvivel att världens öde under de kommande hundra åren avgjordes av en, ur samtidens synvinkel obskyr, gruppering som samlades den elfte december 2010 på Elsa Brändströms Gata 8 i Linköping (en större stad i vad som då ännu till skenet var den självständiga nationen Sverige). Mötet varade från cirka fem på kvällen till ett par timmar efter midnatt, dess konsekvenser är svåra att överblicka och denna framställning får bara betraktas som en ytlig skiss. Deltagarna har tydligt identifierats och är i viss mån välkända, dock inte under sina ursprungliga namn, och för att undvika förvirring ska de täcknamn som de valde att bruka inför omvärlden användas här. Om det framstår som otroligt att vad ett tjugotal personer beslutade i ett varmt rum med väggarna täckta av bokhyllor och vintervindarna vinande utanför fönstren fick en sådan global betydelse, så kan vi enbart konstatera att detta inte är lösa fantasier utan kalla hårda fakta.
Theodor Petrovskij figurerade som någotslags ordförande och var också ägaren av bostaden i vilken mötet ägde rum. Mauritz Goldstein var tidigt på plats, nästan en hel timme i förväg, och det har föreslagits att han och Petrovskij upprättade någon intern överenskommelse sinsemellan, men det har aldrig kunnat bevisas. Ungefär tjugo minuter senare anlände Melker Recontré och de tre herrarna roade sig med historiefilosofiska betraktelser fram till fem. Sedan anlände de flesta övriga deltagarna en efter en under de följande två timmarna, bland de som sist var på plats fanns Heinrich Pedersen och Jerome Zackarius. Mansdominansen är något som påpekats flera gånger, en påtaglighet som inte går att förneka, men det uppvägdes av att Birgitte-Lizette Vellmann var en av de starkaste rösterna under kvällens förlopp.
Det har visat sig svårt att fastslå exakta tidpunkter för somliga beslut, dock kan man med säkerhet säga att dessa särskilda beslut var ett uttryck för härskande konsensus redan innan det nämnda datumet och genomgåendet av dessa på mötet var en endast en förtydligande formalitet. Diskussionen var bitvis väldigt livlig, typiskt nog för denna grupp inte rörande uppdelningen av maktområden och inflytelsesfärer utan kring tolkningar av olika regler och principer och dessas eventuella tillämpning. Samtliga av de närvarande kunde beskrivas som egensinniga intellektuella och de gav inte med sig i första taget, men framåt tvåtiden hade allt det viktiga avhandlats och det skålades med billig champagne, som avnjöts av samtliga förutom tre som var helnykterister. Sedan gav de sig av åt skilda håll.
Tre år senare var världsstaten en realitet i alla hänseenden med undantag av den officiella.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Bbeccarii » ons 15 dec 2010, 17:50

margl skrev:Fast jag ska erkänna att det åtminstone finns en skönlitterär konspiration som jag njuter av och det är Sax Rohmers orientaliska världserövringsförsök och det inte beror på att jag skulle vara rasist i det fördolda utan på att jag sugs med av den febriga intensitet med vilken denna konspiration och dess magnifike ledare Fu Manchu framställs.

Vid en närmare läsning av texterna så ser man att Dr Fu Manchu hade de bästa avsikter med sina handlingar. Bland annat kämpade han hårt för att försöka hindra allsköns krigshetsande stater och diktatorer från att störta världen i förödande krig. Naturligtvis betyder detta inte att han gjorde rätt i allt han gjorde, et c, et c...

Det finns exempel på rasism i Fu Manchu-berättelserna, men det förefaller mig som att det som kallas rasism ofta snarast är exempel på gestaltning av det exotiska och stämningsskapande, och endast ibland förfaller i rasism.

För att inte tala om de undersköna, men ack så fala orientaliska kvinnorna som Rohmers hjältar alltid faller för, så undersköna att ingen riktig hjälte kan underlåta att älska dem, än hur mycket eller ofta de förråder honom. Ah! Dessa kvinnor. Varför gör vi inte sådana kvinnor i dagens Sverige?

/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav margl » ons 15 dec 2010, 19:33

Bbeccarii skrev:Vid en närmare läsning av texterna så ser man att Dr Fu Manchu hade de bästa avsikter med sina handlingar. Bland annat kämpade han hårt för att försöka hindra allsköns krigshetsande stater och diktatorer från att störta världen i förödande krig.

Nja, Fu Manchu hade knappast osjälviska avsikter, han var ute efter att behärska världen och han ryggade inte tillbaka för att tillgripa stöld, mord, tortyr, kidnappning eller krigshets för att nå det målet. Det intressanta är hur ambivalent skildringen av honom är, han är samtidigt en satanisk österlänning, som injagar skräck i sina offer, och en hyperintelligent övermänniska, som imponerar på sina motståndare. Vid ett tillfälle funderar till och med Petrie på om han gör rätt som kämpar mot Fu Manchu:

"Petrie fann att han tvivlade på sina egna ideal, och frågasatte de sanninar han visste vara de rätta. Visst var världen snedvriden. Kanske var det möjligt att denne häpnadsväckande man - ty ingen kunde förneka att han var ett enastående geni - hade en plan som kunde förändra världen till det bättre
Hur skulle man kunna veta?
Själv var han absolut ingenting i jämförelse med den kinesiske doktorn. Kanske människosläktets återlösning, åstadkommandet av jämnvikt, endast kunde ske genom ett obevekligt, stålhårt intellekt, sådant som doktor Fu Manchus. Kanske var han en dåre som försökte strida mot Si-Fan... Kanske hade Si-Fan rätt, och den västerländska världen fel?"
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 15 dec 2010, 22:25

Svensson skrev:Själv tänker jag inte här nämna vilka konspirationer jag tror/inte tror på. Då får man väl hånfulla inlägg från Sheriffen och John-Henri som säger "dumskalle, allt ockult är löjligt", mutatis mutandum. Istället länkar jag till ett inlägg jag skrivit om de fem bästa konspirativa strategierna.

Så besynnerligt.

Att det finns folk som inte håller med dig gör alltså att du underlåter att framföra dina åsikter? Varför bryr du dig ett vitten om vad jag och John-Henri tycker?

Jösses, om jag tänkte på det sättet skulle jag sannerligen inte få mycket sagt!

Och även om det måhända skulle glädja de allra flesta, så tänker jag envetet göra dem besvikna genom att utan att bry mig om vad andra tycker fortsätta att stå för mina åsikter.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Svensson » tor 16 dec 2010, 09:48

Sheriffen skrev:
Svensson skrev:Själv tänker jag inte här nämna vilka konspirationer jag tror/inte tror på. Då får man väl hånfulla inlägg från Sheriffen och John-Henri som säger "dumskalle, allt ockult är löjligt", mutatis mutandum. Istället länkar jag till ett inlägg jag skrivit om de fem bästa konspirativa strategierna.

Så besynnerligt.

Att det finns folk som inte håller med dig gör alltså att du underlåter att framföra dina åsikter? Varför bryr du dig ett vitten om vad jag och John-Henri tycker?

Jag står för vad jag tycker. Det är bara ett intryck av att DEBATTKLIMATET i fandom är rätt "anti-forteana" om man säger. Avviker man från "vad som står i tidningen" i denna fråga (konspirationer) möts man av kompakt oförstående.

Men jag kan ha fel. Kanske är fandomfolket väldigt intresserade av teorier kring Illuminati, Frimureri, CIA, FBI, cover ups mm.

Re frimurarna skulle jag vilja reagera på vad margl sa, nämligen att de endast är en välgörenhetsklubb. Well, de är det på den lägsta nivån. Sedan högre upp vidtar annat. Men här måste jag säga att många konspirationsteoretiker överreagerar; de ser fan i varje buske bara för att frimureriet har en tradition av mystik och esoterism, av att vilja förena världsreligionerna på grundval av vissa gemensamma drag.
Svensson
Trufan

Återgå till Baren