Ungern

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Ungern

Inläggav Sheriffen » lör 08 jan 2011, 12:16

Jag läser i International Herald Tribune att Ungern är utsatt för massiv kritik från resten av EU samtidigt som landet just övertagit EU-ordförandeskapet, och det är förstås inte bra. Kritiken gäller dels någon ny lag rörande massmedia som jag inte vet vad den går ut på, dels - och för det jag tänker på intressantare - landets hantering av sin ekonomiska kris.

Ekonomi är ett ämne jag inte kan alls, vilket min plånbok inte så sällan buttert framhåller, så jag vet strängt taget inte om Ungern gör rätt eller fel som dels inför höga nya skatter som (enligt resten av EU) slår särskilt hårt mot utländska företag baserade i landet (vilket förnekas av Ungern) och jag vet inte om man gör rätt eller fel som i alla fall hittills nekar att ta emot ett lån av internationella valutafonden. Därom får mer lärde tvista.

Vad jag däremot vet är att Ungern kan ha blivit skraja när de sett vad som hänt med Grekland och då förstår jag dem. Helt oavsett var felet ursprungligen låg (främst hos den förra grekiska regeringen, om ni frågar mig, eftersom den helt enkelt ljög rakt ut om budgetunderskottet under hela sin mandatperiod), så har resultatet blivit att Grekland i praktiken inte längre är en suverän stat. Hur landet ska styras, alltså vilka åtgärder som ska vidtas, dikteras i inte så liten utsträckning av de krav som långivarna ställer. Och det är inte märkligt, det är väl snarare självklart. Men det är heller inte svårt att förstå de vanliga, grekiska medborgarnas ilska över att helt plötsligt ha en regering som primärt består av Angela Merkel, Nicolas Sarkozy och ett gäng storfinansiärer eller vad det nu är som har lånat ut resten av stålarna.

Och jag tror att det är här som Ungern drar öronen åt sig. Helt oavsett allt annat, så tror jag att premiärminister Viktor Orban (av övriga EU anklagad för att vara ett mellanting mellan Rysslands Vladimir Putin och Vitrysslands Aleksander Lukasjenko - om det stämmer eller ej har jag ingen aning om, men det är i just det här sammanhanget heller inte riktigt intressant, faktiskt) inte vill överlämna det praktiska styret av sitt land och dess befolkning till de redan tämligen inflytelserika Merkel, Sarkozy och deras kompisar, som ju också de börjar anta övertoner ifråga om makt och inflytande inte olikt en och annan gammal ryss, typ Leonid Brezjnev. Om än mycket smartare och mindre våldsamt, mer fingertoppskänsligt och åtminstone på ytan demokratiskt.

Men i alla fall.

Jag förstår faktiskt ungrarna.

Hoppas de klarar sig.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren