Kackerlackor

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Kackerlackor

Inläggav Sheriffen » tor 27 jan 2011, 00:32

Här i Grekland har vi kackerlackor. Främst två sorter, en liten och en stor. Och då menar jag stor. Decimeterlång.

Jag bor på bottenvåningen, men det betyder inte att jag bor i gatunivå. Bottenvåningen i vårt hus ligger flera meter över gatan. Men tillräckligt nära för att kackerlackorna ska kunna kravla uppför husväggen, upp på balkongen och in till mig. Ibland.

Just nu sitter jag sitter med balkongdörren öppen, för det blir för varmt annars. Och det är framförallt då, på natten, de kommer. De gillar mörkret. Precis som jag.

Det man gör är att tända en lampa som står i närheten av balkongdörren, för kackerlackor skyr ljus. Lyser det promenerar de inte in. Då håller de sig kvar därute. Men nu small glödlampan och jag vill inte ha tänt i taket (jag gillar mörker, som sagt) och har därför bara skrivbordslampan tänd. Och den är för långt från balkongdörren. Så nu kan de komma.

Därför har jag sprayat med ett brett lager insektsgift utanför balkongdörren och längs dörrkarmarna. Det gör jag ofta, var tredje dag eller något. Det kan också hålla dem borta. Ibland. Men de är tuffa de jävlarna. Lika tuffa som Keith Richards. Det var han som sa att om det blir globalt kärnvapenkrig med därpå följande strålning över hela världen, så överlever bara han och kackerlackorna. Detta med anledning av att han i egenskap av vandrande apotek har visat sig överleva alla gifter kända av mänskligheten, i elefantdoser. (Fast jag håller ju i själva verket på The Toxic Twins, Steven Tyler och Joe Perry. De beräknade en gång volymen knark de pumpade i sig under sjuttio- och åttiotalen. Och kom fram till en simbassäng var, ungefär.)

Hur som helst, kackerlackorna.

De kommer inte ofta. Tvärtom. Jag får bara in tre, fyra stycken varje år. I snitt. En gång kom det fem samtidigt. Hela jävla familjen. Men det är sex år sedan.

Jag dödar dem förstås. Smack eller fsssssh. Stampar eller dränker dem i insektsgift.

Det senare är enklare, för de är jävligt snabba och svåra att stampa ihjäl när de väl börjat kuta. Insektsgiftet har jag i en behållare med lång pipa på. Så att jag kan skjuta dem. Som Reacher. När han skjuter skurkar. Funkar på avstånd, liksom. Och han kallar förresten skurkarna för kackerlackor ibland. Så vi är i samma bransch, Reacher och jag.

Fast som sagt, i kväll small glödlampan. Jag har för mig att jag har några stycken i förrådet, men jag orkar inte rota. För trött. Det blir en öl och några cigg och lite musik i stället.

Och kanske en kackerlacka.

Hoping you are the same.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Kackerlackor

Inläggav Svensson » tor 27 jan 2011, 09:05

Du firar stilistiska triumfer här. Rena Chandler. Kommer att tänka på en rad i "The Little Sister", någonstans i början. Marlowe ger en sedvanligt hårdkokt ingress, berättar lite om vad han ser på gatan och kontoret där han sitter, vilket avslutas med: "Come on in - there's no one here but me and a blue-bottle fly."
Svensson
Trufan

Återgå till Baren