Egypten

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Egypten

Inläggav Sheriffen » fre 28 jan 2011, 21:05

Fördelen med mitt yrke, även när det är så jävla hektiskt som nu, är att man kan ha TV:n på i bakgrunden. Varje timme byter jag nyhetskanal över världen, med anledning av Egypten, och halvkollar hela spektrumet från Rysslands Russia Today till Press TV från Iran till CNN till BBC World News och ett tiotal andra.

Dem av er som kan, kolla gärna Russia Todays fascinerande och rätt förbluffande konspirationsteoretiska megateori.

De arbetar ända från den orangefärgade revolutionen i Ukraina och alla andra folkresningar vi sett i öststaterna och nu i arabvärlden, och hävdar att allihop är orkestrerade av det imperialistiska USA:s internationella säkerhetstjänst CIA. Ett av de starkaste bevisen är förbluffande nog att folk höjer knutna nävar under demonstrationerna och även har plakat med sådana, vilket alltså är en tydlig amerikansk symbol som återkommit i alla de här resningarna.

Kör hårt,
Sheriffen
(som gör The Heavy Metal Sign, en annan internationell imperalistsymbol)

P.S. Irans Press TV är också ganska skojiga. D.S.
Sheriffen
BNF

Re: Egypten

Inläggav Johan » lör 29 jan 2011, 01:14

Jag har försökt växla till klipp från till exempel BBC och CNN för perspektiv men blir bara irriterad och allt mer övertygad om att ingen kanal rimligtvis kan sägas konkurrera med Al Jazeera när det gäller att täcka nyheter från den arabisktalande världen. Den som liksom jag saknar tv kan följa den engelskspråkiga kanalen här:
http://english.aljazeera.net/watch_now/
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » lör 29 jan 2011, 01:28

Det ligger förstås en hel del i vad du säger och al-Jazeera är en förbluffande opartisk kanal, men samtidigt finns ju alltid ett perspektiv. Jag kollar al-Jazeera också, men det saknar inte intresse att kolla även någon av våra bättre västerländska kanaler (jag håller på BBC World News), för vi har ju trots allt ett perspektiv här i västvärlden också och hur de här händelserna påverkar oss och vårt förhållande till arabvärlden. Det perspektivet ser al-Jazeera av naturliga skäl inte lika kunnigt som kollegorna på BBC.

Det jag skulle vilja se är även vad Israel har att säga (det vore högintressant), men de håller käften. Fullständigt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » lör 29 jan 2011, 02:44

Med reservation för att jag bara streamar tv-sändningar när någonting extraordinärt (som nu) händer, och därför kanske inte borde uttala mig eftersom jag helt enkelt kan ha haft otur, så tycker jag att särskilt CNN behandlar det ur perspektivet "hur påverkar det här västvärlden" lite väl mycket till och med: ibland känns det som om man ägnar mer energi åt till exempel hur det här påverkar USA än hur det påverkar Egypten.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » lör 29 jan 2011, 09:04

Johan skrev:... ibland känns det som om man ägnar mer energi åt till exempel hur det här påverkar USA än hur det påverkar Egypten.

Fast bor man i USA är det ju intressantare hur det påverkar USA.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 29 jan 2011, 15:25

Nu finns ett bra exempel på det här med perspektiv.

BBC World News har rakat fram partiledaren för Egyptens regeringsparti och intervjuat honom. Programledaren är stenhård och sätter partiledaren i såsen gång på gång. Försöken till svar på frågorna - alltså, bortförklaringarna - är förbluffande och mycket talande.

De lär sända intervjun fler gånger.

Det finns en poäng med att en nyhetskanal från ett västdemokratiskt land, ur just västdemokratiskt perspektiv, gör sådana här intervjuer. Gissning: en motsvarande intervju lär inte dyka upp på al-Jazeera.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » sön 30 jan 2011, 19:09

Sheriffen skrev:Fast bor man i USA är det ju intressantare hur det påverkar USA.

Jag inser att många amerikaner tycker det: det var en invändning baserad på personlig preferens, inte "men varför gör de så? Det är ju dumt". Personligen är jag bra mycket mer intresserad av hur det här påverkar folk i Egypten än hur det påverkar Sverige.

Som sagt: jag vill gärna tro att det finns en poäng med de olika perspektiven, annars hade jag inte sökt dem. Jag tycker bara att det så väldigt sällan blir som i det exempel som du nämner.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » tis 01 feb 2011, 14:47

Johan skrev:
Sheriffen skrev:Fast bor man i USA är det ju intressantare hur det påverkar USA.

Jag inser att många amerikaner tycker det: det var en invändning baserad på personlig preferens, inte "men varför gör de så? Det är ju dumt". Personligen är jag bra mycket mer intresserad av hur det här påverkar folk i Egypten än hur det påverkar Sverige.

Fullt begripligt även det, tycker jag, för det påverkar ju inte Sverige.

Däremot USA, som är mycket mer insyltat i regionen. Nu tror jag att amerikanerna har fel och jag tror att teamet Clinton/Obama gjort ett misstag som varit så diplomatiska, som liksom uttryckt sig neutralt och talat vänligt till båda sidor, eftersom de inte vill stöta sig med USA:s allierade Mubarak om han nu skulle lyckas sitta kvar på något vänster. Personligen tycker jag att de borde ha gått rakt ut och givit demonstranterna sitt fulla stöd och uppmanat Mubarak att avgå. Uttalat stöd från USA tror jag dessutom skulle ha skyndat på vad som med växande sannolikhet är ett nu oundvikligt förlopp.

Samtidigt kan jag faktiskt förstå USA:s försiktighet och orsaken till att amerikaner intresserar sig för hur detta ska påverka USA, för skulle det bli så att något slags islamsk fundamentalism - som i Iran - tar över efter den mer eller mindre sekulariserade diktaturen, så innebär det att kartan ritas om drastiskt och det blir problematiskt inte minst för just USA.

Sverige, däremot, lär inte påverkas alls.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen tis 01 feb 2011, 17:07, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tis 01 feb 2011, 15:38

Fascinerande nog verkar en vanlig reaktion i Israel på USA:s hållning (att de vägrar sluta södja Mubarak) vara att USA hugger allt vad gott och rätt är i ryggen:

http://www.reuters.com/article/2011/01/ ... 3720110131
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Pelotard » tor 03 feb 2011, 14:43

Sheriffen skrev:Samtidigt kan jag faktiskt förstå USA:s försiktighet och orsaken till att amerikaner intresserar sig för hur detta ska påverka USA, för skulle det bli så att något slags islamsk fundamentalism - som i Iran - tar över efter den mer eller mindre sekulariserade diktaturen, så innebär det att kartan ritas om drastiskt och det blir problematiskt inte minst för just USA.

Det är inte bara det; USA är allierade med allsköns diktatorer av geopolitiska och ekonomiska skäl (en hel del av dem ärvda från kalla krigets dagar). Många av dem skulle härskna till ordentligt om de plötsligt fick klart för sig att USA skulle överge dem ifall de sköt ihjäl medborgarna på gator och torg. Samtidigt kan inte Vita Huset - oavsett vem som råkar bo i det för tillfället - stödja ett sådant uppträdande, av inrikespolitiska skäl.
Pelotard
LoC-skribent

Inläggav Svensson » tor 03 feb 2011, 14:47

Jag vill inte låta som Cassandra men jag tror dessa uppror i Tunisien och Egypten är rätt tunga saker. De blåser inte förbi på en vecka och de kommer, på sikt (ett år) att leda till större saker tror jag.

För övrigt ler jag i mjugg åt västliga bedömare som försöker läsa in "demokrati, nihilism, liberalism" i detta. Vi lever i radikala tider och radikalism där nere betyder idag islamism. Man måste förstå att iranska revolutionen 1979 förändrade allt, sedan dess är religion både där och här en kraft att räkna med i politiken.

Dessutom är det inte så underligt om detta leder till svallvågor i hela Mellanöstern. Kanske får vi ett nytt Kalifat, ett nytt storrike ledd av en Tolfte imam. Detta (imperieum/storrike) har ju varit normen där nere sedan hedenhös så vänta och se, den närmsta tiden blir spännande. Och i väntan på avgörande tecken, avgörande händelser där nere, läs min analys av läget:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... mamen.html

Analysen slutar med följande ord:
Oppositionsrörelsen kommer att ena Mellanöstern till ett storrike. Så sluta dröm om fredlig omdaning av Mellanöstern till ett plast-Europa; de kommande åren blir inte långtråkiga, det kan jag försäkra. Vi är på väg ut i Terra Incognita, och där överlever endast den som har tillgång till dolda, andliga reserver. Quelle aventure!
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » tor 03 feb 2011, 16:26

Det finns förstås också en chans att världen sakta men säkert håller på att bli upplyst. Det är en process som pågått sedan 1700-talet och som de senaste dryga hundrafemtio åren lett till att vi lärt oss mer om och fått bättre insikt i hur verkligheten ser ut än under hela den tidigare mänskliga historien sammantagen och att de vetenskapliga framstegen under 1900-talet varit lågt räknat tio gånger större än under hela den tidigare mänskliga historien.

Jag finner det talande att de som fortfarande bubblar om dolda, andliga reserver bubblar om dem med hjälp av datorer på Internet.

Det var inte några dolda, andliga reserver som gav oss datorer och Internet.

Det var tänkande baserat på kunskap och förnuft, det vill säga vetenskap.

Så ni med de dolda, andliga reserverna kanske skulle sticka tillbaka ut till grottorna i öknen och sitta och vara andliga där?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Pelotard » tor 03 feb 2011, 17:14

Att kalla alla religiösa yttringar i arabvärlden för "islamism" är ungefär lika djuplodande som att sätta likhetstecken mellan påven, KG Hammar, Göran Hägglund och Knutby-sekten. Det finns säkert islamistiska fanatiker på gatorna i Egypten, men det finns inget fundamentalt orimligt i att tänka sig ett "islamdemokratiskt" parti som parallell till de europeiska kristdemokratiska partierna.

För övrigt har väl religion alltid varit ett tungt inslag i dagspolitiken i t.ex. USA?
Pelotard
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » tor 03 feb 2011, 17:35

Pelotard skrev:Att kalla alla religiösa yttringar i arabvärlden för "islamism" är ungefär lika djuplodande som att sätta likhetstecken mellan påven, KG Hammar, Göran Hägglund och Knutby-sekten. Det finns säkert islamistiska fanatiker på gatorna i Egypten, men det finns inget fundamentalt orimligt i att tänka sig ett "islamdemokratiskt" parti som parallell till de europeiska kristdemokratiska partierna.

För övrigt har väl religion alltid varit ett tungt inslag i dagspolitiken i t.ex. USA?

Jag ska be att få instämma, mitt tidigare inlägg till trots.

Islamofobi av det där slaget där man börjar yra om storkalifat och civilisationernas strid och vad det nu kan tänkas vara bygger inte bara på felaktiga analyser där man låter en pytteliten minoritet fanatiska terrorister få representera en miljard fredliga, civiliserade muslimer, den är också i förlängningen riskabel eftersom den helt i onödan förstärker spänningarna mellan oss vanliga människor, antingen vi nu råkar vara ateister, muslimer, kristna, rödhåriga, män, bilägare, kontorister eller socialdemokrater.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Pelotard » fre 04 feb 2011, 14:22

Jo, vi är i princip överens. Precis som en mer upplyst och rationell västvärld har kristdemokrater istället för inkvisition, så kan en mer upplyst och rationell arabvärld ha politiska partier som tar avstamp i islam utan att för den skull vilja stena äktenskapsbrottslingar. Inte för att jag själv skulle rösta på någondera, och nog för att bådadera förmodligen skulle ha en svans av mer eller mindre sinnesförvirrade anhängare (för det finns ingen anledning att tro att de skulle skilja sig från andra politiska rörelser på den fronten), men kristdemokrater i allmänhet är sansade, förnuftiga varelser som ska få ställa upp i allmänna val.
Pelotard
LoC-skribent

Nästa

Återgå till Baren