Trimmar du boksamlingen?

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Trimmar du boksamlingen?

Inläggav jophan » tor 05 maj 2011, 12:10

...oavsett om den är en medveten samling, eller bara en ansamling.

Har du en medveten linje i hur du gör dig av med böcker?

Gör du dig av med böcker eller skaffar du bara fler hyllor?

Om du rensar ut bland dina böcker, hur ofta och baserat på vilka kriterier gör du det? Och vad gör du av böckerna?

Vi rensar väldigt lite och sällan, om det inte handlar om att göra sig av med det gamla exemplaret vid uppgradering av skick eller band, dvs från sönderläst till nytt eller från pocket till inbundet. De exemplaren går till Alvarfonden eller Myrorna.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Trimmar du boksamlingen?

Inläggav Sheriffen » tor 05 maj 2011, 23:16

Jag har alltid trimmat min bok(an)samling.

Jag har så att säga båda delarna - samling och ansamling. Vissa författare och ämnen samlar jag medvetet, men jag ansamlar även böcker bara genom att råka hitta böcker som helt plötsligt och oväntat intresserar mig och som jag aldrig ens vetat fanns eller som kanske till och med handlar om ämnen jag aldrig ens vetat fanns men blir nyfiken på.

Hur som helst, med oregelbundna mellanrum gör jag mig av med kassar och kartonger med böcker. Om jag inte gjorde det skulle (an)samlingen bli bok-stavligt talat ohanterlig. Det är den i själva verket redan, för bokhyllorna är överfulla (det ligger travar av böcker även ovanpå dem, upp till taket), liksom garderoberna, förvaringsskåpen, köksskåpen och flyttkartongerna som är travade i sovrummet. Stora delar golvyta är också den täckt av böcker.

Kriterierna för att göra mig av med böcker är dels populärvetenskap som blivit föråldrad (sker fort nuförtiden), böcker jag insett att jag absolut aldrig kommer att läsa (ens delvis - det finns ju sorter av böcker man inte läser rakt igenom, som exempelvis uppslagsverk och även ett sådant i många band ligger faktiskt just nu i en kartong som ska göras av med) och naturligtvis dubbletter (jag har hittat sådana fler gånger än man kan tro, eftersom jag inte alltid minns vad jag har i mitt bokhav och därför köper samma bok två gånger).

Jag kastar inte böcker. Aldrig någonsin. Vad jag för det allra mesta gör är att jag går ned med några kassar åt gången till antikvariatet runt hörnet, ställer kassarna på golvet i butiken, säger till innehavarna att: "Ni får de här böckerna", och går därifrån innan de hinner protestera.

Det har genom åren hänt att jag sålt bokkassar, men det går nästan inte längre. Och inte ens på den tiden då det gick fick man egentligen några stålar att tala om, med undantag av om man hade verkligt attraktiva böcker att sälja. Det har väl hänt ett par gånger, men inte mer.

Jag har förstås även skänkt till Alvarfonden, men numera, när endast sf/fantasy/skräck tas emot, sker det allt mer sällan.

Jag låter även besökande vänner gräva i kartongerna med böcker jag ska göra mig av med och ta vad de eventuellt vill ha.

Hur många böcker jag genom åren rensat ut har jag ingen aning om, men de räknas i tusentals.

Trots det har jag många, många fler kvar än jag sammanlagt har gjort av med.

Vi har alla våra (bo)kors att bära.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Jag gör mig aldrig någonsin av med en bok som jag har läst, av någon anledning. Jag är inte på det klara med varför. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Merry » lör 07 maj 2011, 23:13

Jag brukade inte göra det när jag var yngre, men nu har jag givit upp och börjat. Planen är att ge bort allt jag inte kan tänka mig att läsa om, packa ner majoriteten av återstoden och förhoppningsvis sluta upp med bara ett par bokhyllor. Jag läser ofta om delar av böcker, så jag har alltid varit ovillig att göra mig av med böcker jag gillar. Dessutom kommer jag allt för väl ihåg hur det var när jag var yngre - att få tag i ovanliga eller äldre sf/fantasy-böcker var helt omöjligt, och när man väl hittade dem så höll man hårt i dem, bara det fanns skymten av en möjlighet att man ville läsa om dem eller låna ut dem.

Nu läser jag nästan bara böcker på skärm, och de tar inte så mycket plats. Jag vill tro att det här är slutet på out-of-print, men som den cyniker jag är så inser jag att det finns många aktörer som skulle kunna tänka sig att införa artificiell scarcity, så jag håller hårt i mina filer. =)

Fackböcker trimmar jag när de inte är relevanta längre, eller när jag tröttnat på ämnet.
Merry
Fan

Inläggav jophan » sön 08 maj 2011, 09:26

Rensar ni i beståndet för att ni inte får plats med böckerna eller för att hålla beståndet aktuellt och relevant? Vissa tycker ju helt enkelt inte om att ha böcker i onödan, medan andra inte tycker att det spelar någon roll så länge de har utrymme så att det räcker.

Vi har väl fortfarande plats nog för våra 7000 böcker, men däremot har vi så klart en hel del som ingen av oss skulle kunna tänka sig att läsa (om).
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » sön 08 maj 2011, 09:39

Jag gör det av utrymmesskäl. Hade jag ett sådant där stort, flott, privat hembibliotek med röda sammetsfåtöljer och stegar på hjul längs bokhyllorna som man ser i filmer som utspelar sig i överklassen i det viktorianska England, skulle jag behålla varenda bok.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 08 maj 2011, 10:44

Fast till det ska läggas att jag förstås, om det enbart rörde sig om utrymmesbrist, kunde kasta böckerna. Det gör jag som sagt aldrig någonsin. För jag tänker också så här, att böcker som jag inte har någon glädje av kan säkert komma någon annan till glädje. Det vore slöseri att kasta dem. Så därför ger jag dem till antikvariatet eller vänner som får rota i lådorna och så där.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » mån 06 jun 2011, 16:37

Det är helt klart utrymmesbrist som får mig att rensa. Jag har väl också haft någon sorts ideologisk uppfattning som säger att böcker inte ska stå olästa hemma hos mig när de kunde vara ute i världen och förändra människors liv. Denna ideologi har döock gått stick i stäv med mitt faktiska beteende, där jag istället agerat som om jag är den som är tvungen att bygga upp ett väldigt förråd av bra böcker, så att framtida forskare kan få en smickrande uppfattning om vår kultur. Numera känner jag mig dock trygg i förvissningen att jophan sköter den saken...

Jag brukar ge böckerna till antikvariat eller Kupan. Nu på sistone har även testat att sälja en del på Tradera. Det har verkat vara svårt, eftersom fraktkostnaden blir en så stor del av kostnaden, men jag fick faktiskt en del sålt.

Det är svårt att veta vad som är värt något när man inte är insatt i branschen också. Min mor, som jobbar på ett bibliotek, sa för en fem-sex år sedan "Den här boken har ingen någonsin lånat och ingen tycks vilja köpa den för en krona. Vill du ha den?". "Okej då", sa jag. Nu har jag precis sålt den för 127:- på Tradera... Jag antar att den tagit slut på förlaget under mellantiden.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Bbeccarii » mån 06 jun 2011, 23:30

Kända citat om boken:

"En bok är en bok är en bok."
- Arne Anka

"Jamen, det var ju en bok!"
- Joakim von Anka

"Boken har fått fötter!"
- Sherlock Holmes

"Jag har en bok!"