Smith

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Smith

Inläggav Sheriffen » sön 08 maj 2011, 22:22

Ok, i veckan fick Patti Smith Polarpriset. Ynkligt pris till en av rockens största hjältar.

Ett bra sätt att fira henne en stund är att se på när hon 63 år ung framträder på scenen med ett av världens största rockband genom alla tider och en av världens största rockartister genom alla tider och sopar banan med både bandet och artisten.

Ytterst få kvinnliga artister inom rockvärlden har hållit mer än några få år, för kvinnor tillåts sällan vara äldre än 23 om de ska vara rock- eller popartister.

Patti Smith håller decennium efter decennium efter decennium och det utan att vara vare sig någon klassisk skönhet eller särskilt välsjungande, men för att hon är en extremt begåvad poet som tonsätter sin poesi och som framför sina låtar med en *känsla* som inte bara slår knockout på det faktum att hon inte har världens bästa sångröst utan dessutom fullständigt golvar de manliga kollegor som har modet att våga ställa sig bredvid henne på en scen.

Mina damer och herrar, Patti Smith tillsammans med U2 och Bruce Springsteen i sin egen superklassiker Because the Night, live in action:

http://www.youtube.com/watch?v=MSUgWCHpmHM&NR=1

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Smith

Inläggav jophan » mån 09 maj 2011, 09:31

Sheriffen skrev:Ynkligt pris till en av rockens största hjältar.

Ynkligt rent pekuniärt, eller?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 09 maj 2011, 09:38

jophan skrev:
Sheriffen skrev:Ynkligt pris till en av rockens största hjältar.

Ynkligt rent pekuniärt, eller?

Det vet jag inte, jag minns inte hur mycket de får. Fast jag antar att det i och för sig är ynkliga summor för rockstjärnor.

Vad jag menade är att priset är ynkligt för att det aldrig har lyft. Det var ju tänkt att bli ett slags musikens motsvarighet till Nobelpriset, men det kommer aldrig att ske. Polarpriset får mycket liten uppmärksamhet i resten av världen och eftersom det redan kryllar av internationella musikpriser (någon priskonkurrens av det omfattande slaget hade inte Alfred Nobel på sin tid) lär inte lilla Polarpriset någonsin kunna hävda sig mot jättarna, som inte uppmärksammas särskilt mycket ens de.

Det finns väl strängt taget bara tre ikoniska priser i världen - Nobelpriset, Oscarstatyetterna och Pulitzerpriset. Alla tre instiftade långt före den groteska inflation i priser av absolut alla upptänkliga slag som vi ser i dag.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » mån 09 maj 2011, 10:14

Sheriffen skrev:Det finns väl strängt taget bara tre ikoniska priser i världen - Nobelpriset, Oscarstatyetterna och Pulitzerpriset.

Du glömmer Alvarn.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 09 maj 2011, 10:47

jophan skrev:
Sheriffen skrev:Det finns väl strängt taget bara tre ikoniska priser i världen - Nobelpriset, Oscarstatyetterna och Pulitzerpriset.

Du glömmer Alvarn.

Nu bara kan jag inte låta bli att i helhet citera ett inlägg i samma ämne som jag gjorde på Relaxlistan i förra veckan:

"Patti Smith och Kronos Quartet.

Med andra ord mycket lyckade pristagare i år, men för ett pris som aldrig har lyft och som få bryr sig om.

Tanken var väl att tillverka ett musikens Nobelpris, men det har inte alls funkat och kommer nog inte att göra det. Ett fel tror jag kan vara att det redan finns en sådan inflationsbemängd uppsjö av musikpriser världen över, medan det fanns ganska få Nobelpris när det priset instiftades i olika kategorier.

Jag tror inte att det längre går att åstadkomma något pris, inom något fält över huvud taget, som blir ett sådant ikoniskt begrepp som dels Nobelpriset, dels Oscars. Båda mycket gamla, nota bene.

Tja, det skulle väl vara Alvarpriset då.

Men sedan är det nog kört."

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » mån 09 maj 2011, 11:11

Haha, mediocre minds think alike. Men även om priset inte lyfter är det ju kul med lite dosh till folk som förtjänar det. Alltid något, sa...fyll i valfritt talesätt.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Merry » tis 10 maj 2011, 14:02

Jag skulle nog säga att många även känner till Fieldsmedaljen.

Dessutom finns ju även ordnar och riddarskap; jag det slår högre med en dubbning än ett Pulitzerpris i de flesta kretsar. Jag tror även att fler människor känner till det.

Det är klart att just skribenter värderar en Pulitzer mycket högt, men jag förmodar att vi talar om folk i allmänhet när vi diskuterar ikonisk, annars finns det nog en hel hop pris som slår väldigt högt inom mindre kretsar. Just Oscarn är mycket ikonisk för massorna, men de flesta filmentusiaster jag känner ger inte mycket för den numera. =)
Merry
Fan

Inläggav jophan » tis 10 maj 2011, 15:01

Merry skrev:Fieldsmedaljen

Fieldsmedaljen?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tis 10 maj 2011, 15:02

Fast ordnar och dubbning till ridderskap är ju lite en annan sak än priser. Och hur många ordnar är det någon vanlig människa som ens kan namnet på...?

De enda jag tycker man får veta när de har blivit typ dubbade är rock- och filmstjärnor som drottning Elizabeth utnämner till Sir. Då får man veta att Sir Anthony Hopkins, Sir Sean Connery, Sir Elton John, och så vidare har blivit det, men det beror ju inte på själva Sir-titeln eller dubbningen, utan på att det är de dubbade som är ikoniska kändisar. Det är dem nyheten handlar om och de blir inte världsberömda *för att* de dubbas på samma sätt som exempelvis Nobelpristagare blir världsberömda *för att* deras insatser belönas.

Och vad gäller Oscars så är faktiskt inte den primära poängen vilka filmer som får priset, egentligen, och det förstår alla cineaster (som aldrig skulle kalla sig "filmentusiaster", för övrigt):

http://moviehead.wordpress.com/om-oscars/

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Merry » tis 10 maj 2011, 15:19

jophan skrev:
Merry skrev:Fieldsmedaljen

Fieldsmedaljen?

Matematik. De har som bekant inte något Nobelpris.
Merry
Fan

Inläggav Merry » tis 10 maj 2011, 15:50

Sheriffen skrev:Fast ordnar och dubbning till ridderskap är ju lite en annan sak än priser. Och hur många ordnar är det någon vanlig människa som ens kan namnet på...?

Det främsta exemplet, och det som jag tror är det som alla känner till, är nog de traditionella OBE-titlar/dubbningar som Elizabeth II ägnar sig åt. Oftast är det Order of the British Empire, men vad folk känner till är att någon får titeln Sir eller blivit dubbad "for services in...". Det är som skillnaden mellan att säga "Academy Awards" eller Oscar - det ena är det korrekta namnet, det andra det namn som används i allmänt tal.

En dubbning för t.ex. services in literature handlar ofta om livslånga meriter, vilket oftast även är fallet med Nobelpriset i litteratur. Oscarn belönar specifika insatser istället (med vissa undantag).

Sheriffen skrev:De enda jag tycker man får veta när de har blivit typ dubbade är rock- och filmstjärnor som drottning Elizabeth utnämner till Sir. Då får man veta att Sir Anthony Hopkins, Sir Sean Connery, Sir Elton John, och så vidare har blivit det, men det beror ju inte på själva Sir-titeln eller dubbningen, utan på att det är de dubbade som är ikoniska kändisar. Det är dem nyheten handlar om och de blir inte världsberömda *för att* de dubbas på samma sätt som exempelvis Nobelpristagare blir världsberömda *för att* deras insatser belönas.

Mja, jag skulle säga att de flesta knappt kan namnet på en enda Pulitzerprisvinnare eller Nobelpristagare i annat än litteratur. Vad beträffar Oscarn tror jag att de flesta filmer/skådespelare blir kända på andra meriter först; om du väljer det i sammanhanget ganska obskyra delpriset som innehåller ganska okända filmer (även kallad "Best Foreign Language Film") så tror jag inte många kan lista de filmer som vunnit de senaste åren.

Sheriffen skrev:Och vad gäller Oscars så är faktiskt inte den primära poängen vilka filmer som får priset, egentligen, och det förstår alla cineaster (som aldrig skulle kalla sig "filmentusiaster", för övrigt):

Det slagsmålet får du ta med andra filmentusiaster - jag tillhör inte skaran och tänker inte dra några "vi och dom"-linjer i sanden. =)
Merry
Fan

Inläggav jophan » tis 10 maj 2011, 16:03

Nog finns det filmentusiaster. Jag har en arbetskamrat som ser till att alltid ha sett alla de 200 populäraste filmerna på IMDB, exempelvis. Han är filmentusiast. Men han är inte särskilt intresserad av s.k. kvalitetsfilm från filmens guldålder -- han är ingen cineast.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tis 10 maj 2011, 16:09

Merry skrev:En dubbning för t.ex. services in literature handlar ofta om livslånga meriter, vilket oftast även är fallet med Nobelpriset i litteratur. Oscarn belönar specifika insatser istället (med vissa undantag).

Handen på hjärtat, hur många Nobelpristagare i litteratur brukar du ens ha hört namnet på innan de får priset? Hade du verkligen hört talas om Wislawa Szymborska? Gao Xingjian? Elfriede Jelinek? Dario Fo? Jaroslav Seifert? Naguib Mahfouz?

Blev inte dessa strängt taget kända utanför en rätt trång krets först när de fick priset...?

Men visst, det finns förvisso dem man har hört talas om och till och med läst innan de får priset också. Det förnekar jag inte alls.

Nästa spännande fråga. Hur många kan du, på rak arm och utan att googla, nämna som har blivit dubbade för services in literature?

Jag ska medge en sak. Jag visste inte ens att man *kunde* bli dubbad för det! Jag har aldrig läst ett ord om den saken. Och jag är hängiven bibliofil och har jobbat inom förlagsbranschen i hela mitt liv. Jag tror dock inte jag är ensam i största allmänhet om att inte känna till detta. Jag har exempelvis aldrig sett något förlag skryta med det på ett bokomslag. Någonsin.

På motsvarande vis tror jag knappt det finns en enda människa som är äldre än femton år i hela västvärlden som inte känner till Nobelpriset i litteratur. Det gäller även dem som aldrig läser böcker. Och majoriteten, om än inte alla, känner till det även i den övriga världen. Det är faktiskt världshistoriens mest kända och respekterade litteraturpris, utan någon som helst konkurrens.

Det är ett ikoniskt pris. I alla fall jag har mycket svårt att säga samma sak om dubbningarna for services in literature, som jag sätter stålar på att få utanför brittiska kungahuset och du känner till. Och några engelsmän som läser de bättre dagstidningarna, men de är rätt få numera.

De flesta läser Daily Express eller The Sun.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Merry » tis 10 maj 2011, 20:51

Sheriffen skrev:Handen på hjärtat, hur många Nobelpristagare i litteratur brukar du ens ha hört namnet på innan de får priset? Hade du verkligen hört talas om Wislawa Szymborska? Gao Xingjian? Elfriede Jelinek? Dario Fo? Jaroslav Seifert? Naguib Mahfouz?
<snip>
På motsvarande vis tror jag knappt det finns en enda människa som är äldre än femton år i hela västvärlden som inte känner till Nobelpriset i litteratur. Det gäller även dem som aldrig läser böcker. Och majoriteten, om än inte alla, känner till det även i den övriga världen. Det är faktiskt världshistoriens mest kända och respekterade litteraturpris, utan någon som helst konkurrens.

Men det är ju precis det jag sade i inlägget som du svarar på:
Merry skrev:"Mja, jag skulle säga att de flesta knappt kan namnet på en enda Pulitzerprisvinnare eller Nobelpristagare i annat än litteratur.

Om listan bara hade varit Oscar och Nobelpris i litteratur, så skulle jag glatt ha erkänt att de står i en klass för sig själva i och med att de är priser som gemene man (i varje fall i västvärlden) förväntas ha en viss koll på. Minsta gemensamma nämnare - litteratur och film uttryckt som enkla chunkar information. (Gärna uppradade av Aftonbladet bredvid annan information som man "bör" veta - som att Da Vinci målade Mona Lisa.) Oscarn har dessutom fördelen att den kan användas i ens dagliga liv, eftersom listan på engelskspråkiga storsäljande filmer som går på den lokala bion ofta överenstämmer väl med nomineringslistan för bästa film. (Jag är väl ganska cynisk angående anledningarna till att de utökade nomineringslistan till tio filmer.)

Pulitzerpriset samt övriga Nobelpris (med undantag för kontroversiella fredspris), däremot, kan nog beskrivas som ikoniska men inte så välkända utanför sitt hemland (dvs prisen är välkända, mottagarna är det oftast inte). Alltså tyckte jag att dubbningar/ordnar (i England/Frankrike) och möjligen Fieldsmedaljen kunde räknas in.

Sheriffen skrev:Nästa spännande fråga. Hur många kan du, på rak arm och utan att googla, nämna som har fått en dubbning för services in literature?

Dubbning/Order of the British Empire för litteratur på rak hand? Terry Pratchett. Arthur C. Clarke. J.R.R. Tolkien. JK Rowling.
Pulitzerpriset på rak hand? Ann Telnaes. Woodward and Bernstein. Faulkner. (Telnaes kände jag till innan. Woodward and Bernstein störtade en president, så man kan knappast hävda att det var Pulizern som gjorde dem berömda. Jag kan gissa att Harper Lee fick en, men jag vet inte.)
Fysikpriset på rak hand? Einstein. Curie, Curie och Bequerel. (Jag gissade dessutom på Irene Curie, men en snabb googling efter gissningen visade att det var i kemi).

Gå ut på gatan och be folk nämna en Nobelpristagare i något annat än litteratur från 2008-2010. Jag tror att svaret blir Barack Obama och möjligen "den där fången i Kina" (Ett pluspoäng om du hittar någon som kan hans namn; tio pluspoäng om de kan stava det). Själv kan jag lägga till Ostrom och Krugman från nästan-Nobelpriset, men det är ett personligt intresse.
Merry
Fan

Inläggav Merry » tis 10 maj 2011, 21:05

jophan skrev:Nog finns det filmentusiaster. Jag har en arbetskamrat som ser till att alltid ha sett alla de 200 populäraste filmerna på IMDB, exempelvis. Han är filmentusiast. Men han är inte särskilt intresserad av s.k. kvalitetsfilm från filmens guldålder -- han är ingen cineast.

Jag inser att det är skillnad på termerna trekker och trekkie också, och när folk förklarar dem brukar jag nicka och le - eftersom det så uppenbart är ett minfält de av oss som inte har intresset inte skall valsa runt på*. (En del av mina icke-sf-läsande vänner inser att jag gör skillnad på termerna sf och sci-fi, men jag tror inte att någon av dem gör några försök att lära sig skillnaden.)

Jag kan dock slå vad om att jag kan hitta människor som inte använder termen cineast men ser mycket s.k. kvalitetsfilm från filmens guldålder, hur man nu vill definiera den termen**, och är långt kunnigare än "top 200 på imdb".

(Jag tror dessutom inte att det skulle vara svårt att hitta ett par cineaster med god koll som dissar Academy Awards. Ingen grupp kan vara så homogen att de alla gillar samma pris.*** =)

* Jag kallar alla för trekkers så jag inte blir utskälld.
** Ett minfält till.
*** Och är de det så kan de lika gärna gå och avveckla sig själva.
Merry
Fan

Nästa

Återgå till Baren