Smith

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Re: Smith

Inläggav Merry » tis 10 maj 2011, 21:45

Sheriffen skrev:Det är ett ikoniskt pris. I alla fall jag har mycket svårt att säga samma sak om dubbningarna for services in literature, som jag sätter stålar på att få utanför brittiska kungahuset och du känner till. Och några engelsmän som läser de bättre dagstidningarna, men de är rätt få numera.

De flesta läser Daily Express eller The Sun.

Nu får jag googla, right? site:thesun.co.uk obe OR cbe ger 866 träffar. Visserligen med headlines som: "Alan Cumming goes commando to receive OBE from Princess Anne". ;)
Merry
Fan

Inläggav Sheriffen » tis 10 maj 2011, 21:54

Ja, se där! :-)

Annars har jag nog inte så mycket att tillägga eller anmäla avvikande uppfattning om, för det jag ursprungligen sa var ju just att det är priserna som är ikoniskt världsberömda, inte människorna som får dem. Alltså inte ens författarna som får Nobelpriset i litteratur, ofta.

Men säg Nobelpriset, och alla vet vad det är. Säg OBE för literary services, och jag vågar satsa stålar på att inte ens en av hundra på gatan någonstans i Europa möjligen med undantag för i England vet vad man pratar om.

Samma sak med Oscars. Säg Oscars, och alla känner till priset.

Däremot minns säkert inte en jävel vilka *filmer* som vann priset förra året. Filmerna är inte särskilt kända. Men priset är en fixstjärna.

Sakuppgift: drygt en miljard människor ser Oscarsgalan i direktsändning varje år.

Sedan ser väl ytterligare ett par, tre miljarder den förkortade reprisen dagen efter. (Min gissning.)

Det är ganska väldiga siffror, typ.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Merry » tis 10 maj 2011, 22:07

Sheriffen skrev:Sakuppgift: drygt en miljard människor ser Oscarsgalan i direktsändning varje år.

Min tur att fråga: källa?
Merry
Fan

Inläggav Sheriffen » tis 10 maj 2011, 22:14

Merry skrev:
Sheriffen skrev:Sakuppgift: drygt en miljard människor ser Oscarsgalan i direktsändning varje år.

Akademien eller i förlängningen själva showen.

Antalet tittare kalibreras och meddelas under den pågående showen.

Det är självklart att det finns en felmarginal, men i sammanhanget är den nog försumbar och siffran brukar ligga på en dryg miljard för direktsändningen.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Merry » tis 10 maj 2011, 22:40

Sheriffen skrev:
Merry skrev:

Akademien eller i förlängningen själva showen.

Antalet tittare kalibreras och meddelas under den pågående showen.

Det är självklart att det finns en felmarginal, men i sammanhanget är den nog försumbar och siffran brukar ligga på en dryg miljard för direktsändningen.

Givet att galan ses av c:a 40 miljoner i USA (givet en mycket snabb googling), och direktsändningen hamnar på måndag morgon för hela Asien så har jag svårt att se hur de skulle få ihop till en miljard? Vad är tittarantalet i Sverige?
Merry
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 11 maj 2011, 00:46

Merry skrev:Givet att galan ses av c:a 40 miljoner i USA (givet en mycket snabb googling), och direktsändningen hamnar på måndag morgon för hela Asien så har jag svårt att se hur de skulle få ihop till en miljard? Vad är tittarantalet i Sverige?

I Sverige sänds ju galan numera såvitt jag vet av obskyra småkanaler som dock är reklamfinansierade, sedan SVT bestämde sig för att den är för dyr - för den är svindyr att få sändningsrättigheterna till - så det beror väl på hur många av antingen TV9:s eller TV5:s tittare som ser den (varierar visst lite vilken kanal som tar den, från år till år - jag har ingen järnkoll, för jag ser den i Grekland eller England).

Men tiden på dygnet ska du inte i sig låta lura dig. Jag har alltid sett galan i länder där den börjar halv tre på natten och pågår till sju eller åtta på morgonen (eller för all del halv ett på natten till typ fem eller sex på morgonen, i England). Och det gäller förstås för hela Europa att alla som ser den är jävligt trötta på jobbet dagen efter. Men tittar gör de ändå, tydligen.

Hur de gör i Asien vet jag inte, men eftersom de köper in den i såvitt jag vet alla asiatiska länder där det alls finns TV-apparater så måste det rimligen finnas en marknad.

Glöm heller inte Afrika, Sydamerika, resten av Nordamerika och Australien.

Sedan tror jag inte att de kan ljuga om något sådant här, för de stora TV-bolagen kan ju liksom kolla det själva. Känns inte sannolikt att de står och presenterar siffror gripna ur luften, särskilt inte med tanke på några andra som är jävligt intresserade av att kolla upp siffrorna - alla de företag som köper reklaminslag i pauserna för flera miljoner /välj valuta beroende på land/ för en halv minut.

Fyrtio miljoner tittare i USA låter också för lite, men det är bara min gissning. Vilken är källan?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Merry » ons 11 maj 2011, 01:15

Fanns på ett gäng ställen och verkar basera sig på ABC:s siffror. Här är en länk:
http://www.guardian.co.uk/media/2011/ma ... bc-ratings

Förmodar att det går att hitta information om andra länder om man letar.
Merry
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 11 maj 2011, 01:33

Merry skrev:Fanns på ett gäng ställen och verkar basera sig på ABC:s siffror. Här är en länk:
http://www.guardian.co.uk/media/2011/ma ... bc-ratings

Förmodar att det går att hitta information om andra länder om man letar.

Ja, det gör det säkert. Men det skulle nog bli lite tröstlöst...

Lite har det med definitioner att göra, men listan på Wiki över världens länder omfattar 245 stycken...

Och jag lovar, den totala majoriteten av dem sänder Oscars.

Eftersom Oscars är The Greatest Show on Earth.

Ett missvisande uttryck, dock. Eftersom Oscars är en större show än Big Bang.

Ja, den Big Bang.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » tor 12 maj 2011, 17:41

Guldpalmen då? Vad tycker cineasterna om det priset och hur ikoniskt är det?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tor 12 maj 2011, 19:56

Rymd-Olov skrev:Guldpalmen då? Vad tycker cineasterna om det priset och hur ikoniskt är det?

Inte särskilt, för det är bara ett festivalpris. Det är det mest kända av festivalpriserna, men varenda filmfestival i hela världen har ett eget pris. Utom dem i Sverige, vad jag vet - i alla fall inga jurypriser. Men de svenska filmfestivalerna, de i Stockholm och Göteborg, är inte alls samma sak som det som kallas filmfestival i den övriga världen. De svenska festivalerna är ett slags stora tillställningar för allmänheten, medan utländska festivaler är strictly business. För branschen. Man köper och säljer visningsrättigheter till filmer, helt enkelt, och så väljer festivalledningen ut ett antal av årets filmer som går i tävlan, bedöms av en jury av företrädesvis framstående filmskapare och dito skådespelare, och där vinnarna sedan tilldelas festivalens pris i olika kategorier.

Det filmpris i Europa som motsvarar Oscars är Felix, instiftat av - ta-ram, ta-ram - min mor, som även grundade Europeiska Filmakademien. Fast Felix kämpar förstås med samma problem som jag inledde med att prata om i tråden. Det delades ut första gången 1988, när världen redan var översvämmad av inte bara filmpriser utan priser till allting som finns över huvud taget liksom. Det går inte längre att få samma genomslagskraft för ett pris som de ikoniska priserna har. De var först på plan, har utdelats i snart 100 år och instiftades under en tid då det knappt fanns några priser alls någonstans.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » fre 13 maj 2011, 10:23

Jodå, Göteborgs filmfestival har två jurypriser: Dragon Award Best Nordic Film och The Ingmar Bergman International Debut Award.
centerwall
Letterhack

Föregående

Återgå till Baren