Jag och Alf McCarthy från Irland

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Jag och Alf McCarthy från Irland

Inläggav Sheriffen » sön 15 maj 2011, 03:59

Ok, jag kan väl lika gärna tala om det.

Sedan förra året har jag ett särskilt förhållande till det irländska radioprogrammet Late Date och programledaren Alf McCarthy. Vad det består i kan ni själva, om ni är intresserade, ta reda på genom att helt enkelt lyssna på programmet från St. Patrick's Day i år. (Det går till och med att ladda ned, men den filen fungerar bara typ tjugo minuter, i alla fall i min dator. Men lyssning går bra, utan nedladdning.)

Jag dyker upp 13:40 in i programmet.

Förra året skrev en lyssnare in och önskade "Zorba the Greek", som en hälsning tillbaka till sin grekiske vän.

Jag tänker inte för en sekund låtsas att det inte gladde mig. Liksom årets hälsningar gjorde.

När jag och Liza var på Irland upptäckte vi en sak som tog oss båda väldigt starkt. Greker och irländare har mycket gemensamt i sin livssyn och i sitt förhållande till våra respektive kulturer. Så mycket att både jag och Liza kände en stark samhörighet med irländarna. Jag vet att det inte funkar att säga så till svenskar, som ska vara så "osvenska" som möjligt och berömmer sig av att inte vara barn av sin kultur och dess syn på livet - något man för det mesta hör från svenskar som är så ursvenska de bara kan bli i sitt beteende, sitt tänkesätt och sitt sätt att umgås, något man kanske bara märker om man inte är mer än halvsvensk eller inte svensk alls.

I Grekland och på Irland lider vi inte av sådana illusioner. Vi dristar oss istället att med rätta vara glada över att vi är dem vi är. Och stolta. Och jag tror att en anledning till likheterna oss emellan är att vi våra respektive kulturer genom historien fått kämpa för vår överlevnad mot invaderande, främmande makt(er). Sådant sätter outplånliga spår i kulturen, i invånarnas egen syn på den och i den personliga identiteten, eftersom vi bejakar vår kulturella, personliga identitet. Det är ingen komplimang i Grekland att man är "ogrekisk". Och det är ingen komplimang på Irland att man är "oirländsk."

Här finns programmet till lyssning (oproblematiskt) och nedladdning för dem som får ljudfilen att funka i mer än tjugo minuter (tala gärna om hur ni gjorde, i så fall):

http://www.rte.ie/radio1/latedate/2011-03-17.html

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren