Facebooksubstitut

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Re: Facebooksubstitut

Inläggav Bbeccarii » lör 04 jun 2011, 23:27

jophan skrev:
Sheriffen skrev:Ja, alla borde lyssna på partituren i stället!

Eller hur? De prasslar så dödsskönt.

Prasslar dödsskönt i kistan...

/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Rymd-Olov » sön 05 jun 2011, 12:05

jophan skrev:"Dubbla" betyder att de förekommer två gånger. "Asterisk" är en liten stjärna som används typografiskt, ej att förväxla med en tapper galler, obelisk eller odalisk. (Odalisk får du sätta inom dubbla asterisker om du vill, även om det egentligen tilhör allmänbildningen att veta vad det är.)

Tok tok tok...
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav jophan » sön 05 jun 2011, 13:29

Nej, riktigt kloka är de inte, de där gallerna.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Bbeccarii » sön 05 jun 2011, 21:05

jophan skrev:Nej, riktigt kloka är de inte, de där gallerna.

Att galler inte är riktigt kloka må väl vara hänt, men värre är det väl med dem som grillar korv på dem.

/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav centerwall » tor 16 jun 2011, 19:42

Apropå covers, så kommer jag att tänka på varför Bryan Ferry, som ju har gjort en hel del riktigt bra covers (han gör ju oftast om låten och ger den en personlig tolkning) vägra använda ordet i fråga - han tycker att det låter som en hingst som betäcker ett sto.
centerwall
Letterhack

Inläggav Jacques » tor 16 jun 2011, 20:48

Covers
Ett bra bra exempel på att covers kan vara ok är i mitt tycke Route 66 - som Nat King Cole släppte på 40-talet.
Hade varit synd om inte Chuck Berry och Stones gjort sina versioner.
/Jac
/Jac
det perifera är det centrala
Jacques
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » sön 04 sep 2011, 17:14

Jag blir fortsatt lika förvånad över svenska dagstidningars förbluffande ointresse av något som skulle kunna kallas nyheter. Svenska Dagbladet har bestämt sig för att ge mig tidningen gratis i en månad. Dagens nummer innehåller de spännande nyheterna att det förekommer mobbning i skolorna (helt uppslag), att det nya stora bloggämnet är frukosttips (helsida), att ordföranden i FP:s ungdomsförbund bloggat om att Grekland borde utträda ur eurozonen (helsida), att riksdagsledamoten Barbro Westerholm tycker att Alf Svensson är grinig (helsida) och att 32 bönder i Sydafrika ska flytta till Kongo (helt uppslag). Jag får en obehaglig känsla av att det kan ha hänt mer än så här i världen det senaste dygnet. Urvalet känns helt surrealistiskt när man är van att läsa International Herald Tribune och grekiska Kathimerini.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Pelotard » tor 15 sep 2011, 11:28

Rymd-Olov skrev:1. Man gillar en låt, men inte produktionen. (...) Den är inspelad 1992, men det skriker verkligen 80-tal om den, och just 80-talet har många i min ålder svårt för.

2. Det rör sig om en "bortglömd" låt. Antingen för att den gjordes av en artist som var före sin tid och aldrig fick några breda framgångar eller för att den spelades in av en känd artist, men gömdes som b-sida eller på någon samlingsskiva.

Vi som var unga på 80-talet och fortfarande tycker att den epoken är oöverträffad rent musikaliskt :) tycker däremot att det var en bra idé att göra en cover på "Bette Davis Eyes", som var oherrans tråkig som hästjazzliknande original. För att inte tala om "I Love Rock'n'roll" med Joan Jett. Och "Jag minns en gammal bil" med Torsson är minst lika bra som Kinks' original, som gömdes på en B-sida nån gång i mitten av 60-talet. Och "Face the music" med Slow Twitch Fibres. Och i stort sett varenda ton som Blues Brothers gett ut på skiva :)
Pelotard
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » tis 06 dec 2011, 20:44

Jag undrar om man kan prata om fördumning.

Den här tråden, som är ett Facebooksubstitut av i första inlägget angivna och som jag tycker vettiga skäl, är väl tänkt att i det mycket lilla vara en motåtgärd mot fördumningen. Jag tycker att Facebook är både jätteroligt och absolut mördande tråkigt, för det beror på dels vad man vill ha ut av Facebook, dels på vem det är som skriver statusuppdateringar.

Här på forumet är varenda diskussionstråd just en diskussionstråd eller om inte det så behandlar varje inlägg i alla fall ett ämne av något slag och ingen skulle komma på tanken att som enskilt inlägg skriva sådant som att "Jag sitter på bussen", "Ska gå och lägga mig", "Äter frukost" eller "Solen skiner i dag", för att ta fyra av de vanligaste uppdateringarna bland i alla fall mina FB-vänner.

Det som räddar Facebook är den lilla handfull intressanta, utmanande, tokroliga människor som hämningslöst - på olika sätt, beroende på vem det är - postar personliga och tankeväckande statusar, eller för den delen vackra eller intressanta fotografier.

Visst förekommer det diskussioner på Facebook, men de blir för det mesta ganska korta och dessutom tämligen ytliga.

Med andra ord - och även om forumet sakta börjar vakna till liv igen - är verkligen de flesta av det här forumets medlemmar, som ju är läsande och skrivande människor, verkligen nöjda med den oftast väldigt ytliga och, som jag anser, skäligen ointressanta (uttråkande, för att vara ärlig) sorts kommunikation man utsätts för på Facebook?

Och om inte, är inte ett sådant här forum i själva verket mycket bättre lämpat för givande och fylligare diskussioner om, förhoppningsvis, intressanta ämnen?

Eller har vi nått ett slags minsta gemensamma nämnare-"underhållning", där Facebook ersatt den gedignare diskussionen med små fadda bon mots om att folk ska stiga på bussen (ungefär som dokusåpor ersatt intellektuellt mer stimulerande program på TV) och det stora flertalet inte längre är intresserade av att diskutera något annat?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » ons 07 dec 2011, 08:59

Jag undrar om du inte har rätt, eller i åtminstone kommer väldigt nära någon sorts sanning.

Personligen stör jag mig inte så mycket på statusuppdateringar som i det närmaste kan beskrivas som "småprat" (lustigt egentligen då jag verkligen hatar "småprat" i verkliga livet), då det ger ett lite puttrigt flöde och att jag får en skön känsla av att personer som jag av olika anledningar inte träffar så ofta finns kvar i mitt liv. Och vissa uttrycker sig dessutom fyndigt och underhållande mitt i allt småprat.

Men problemet ligger - som du säger - på diskussionsnivån. Det är inte bara det att diskussioner lätt blir snuttifierade, det handlar också om en ibland ganska märklig ton i samtalet. Jag drar mig nästan för att överhuvudtaget föra några diskussioner på facebook då det så ofta känns som om folk bara vill bekräfta sin egen åsikt och inte intresserar sig för andras, samt att många bara slänger av fräna one-liners. Jag tycker ju egentligen inte att det är någon fara att en debatt blir hård, men det är något i facebooks diskussionsklimat som jag vänder mig mot och jag tror att det delvis hänger samman med att de blir - som du skriver - korta och ytliga.

Dessutom blir jag mer och mer förbluffad hur det verkar som om begåvade människor på facebook slänger all form av källkritik överbord - jag tänker på länkar, bilder med mera som skickas runt ofta som någon sorts "sanning". Lite märkligt med tanke på att vi med hjälp av internet egentligen har lättare att få fram två sidor av samma mynt.

Men det finns naturligtvis goda exempel också. För ett litet tag sedan så blev det en mycket givande diskussion på min sida om GRR Martins författarskap. Men det kanske inte var så konstigt då det endast var sf-fans som diskuterade?
centerwall
Letterhack

Inläggav Merry » ons 07 dec 2011, 14:32

Det finns många som är med på Facebook just för att få bekräftelse och lite småprat. De vill inte ha aggressiv debatt, och jag tycker att även det skall respekteras. Det fungerar utmärkt att ta seden dit man kommer, och svara med hänsyn till vem som startade tråden och vad den handlar om. (Kanske inte svara på "Familjen lagade julskinka" med en aggressiv diatrib om grishushållning i Sverige, t.ex.)

Vad beträffar källkritikfrågan så tycker jag att den är lite mer komplicerad än så. Vissa av mina vänner vidarebefodrar allt som stämmer med deras övertygelse, och jag (liksom många andra, gissar jag) tar det mer som en motsvarighet till en oneliner som uttrycker deras åsikt än något att tillämpa källkritik på. Istället för att säga "Jag ogillar monarkin" så vidarebefodrar de en länk till Aftonbladet som handlar om kungens apanage, trots att de inte skulle drömma om att använda Aftonbladet som källa i en "riktig" debatt.

Diskussionen om GRR Martin var bra, ja. Jag höll mig visserligen till en bra mycket mer diplomatisk ton än vad jag kanske hade gjort annorstädes, men det är också skönt att slippa den hårda ton som ibland uppstår på diskussionsforum. Jag har egentligen inte så mycket emot hård ton, men anser ofta att nivån på källkritiken skall motsvara textmassa, ton och källkritiksnivån på materialet man kritiserar. Diskussioner som är hårda och ofokuserade tråkar ut mig.
Merry
Fan

Inläggav jophan » ons 07 dec 2011, 14:58

Tack för tipset. Jag märkte aldrig att det där utvecklade sig till en intelligent diskussion om Martin. De flesta hade fel, så klart, men det var ändå givande!

För referens: https://www.facebook.com/patrik.centerw ... 1160153004
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Merry » ons 07 dec 2011, 15:08

jophan skrev:Tack för tipset. Jag märkte aldrig att det där utvecklade sig till en intelligent diskussion om Martin. De flesta hade fel, så klart, men det var ändå givande!

De flesta har alltid fel. Vad är fel i det här fallet, förresten?
Merry
Fan

Inläggav jophan » ons 07 dec 2011, 15:16

Merry skrev:
jophan skrev:Tack för tipset. Jag märkte aldrig att det där utvecklade sig till en intelligent diskussion om Martin. De flesta hade fel, så klart, men det var ändå givande!

De flesta har alltid fel. Vad är fel i det här fallet, förresten?

Fel och fel, men en avgörande invändning mot tegelstensfantasy är att den egentligen handlar mer om såpefenomenet, att uppmuntra folks önskan om att gosa ner sig i bubblor av eskapism, snarare än att uppmuntra strävan efter ett gott språk, en stram och välbalanserad handling, ekonomi och stringens i berättandet och andra dygder. När folk önskar att en bok gärna hade fått vara 2000 sidor i stället för 1000 sidor, en serie hellre tio böcker än fem böcker, så pratar vi inte längre om litteratur utan om en åstundan att få gräva ner huvudet i sanden med idel välbekanta storheter, utan obehagliga överraskningar och at få slippa mödan att sätta sig in i nya idéer och nya världar. En antites till flera av de saker som är bäst med sf och fantasy.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » ons 07 dec 2011, 15:29

Merry skrev:Det finns många som är med på Facebook just för att få bekräftelse och lite småprat. De vill inte ha aggressiv debatt, och jag tycker att även det skall respekteras.

Vem har sagt att det inte ska respekteras? Såvitt jag kan se har här bara uttryckts åsikter om det och åsikter ska väl också respekteras? Sådana får man väl ha, eller?

Alltså, jag säger inte att jag inte respekterar folks rätt att småprata på Facebook. De säger såvitt jag ser inte Centerwall heller.

Vad jag säger är att jag blir uttråkad av det och för det mesta hoppar över de bokstavligt talat tjogtals FB-vänner jag har som skriver den sortens statusuppdateringar omkring fyrtio gånger per dag. Det blir alltså hundratals och åter hundratals uppdateringar per dygn om att någon äter frukost och någon annan ska stiga på bussen och det skulle ta mig bokstavligt talat timmar varje dag att gå igenom dem. Jag har helt enkelt andra och som jag tycker bättre saker att göra med min tid. Så till exempel har jag ett yrke som jag måste ägna mig åt i alla fall då och då. Möjligen kan även detta respekteras.

Det fungerar utmärkt att ta seden dit man kommer, och svara med hänsyn till vem som startade tråden och vad den handlar om. (Kanske inte svara på "Familjen lagade julskinka" med en aggressiv diatrib om grishushållning i Sverige, t.ex.)

Vet du, det är just sådana här halmgubbar som ofta gör diskussioner aggressiva. Du tillskriver underförstått andra i tråden åsikter de aldrig har uttryckt. Finns det ett enda ord i något av ovanstående inlägg som ens antyder att vi inte håller med dig till 100% i det du säger här? Citera det gärna i så fall. Vem skulle vara så befängd att han eller hon svarade som du exemplifierar här? Har du något konkret exempel på det eller bygger du bara en halmgubbe - vilket i sig faktiskt är ett rätt aggressivt och trist sätta att diskutera på?!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Baren