Facebooksubstitut

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Re: Facebooksubstitut

Inläggav Merry » ons 07 dec 2011, 15:45

jophan skrev:<smarta saker om tegelstensfantasy>

Kunde inte ha sagt det bättre själv! Skall komma ihåg att citera dig nästa gång jag försöker förklara varför tegelstensfantasy vanligen lämnar mig kall, och varför jag personligen inte tycker att Martin är så särdeles mörk. =)
Merry
Fan

Inläggav jophan » ons 07 dec 2011, 15:47

Sheriffen skrev:
Merry skrev:Det fungerar utmärkt att ta seden dit man kommer, och svara med hänsyn till vem som startade tråden och vad den handlar om. (Kanske inte svara på "Familjen lagade julskinka" med en aggressiv diatrib om grishushållning i Sverige, t.ex.)

Vet du, det är just sådana här halmgubbar som ofta gör diskussioner aggressiva. Du tillskriver underförstått andra i tråden åsikter de aldrig har uttryckt. Finns det ett enda ord i något av ovanstående inlägg som ens antyder att vi inte håller med dig till 100% i det du säger här? Citera det gärna i så fall. Vem skulle vara så befängd att han eller hon svarade som du exemplifierar här?

Ha. Hur många människor som helst. Det där var ett hyggligt realistiskt exempel, vill jag påstå.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » ons 07 dec 2011, 15:53

jophan skrev:
Sheriffen skrev:
Merry skrev:Det fungerar utmärkt att ta seden dit man kommer, och svara med hänsyn till vem som startade tråden och vad den handlar om. (Kanske inte svara på "Familjen lagade julskinka" med en aggressiv diatrib om grishushållning i Sverige, t.ex.)

Vet du, det är just sådana här halmgubbar som ofta gör diskussioner aggressiva. Du tillskriver underförstått andra i tråden åsikter de aldrig har uttryckt. Finns det ett enda ord i något av ovanstående inlägg som ens antyder att vi inte håller med dig till 100% i det du säger här? Citera det gärna i så fall. Vem skulle vara så befängd att han eller hon svarade som du exemplifierar här?

Ha. Hur många människor som helst. Det där var ett hyggligt realistiskt exempel, vill jag påstå.

Skulle du kunna citera något tiotal, från Facebook?

Du behöver självklart inte ange namnen, bara citera.

Jag vore autentiskt intresserad, för med nästan 300 FB-vänner - gamla och nya vänner, gamla klasskompisar, nattklubbsfolk, fans, universitetskursare, släktingar, kollegor, kort sagt människor från all walks of life - har jag aldrig, en enda gång, sett något som ens tillnärmelsevis liknat detta.

Och jag snackar om bokstavligt talat tiotusentals statusuppdateringar och kommentarer här.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Merry » ons 07 dec 2011, 15:55

Sheriffen skrev:Alltså, jag säger inte att jag inte respekterar folks rätt att småprata på Facebook. De säger såvitt jag ser inte Centerwall heller.

Sorry; skulle ha skrivit ut att det var Centerwalls post jag svarade på. Centerwall: det var inte meningen att låta som du inte respekterade andras åsikter - det lät hårdare än jag avsåg det. Jag gillar när olika forum har olika "smak" - det var egentligen avsett som ett försvarstal til bekräftelsefluff, men låter lite väl förmanande i färdigt format.
Merry
Fan

Inläggav jophan » ons 07 dec 2011, 16:00

Sheriffen skrev:
jophan skrev:
Sheriffen skrev:Vet du, det är just sådana här halmgubbar som ofta gör diskussioner aggressiva. Du tillskriver underförstått andra i tråden åsikter de aldrig har uttryckt. Finns det ett enda ord i något av ovanstående inlägg som ens antyder att vi inte håller med dig till 100% i det du säger här? Citera det gärna i så fall. Vem skulle vara så befängd att han eller hon svarade som du exemplifierar här?

Skulle du kunna citera något tiotal, från Facebook?

Nä, det kan jag inte, för det finns inget bra sätt att söka igenom efter gamla facebooktrådar. En annan nackdel med Facebook. Jag har all e-post sparad från de senaste femton åren eller så, och forum är lätt sökbara, men Facebook är ett svart hål, ord där försvinner ut i etern och förflyktigas.

Men jag lovar att citera ett exempel nästa gång jag råkar på ett! Jag har ett bra från Twitter, från i dag, men det var Facebook du frågade efter...
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav centerwall » ons 07 dec 2011, 21:43

Merry skrev:Sorry; skulle ha skrivit ut att det var Centerwalls post jag svarade på. Centerwall: det var inte meningen att låta som du inte respekterade andras åsikter - det lät hårdare än jag avsåg det.

Ingen fara - det var inte heller så jag tolkade det. Tyckte dessutom att ditt 'grisexempel' uttryckte en av sakerna jag försökte säga mycket bättre än vad jag själv lyckades med.
centerwall
Letterhack

Inläggav Sten » tor 08 dec 2011, 18:27

jophan skrev:
Sheriffen skrev:Skulle du kunna citera något tiotal, från Facebook?

Nä, det kan jag inte, för det finns inget bra sätt att söka igenom efter gamla facebooktrådar.

Jag har samma erfarenheter som Johan.

I förrgår bjöd en färöes på kontoret på torkat valkött och valspäck. Två arbetskamrater jag har som facebookvänner skrev varsin uppdatering i stil med "nu har jag provat att äta val, coolt". Båda uppdateringarna blev omedelbart diskussioner om hur hemskt det är att slakta valar. En av dem övergick därefter till att diskutera varför vegetarianer och veganer är så dumma.

Räknas det?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tor 08 dec 2011, 18:39

Ja, det räknas.

Bland mina Facebookvänner - och alltså även hos mig själv, i det sällskapet - märks dock stor återhållsamhet som, tror jag, beror på att man har så väldigt många olika människor, från farmor till hårdrockpolarna till ett gäng parkbänksalkisar till flickvännen till skolkompisar från förr till grannarna till nutida vänner till ad infinitum, i sin vänlista. Det lite tuffare debatterandet passar sig säkert för några av dessa, medan det i andras ögon kan vara rent förfärligt och möjligen leda till att man "unfriendas" eller i alla fall skämmer ut sig (i deras ögon, om än inte nödvändigtvis i egna).

Med andra ord, i min News Feed går det inte hett till. Vilket faktiskt är rätt skönt. Det räcker så gott med listorna. Vad jag önskar är dock att det folk postar skulle vara lite *intressantare* eller *roligare* överlag, men det sa jag visst redan här ovan. Och undantag finns ju, bland mina FB-vänner främst den obetalbara Caroline L. Jensen, som helt oförställt och alldeles på riktigt är en livs levande blandning av Morticia Addams och Basil i Fawlty Towers.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Merry » fre 09 dec 2011, 13:08

centerwall skrev:Tyckte dessutom att ditt 'grisexempel' uttryckte en av sakerna jag försökte säga mycket bättre än vad jag själv lyckades med.

Det är ju egentligen det motsatta exemplet från ditt exempel med för mycket snuttifierade, snälla bekräftanden. Jag håller mig nog mest på den säkra, "snälla" sidan på Facebook, men det betyder ju tyvärr många förlorade debatter.

Google+, med sin högre andel debattvilliga personer, verkar ha ett annat klimat. Å andra sidan är det inte så levande - om man bara kommunicerar när man känner att man har något någorlunda intelligent att säga så säger man inte mycket. ;)
Merry
Fan

Inläggav tompe » fre 09 dec 2011, 18:42

Merry skrev:Google+, med sin högre andel debattvilliga personer, verkar ha ett annat klimat. Å andra sidan är det inte så levande - om man bara kommunicerar när man känner att man har något någorlunda intelligent att säga så säger man inte mycket. ;)

Precis. Vilket märks tydligt på vad lite jag skriver i G+. Borde kanske byta strategi där. Der är fortfarande 10-tal människor per dag som adderar mig trots att jag knappt skriver något. Jag måste hamnat i kretsar med folk med massor med bekanta eller nåt.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Föregående

Återgå till Baren