Spotifypanik

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Spotifypanik

Inläggav Rymd-Olov » fre 03 jun 2011, 22:33

Att Spotify nu har slutat med den helt gratis varianten av abonnemang är väl glädjande för alla som bryr sig om upphovsrättens kanske viktigaste syfte - att kreatörerna ska få betalt för sitt arbete! Spotify har ju varit en sorts "Pirate Bay light", där det går att stilla sitt samvete med att mumla att de ju faktiskt får en slant varje gång jag lyssnar, samtidigt som de summor som betalas ut varit i stort sett symboliska (om jag förstått rätt).

Det jobbiga i kråksången är att det nu bara går att lyssna på varje enskild låt fem gånger. Alltså går jag runt och försöker hålla mig så länge jag kan, för att suga på karamellen, tills alla fördämningar plötsligt brister och jag hetslyssnar på samma låt fem gånger i rad. Tack vare Spotify uppvisar jag nu, i musiksammanhang, ett beteende som påminner om en periodares eler kanske en bulimikers. Tack för det, Spåttan!

Nå, det blir väl till att börja köpa musik igen. Men hur går det till när man laddar ner från Spotify? Får man en fil som det senare går att ändra format på och är kvalitén något att hänga i julgranen? Och finns det något annat bra sätt att ladda ned musik mot betalning som någon har prövat? Det här iTunes Store, t ex, är det bra?

Jaja, annars kan ju alltid jag och sambon beställa hederliga cd-skivor från skivbolaget. 90% av allt vi lyssnar på ges ut på samma etikett. :-)
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Re: Spotifypanik

Inläggav Sheriffen » fre 03 jun 2011, 22:50

Jag kan ingenting om de olika internettjänsterna, för jag tillhör den gamla skolan som fortfarande köper musiken på CD - och, om du vill veta det, på 78-varvare! Ja, jag har en fin gammal Sterling vevgrammofon av skåpmodell från det glada 20-talet och det är en fantastisk känsla att sätta i ett stift i armen, öppna luckorna till det inbyggda högtalarsystemet (som förstås är precis samma princip som på en trattgrammofon, ett "rökfång" för ljudet), veva upp grammofonen och lägga på en *riktig* skiva, som roterar med 78 varv per minut och har en låt på vardera sidan (eller, om den är från grammofonins spädbarndom, på ena sidan).

Att jag inte använder nätmusiktjänsterna beror för det första på att jag är datorpucko och ofta inte förstår mig på sådant där, för det andra att jag efter två näsbrännor (den ena några glada typer i Toledo som köpte vitvaror för 35.000:-) med kreditkortet via nätet (de lyckades helt enkelt snappa upp mitt nummer på något sätt båda gångerna) inte tycker om att använda kreditkortet på nätet och bara gör det när det är nödvändigt och för det tredje - väsentligast - på att jag *gillar* att ha CD-skivor! Omslag, raderna med skivor i bokhyllan, etc. Jag gillar de fysiska föremålen, helt enkelt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » sön 05 jun 2011, 17:50

Jag gillar de fysiska föremålen, helt enkelt.

Har använt mig av spotify sedan 2008 - betalar 99 kronor i månaden, men mina skivinköp har inte minskat utan tvärtom ökat sedan jag skaffade mig tjänsten, köper fortfarande vinyler (trots att jag just nu inte kan lyssna på vinyler) köpte fyra vinyler med Uriah Heep för ett par veckor sedan, och lyssnade på dom via spotify när jag hade kommit hem, med skivorna i handen:)

Vill man stödja artisten/gruppen man gillar är det bättre att gå på ett gig och köpa skivan ur handen:) Var på ett doom/stoner gig i mars och såg bland annat Procession, ett heavymetal-band från Chile - åkte därifrån 800 kr fattigare.
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav Johan » sön 05 jun 2011, 18:39

Jag måste erkänna att jag har lite svårt att förstå varför någon alls använt gratisversionen av Spotify, annat än för att testa på produkten. Helt (medvetet, förstås) vansinnigt irriterande reklam; såväl att betala nittionio kronor i månaden (som jag gjorde ett tag) som att inte använda den alls (som jag ganska snart började med, inte minst eftersom hälften jag ville åt inte fanns) är behagligare alternativ. Det du normalt gör med Spotify är ju fortfarande att du streamar, även om du betalar, snarare än laddar ned till din hårddisk. Vad det gäller andra alternativ vet jag att till exempel Johan Anglemark talat väl om eMusic, men jag tyckte att lite för många av deras filer hade störande ljud när jag testade (även om det i så fall bara var att påpeka problemet så fick man tillbaka pengarna). De brukar ha en gratis testperiod, du kan ju kika.

(Skivor kan man knappt ge mig gratis nu för tiden: jag har ingen LP-spelare och att få ned digitala filer på plastbitar och sedan skicka dem över halva planeten istället för över nätet ter sig i mina ögon rätt absurt. Jag förstår vad folk pratar om när de nämner de fysiska föremålen et cetera, men fodralen tar bara upp plats och skivan stoppar jag ändå i datorn, om jag nu måste använda den.)
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav jophan » sön 05 jun 2011, 20:02

Johan skrev:Vad det gäller andra alternativ vet jag att till exempel Johan Anglemark talat väl om eMusic, men jag tyckte att lite för många av deras filer hade störande ljud när jag testade (även om det i så fall bara var att påpeka problemet så fick man tillbaka pengarna). De brukar ha en gratis testperiod, du kan ju kika.

Nja, eMusic har blivit både snäppet sämre och betydligt dyrare, så jag rekommenderar nog inte dem längre. Även om jag fortfarande prenumererar, men det är mycket billigare för gamla prenumeranter än för nya.

Annars lyssnar jag sällan på en och samma låt mer än 3-4 gånger under loppet av många månader, så jag har inte problemet. Jag varierar mitt musiklyssnande ordentligt, fastnar sällan för något särskilt speciellt länge.

Itunes funkar väl annars? GIllar man klassiskt är http://www.eclassical.com/ ett bra alternativ.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Rymd-Olov » ons 08 jun 2011, 10:50

Just utbudet är anledningen till att jag inte vill betala 99:- i månaden. Visserligen har det blivit mycket bättre (när jag började använda Spotify fanns nästan ingenting), men fortfarande är det inte tillräckligt för att det skulle kännas vettigt att lägga ut 1200:- om året. För det priset kan jag nog köpa allt jag är intresserad av på Spotify. (Nu talar jag förstås utifrån min personliga musiksmak.) Men mitt största tvivel gäller tillgängligheten. Vad händer när Spotify går i konkurs? Jag vill fortfarande kunna lyssna på min favoritmusik när det sker!

Det bästa med gratisversionen är annars att det går att använda den som ett uppslagsverk. När du t ex läser en bok där någon låt förekommer i handlingen går det snabbt och lätt att lyssna på den för att veta vad det talas om, vidga sina vyer eller bara för att öka atmosfären.

Sen håller jag förstås med Johan om det absurda i att skicka plastbitar hit och dit. Kanske blir det iTunes som blir lösningen, inte minst eftersom Spotifys filer tycks vara endast mp3-filer med låg bithastighet. Jag vet tyvärr inte vilken valuta i vilken Spotify anger sina priser, så det är svårt att jämföra priser. Är det någon som vet?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav t-stone » tis 29 nov 2011, 10:38

För mig har det funkat fint att köra på gratisversionen. Man blir dessutom tvungen att hitta ny musik oftare då man inte kan lyssna på samma musik om och om igen. Mitt största problem är att man bara kan använda det två veckor utomlands och jag är , tyskland så varannan vecka får jag be en kompis hemma i sverige att logga in åt mig på spotify så jag registreras med ett svenskt ip-nummer.
Senast redigerad av t-stone ons 10 jul 2013, 11:20, redigerad totalt 2 gånger.
t-stone
WAHF

Inläggav centerwall » tis 29 nov 2011, 20:20

Jag har fortfarande en alldeles för stor skivsamling för att bry mig om Spotify. Utrymmesbrist gör att jag inte borde köpa så mycket nytt, men jag låter inte sådana bagateller hindra mig (det som dock begränsar mig är att jag inte har så mycket tid att lyssna på ny musik längre).
centerwall
Letterhack

Återgå till Baren