Välkomna till Wales

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Välkomna till Wales

Inläggav Sheriffen » sön 25 sep 2011, 11:46

Av de fyra länder som finns på de brittiska öarna är tre - England, Irland och Skottland - mycket kända och låter höra mycket tala om sig, och har alla horder av utländska tillskyndare och vänner och besökare. Om det fjärde landet - Wales (Cymru) - hör man sällan någonting och man träffar inte ofta någon som har varit där. Och tänk efter - när hörde eller läste ni senast något om Wales i nyhetsflödet?

Jag var där förra året och blev lika förälskad i Wales som i de tre andra länderna på de brittiska öarna. Wales har, liksom England, Irland och Skottland, en egen kultur och mycket egna särdrag, och skiljer sig lika mycket från de övriga tre som de tre gör från varandra. Några punkter:

1) Wales är liksom Irland och Skottland ursprungligen keltiskt, men i Wales talar folk faktiskt gaeliska - väldigt många som första språk. Den walesiska gaeliskan skiljer sig rätt mycket från den irländska och den skotska - den ligger närmare den som en gång talades i Frankrike - men är alltså ett i högsta grad levande språk, inte ett språk som det krävs särskilda skolor och/eller föreningar för att hålla liv i. Ni kommer att få se ett fascinerande exempel på hur levande språket är i mitt fotogalleri The Welsh Gallery.

2) En mycket walesisk tradition är manskörerna. Tillfällena att höra en äkta, walesisk manskör är många och man bör ta något av dem i akt när man är där.

3) Landskapen i Wales är storslaget vackra och påminner mycket om Irland. Och vice versa.

4) Den walesiska mytologin har frambringat ett av världslitteraturens stora verk, The Mabinogion. Elva medeltida berättelser, där några anknyter till Arthursagan och där framförallt de fyra första - The Four Branches of the Mabinogi - är eleganta, frejdiga äventyrsberättelser proppfulla av cliffhangers. Flertalet av de elva berättelserna i The Mabinogion piskar den moderna fantasylitteraturen så hårt på fingrarna att den tjuter av plåga.

5) Det finns gott om välbevarade, medeltida slott i Wales - så många att landet brukar kallas för "Land of Castles".

6) Unga kvinnor i Wales går ofta ut barbenta, iförda kortkort klänning och högklackade skor. De tar aldrig med sig paraplyer, trots att det regnar nästan varje kväll när de kommer ut från puben. På frågan varför de inte har med sig paraplyer eller åtminstone jackor, får man svaret att de är så vana vid regnet att det inte är något de fäster avseende vid.

7) Man får i Wales en känsla för varför landet inte är lika omtalat och lika ofta besökt som sina tre grannar på de brittiska öarna - walesarna vill inte göra väsen av sig utåt. Wales är fridfullt och stilla, och walesarna älskar uppenbarligen och med rätta sitt land men förefaller inte känna något större behov av att skylta med det för omvärlden.

Välkomna till The Welsh Gallery, med bilder från Cardiff - Penarth - Conwy - Llandudno:

https://picasaweb.google.com/1128303202 ... lshGallery

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Välkomna till Wales

Inläggav rixard » mån 26 sep 2011, 12:54

Jag bodde ett kort slag på Irland och blev fullkomligt förälskad i landets natur. Wales har jag tänkt resa till men det har ännu inte blivit av. Tack för tipset och dom vackra bilderna; nu känner jag mig plötsligt väldigt sugen på att resa.
rixard
WAHF

Inläggav Sheriffen » tis 27 sep 2011, 02:57

Rixard,tack! Det gläder mig!

Jag tror att många i dessa hetsiga Internet-tider inte riktigt orkar ta sig tid att titta på ett bildgalleri, men själv blir jag mycket glad om en enda person får utbyte av ett galleri jag gjort. Särskilt om utbytet är så positivt som ditt uppenbarligen är.

Samtidigt framhåller jag gärna att bildernas skönhet inte beror på fotografen utan på Wales, som är ett land som överväldigar. Men i stillhet, med sinnesfrid. Det kan låta som en självmotsägelse, men är det inte. Du kommer att förstå vad jag menar när du besöker det, vilket jag hoppas blir snart.

Och om du kommer till Llandudno, missa inte att mitt i natten besöka den lilla avskilda villabyn i andra änden av strandpromenaden.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » tis 27 sep 2011, 13:28

Wales, ja visst är det ett vackert land! Jag var där när jag var 12 (eller 13) på ett scoutläger och mina minnen är fortfarande väldigt starka. Jag fick rida genom Black Mountains, strosa runt i underbara Hay-on-Wye, paddla kanot genom landet och till och med krypa i grottor.

Varför har jag inte återvänt? Jag vet verkligen inte, men det måste bli en ändring!
centerwall
Letterhack

Återgå till Baren