Lite udda bokhändelse

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Lite udda bokhändelse

Inläggav Sheriffen » fre 09 dec 2011, 13:10

Jag befann mig häromveckan på Gatwick. Där köpte jag Notes from a Small Island av Bill Bryson och började läsa den i gaten och fortsatte under flighten. När jag kom hem hamnade den på nattduksbordet.

Sedan fick jag plötsligt se boken i en kasse som hängde över en stolsrygg i köket. Den låg där tillsammans med Murasaki Shikibus dagbok, som jag köpt på Foyles i London. Jag var just då i full färd med något annat och lade bara förstrött märke till den aningen märkliga omständigheten, men tänkte inte närmare på saken.

Någon dag senare fick jag på nytt se Bill Brysons bok på nattduksbordet. Och nu reagerade jag. Och rusade ut i köket. Och fick se att den även låg i kassen tillsammans med Murasaki Shikibus dagbok. Fast nu plockade jag upp de båda böckerna och den andra boken var inte alls Murasaki Shikibus dagbok. Den var The Invisible Man av H. G. Wells. Men de är båda utgivna i den senaste varianten av Penguin Classics och ser därför mycket likartade ut, vid hastigt påseende.

The Invisible Man av H. G. Wells köpte jag efter att jag kommit hem från London, på Akademibokhandeln i Stockholm. Uppenbarligen köpte jag då även Notes from a Small Island av Bill Bryson. En gång till. Jag stirrade halvt uppgivet och halvt roat på boken. Jo, det *har* hänt mig förut - men inte med så kort mellanrum mellan första och andra inköpstillfället. Och dessutom *brukar* jag faktiskt komma ihåg att jag har en bok som jag börjat läsa några dagar tidigare och fortfarande håller på att läsa!

Så bläddrade jag i den nyinköpta Notes from a Small Island, eftersom den är en annan upplaga, och upptäckte att den saknar den dråpliga prologen om Bill Brysons första vistelse i England, i Dover 1973. En 18 sidor lång prolog som jag till yttermera visso, när jag läste den inflight, på sidan 17 insåg att jag hade läst tidigare, eftersom jag plötsligt kom ihåg hur det skulle gå.

Den har stått i Granta.

Men jag hade glömt bort den.

Också.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren