Är spoilers av ondo eller kanske till och med bra?

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Är spoilers av ondo eller kanske till och med bra?

Inläggav jophan » fre 09 dec 2011, 12:25

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/hu ... a-spoilers

Väl skrivet. Jag instämmer till hundra procent.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Hur hantera spoilers?

Inläggav Sheriffen » fre 09 dec 2011, 12:41

Det här är naturligtvis en ren smaksak, och jag känner folk som inte alls bryr sig om spoilers (även om de inte heller sagt att de gillar dem) till sådana som är som jag, som avskyr dem.

Däremot förbryllar det mig lite att du till hundra procent håller med om ett resonemang som är en sådan moras av sammanblandade begrepp och skeva exempel och, vad gäller slutscenen med John Wayne i dörröppningen, viss cineastisk okunnighet dessutom.

Hm.

Hur som helst, att exempelvis välja en västernfilm för att men vet att den är en västern (vilket artikelförfattaren ser som en inbyggd "spoiler") är förstås inte alls samma sak som att få intrigen avslöjad för sig.

Bara en förvirrad punkt i resonemanget.

Men du lägger förstås märke till det mycket självironiska tonfallet, särskilt i slutet av artikeln...?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 09 dec 2011, 21:52

Ok, ni som inte är rädda för spoilers - det slog mig att det kunde vara rätt kul att visa er slutscenen i John Fords film The Searchers, som Mårten Blomkvist skriver om i den länkade artikeln men inte har fattat. Numera krävs, som jag lät förstå i mitt inlägg ovan, vad som förmodligen får kallas särskild cineastkunskap för att förstå scenen, men bland samtida biobesökare i alla fall i USA torde den väldiga majoriteten ha förstått vad det här egentligen går ut på. Titta på scenen och se om ni förstår vad det är John Wayne gör i dörröppningen:

http://www.youtube.com/watch?v=woahas_W35A

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » tis 13 dec 2011, 10:38

Sheriffen skrev:Ok, ni som inte är rädda för spoilers - det slog mig att det kunde vara rätt kul att visa er slutscenen i John Fords film The Searchers, som Mårten Blomkvist skriver om i den länkade artikeln men inte har fattat. Numera krävs, som jag lät förstå i mitt inlägg ovan, vad som förmodligen får kallas särskild cineastkunskap för att förstå scenen, men bland samtida biobesökare i alla fall i USA torde den väldiga majoriteten ha förstått vad det här egentligen går ut på. Titta på scenen och se om ni förstår vad det är John Wayne gör i dörröppningen:

http://www.youtube.com/watch?v=woahas_W35A

Jag skäms inte att erkänna min okunskap, så du får gärna förklara vad du menar. Stark scen är det i vilket fall som helst.
centerwall
Letterhack

Re: Är spoilers av ondo eller kanske till och med bra?

Inläggav Sheriffen » tis 13 dec 2011, 12:16

Ok, det här är grejen.

Den berömde västernfilmstjärnan Harry Carey hade dött 1947 och för att hedra honom gav John Ford hans fru Olive och hans son Harry jr. roller i The Searchers. När John Wayne står i dörröppningen i slutet av filmen hedrar även han och tar också farväl av Harry Carey, genom att med vänstra handen gripa tag i högra armbågen - och därmed inta Harry Careys klassiska pose. Och det här hade förstås inte blivit ett farväl om John Wayne därefter gjort de övriga sällskap in i huset. Han gick därifrån, från dem och från sin gamle vän.

När The Searchers gick upp på biograferna i USA 1956 var det här fortfarande en gest som den överväldigande delen av publiken kände igen, så man förstod vad det var John Wayne gjorde och varför.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Är spoilers av ondo eller kanske till och med bra?

Inläggav centerwall » tis 13 dec 2011, 13:53

Ah, det var riktigt intressant, och ganska talande för hur en liten detalj kan leda till olika tolkningar.
Jag noterade faktiskt att han tog sig i armen och funderade på om det kunde vara en ledtråd, men det hjälpte mig ju inte riktigt då jag inte hade tillgång till nyckeln.

Tack för informationen!
centerwall
Letterhack

Återgå till Baren