Anhållan om panikhjälp!

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Anhållan om panikhjälp!

Inläggav Sheriffen » sön 25 mar 2012, 23:30

Helt plötsligt kan jag inte göra snabel-A på min dator. I stället blir det en "upphöjt till 2". På nätet står det att man får tillbaka "vanligt mode" om man trycker på CTRL och SHIFT-tangenterna, men det stämmer inte alls.

Hur gör jag för att få tillbaka helt vanligt tangentbord?!

Och finns det något sätt att en gång för alla låsta tangentbordet så att man får en tangent -> en funktion, som på en skrivmaskin?! Helt oavsett vad?

Det finns få saker i datorvärlden som är sådana katastrofer för mig som att tangenterna helt plötsligt skriver något annat än de ska. Jag arbetar med min dator. Jag har deadlines. Jag behöver *enbart* en dator som fungerar *exakt* som en skrivmaskin, med undantag för att jag ska kunna skriva just snabel-A.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Anhållan om panikhjälp!

Inläggav Sheriffen » sön 25 mar 2012, 23:35

Ok, jag lyckades faktiskt hitta ett forum på nätet där saken löstes. Man trycker ALT och SHIFT, visar det sig. Vad jag hade fått var tydligen ett tyskt och/eller amerikanskt tangentbord.

Jag inser fördelen, men tycker inte om den. Vill jag ha ett tyskt tangentbord köper jag ett sådant. Jag behöver inte ha det inbyggt i mitt svenska. Tack så mycket.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Anhållan om panikhjälp!

Inläggav Pelotard » tis 27 mar 2012, 13:53

Du har även texten "SV" precis till vänster om systemrutan (dvs näst längst till höger på skärmen - alldeles till vänster om den lilla rutan med tid osv). Om det istället står "EN" klickar du på texten, så kan du byta mellan de installerade tangentborden (som normalt är svenskt och engelskt, och jag har trots ihärdiga försök under många år aldrig lyckats inaktivera det engelska).
Pelotard
LoC-skribent

Återgå till Baren