SF6

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Re: SF6

Inläggav Inge van Wett » fre 16 aug 2013, 06:59

Novellen om Teobot (10) -- vad som hände kammarpigan
Hur kunde biskopen vara säker på att mjölnarhustrun inte i hemlighet skulle njuta av att bli lägrad - hur mycket förnedring och smärta det än tillfogade henne? Kanske bäst att göra en generalrepetition.

Klodvig kallade tillbaks kammarpigan som just var på väg ur sängkammaren med den kladdiga nattskjortan. När hon kommit inom räckhåll drog han med stadigt grepp henne till sig. Pigan stirrade i stum förfäran på honom. Biskopen kände hur hennes kropp hade blivit alldeles spänd och stel, alldeles liksom hans egen lem.

Han skulle just slita klänning och linne av jäntan när något oförklarligt inträffade. En blinning satte sig på hans panna och stack honom. En ohygglig smärta drabbade biskopen, inte i pannan som man skulle förvänta utan i lemmen och stenarna. Båda hans händer förlorade all kraft och de vägrade lyda biskopens vilja. Den skräckslagna pigan kände hur händerna som hållit henne i ett skruvstäd släppte taget.
Senast redigerad av Inge van Wett ons 21 aug 2013, 09:41, redigerad totalt 1 gång.
Inge van Wett
Det perifera är det centrala
Inge van Wett
Fan

Inläggav Inge van Wett » mån 19 aug 2013, 21:02

Novellen om Teobot (11) -- tordönsstämman
I samma stund som pigan darrande tagit ett par försiktiga steg bort från Klodvig kom köksan in för att efterhöra vad biskopen önskade till frukost (kammarpigan hade ju aldrig hunnit med beställningen till köket). Köksan blev stående i dörröppningen förskräckt stirrande på sin nakne husbonde och på kammarpigans i oordning bragta klänning och mössa.

Så hörde alla tre en tordönsstämma:
--Klodvig, du ska inte synda. Om du upprepar den synd vilken du nyss hindrades att fullborda så kommer du åter att stoppas och straffet för din synd kommer för varje eventuell upprepning att bli flerfaldigt hårdare än förra gången.
--Innan du slipper den förbrännande smärtan måste du nu upprepa vad jag nyss sa, detta för att vi ska förvissa oss om att ditt förnuft har förstått vad som hädanefter gäller!
Senast redigerad av Inge van Wett tis 17 sep 2013, 14:49, redigerad totalt 1 gång.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Inge van Wett » ons 21 aug 2013, 10:56

Köp inte en stjärna -- köp hellre en andel i Stjärna!
Det lär ju finnas driftiga entreprenörer som på nätet säljer stjärnor. Det är ju få himlakroppar som har blivit döpta annat än med beteckningar som anger inom vilken stjärnbild de ligger + en kombination av bokstäver och siffror. Men om jag vill att någon av dessa anonyma stjärnor ska heta t.ex. "Inge van Wett" så är det bara att sända begärt belopp till en sån där hemsida och sen kommer min himlakropp att vara namngiven efter mig (åtminstone på aktuella sajten).

Man kan ju också köpa träd eller skogar (som regel plantering av träd i torra trakter där fler träd är önskvärda eller andelar i en redan existerande yta regnskog som behöver ekonomiska resurser för att skyddas från destruktiv exploatering). Och man kan köpa getter åt fattiga familjer i tredje värden.

Sen finns det ju människor som säljer och köper andelar i svenska travhästar.

Nu har jag tänkt att jag skulle söka samarbete med bönderna på trakten (eller är det med bönderna på traktorn det brukar heta?). Sen skulle jag annonsera på bl.a. facebook att folk kan få köpa andelar i svenska kossor eller får. Det skulle röra sig om exemplar av gammaldags lantraser (extra lurviga och tåliga för nordiskt klimat). När en kviga, stut, ett får eller en bagge blivit finansierad skulle den inskaffas och skötas av en av de lantbrukare som tecknat sig som delägare i min firma. Kreaturen får gå ute och beta så stor del av året som är hälsomässigt acceptabelt (utan tanke på normal agrar produktionsekonomi). Vitsen med systemet skulle vara att möjliggöra mikrofinansiering av "hyperekologisk kreaturshållning", som skulle hålla landskapet öppnare med hjälp att en ökad kader av betande djur men utan krav på att t.ex. kossorna ska käka tillräckligt mycket kraftfoder för att ge mjölk året runt, utan bara att de ska äta för tillräckligt för att upprätthålla bovin välmåga.

Den som till sig själv eller som present till andra köper kreatursandelar skulle således betala för öppnare landskap, ökad genetisk mångfald bland boskap och för ökad förekomst av gammaldags hagmark och ängsmark. (med den rika flora och småkrypsfauna som därtill hör).
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Inge van Wett » fre 23 aug 2013, 06:43

Novellen om Teobot (12) -- hur går det för biskopen?
Tre dagar efter kammarpigans och Klodvigs skräckupplevelser började biskopens händer åter vakna till liv. Han var fortfarande spak och undvek såväl frosseri som att söka pekuniär vinning ur sitt ämbete. I sitt hjärta var han dock fortfarande vred på mjölnarens hustru, hon som bar skulden för den situation i vilken han hamnat. Kammarpigan kunde han inte heller tåla, men han vågade röra henne, han undvek även att så mycket som snegla åt hennes håll.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Inge van Wett » mån 26 aug 2013, 06:14

Novellen om Teobot (13) -- hur går det för biskopen?
Vartefter veckor och månader gick bleknade biskop Klodvigs skräck för upprepade ingripanden från högre makt. Han beslutade sig för att göra sig av med såväl kammarpigan som med den köksa som bevittnat hans förnedring. Dessutom hade han kommit på ett annat sätt att straffa mjölnarens kona än det han först tänkt ut.

Biskopen kallade till rådslag mellan markgreven (som var hans bror), borgmästaren (en svåger) och honom själv. Klodvig gick rakt på sak. Genom vittnesmål avgivna under bikt (han var av biktens absoluta tystnadsplikt förhindrad att peka ut de personer som vittnat, men försäkrade att det i samtliga åtta fall rörde sig om ytterst oförvitliga och vittnesgilla borgare) hade han fått kunskap om att häxeri vunnit spridning i landet. Inte mindre än tre kvinnor var av vittnen avslöjade som häxor. Den första var mjölnare Palnes hustru Lisabett, den andra var biskopens egen kammarpiga Evalill och den tredje var den jäntan Pirkko som också tjänade piga i biskopsgården.

När biskopen yttrat detta kände han ett styng vid vänster fotknöl. En ännu värre smärta än förra gången drabbade honom, denna gång i tungan, läpparna och strupen. Markgreven och borgmästaren såg förskräckta på Klodvig som satt som förstenad, med uppspärrade ögon. Det var väl i och för sig inte märkligt att en så matfrisk man som biskopen skulle drabbas av slaganfall, men de hade knappast kunnat tro att det skulle hända än på minst tio år. Markgreven var just på väg att ropa in den tjänare som stod på vakt utanför salen för att be denne tillkalla läkaren när en tordönsstämma började tala.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Inge van Wett » ons 28 aug 2013, 16:15

The Cattle Cam
--- köp hellre en stjärna (2) ---
Inge van Wett skrev: 21 aug 2013

Den som till sig själv eller som present till andra köper kreatursandelar skulle således betala för öppnare landskap, ökad genetisk mångfald bland boskap och för ökad förekomst av gammaldags hagmark och ängsmark. (med den rika flora och småkrypsfauna som därtill hör).

Sen kan man ju på varje sålt kreatur montera en webkamera som varannan minut skickar en bild till andelsägarnas facebook-app så att de kan hålla koll på världen/hagen ur sin kossas/sitt fårs perspektiv. Kolla om hagen blomstrar, om fjärilar frodas eller om vargen stryker runt fållan.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Inge van Wett » fre 30 aug 2013, 06:30

Novellen om Teobot (14) -- strafftal över biskopen
Med sin tordönsstämma förkunnade Teobot:
-- Klodvig! Jag är allseende. Varken Palnes Lisabett, Evalill Olovsdotter eller Pirkko Niemi har ägnat sig åt häxkonster eller åt åkallan av djävulen. Jag vet dessutom att du inte har hört någon enda person vittna emot någon av dessa tre kvinnor.
-- Ni som församlats här till möte är härmed förbjudna att kasta anklagelser mot dem eller att ålägga dem något straff.
-- Klodvig! Du har gjort dig skyldig till att avlägga falskt vittnesbörd mot tre oskyldiga. Om jag inte hade ingripit så skulle de sannolikt ha vanärats, torterats och avrättats. Ditt brott är lika allvarligt som mord.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Inge van Wett » sön 01 sep 2013, 08:10

Novellen om Teobot (15) -- strafftalet fortsätter
Med sin tordönsstämma förkunnade Teobot:
-- Klodvig! Ditt straff kommer att vara i tio år. Jag är inte bara allseende, jag har också en makt så stor att ni människor intet har att sätta emot. Jag ska se till att under de tio närmaste åren kommer du i stort och smått att råka ut för fler missöden och missräkningar än du kan föreställa dig!
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Inge van Wett » tis 03 sep 2013, 16:56

Novellen om Teobot (16) -- början på Klodvigs jobsvandring
Ärkebiskop Arnulf hade genom ett anonymt meddelande (överlämnat av en brevduva) fått kopior av biskop Klodvigs räkenskaper vari allvarliga diskrepanser markerats med gul överstrykningspenna. Änkestiftets skattmästare genomförde några dagar senare en väl förberedd gryningsräd mot Klodvigs kansli. Bokföringen beslagtogs och efter att den gåtts igenom noggrant skickades revisorernas slutsatser till Vatikanen för kännedom. Efter kort dialog med påven kontaktades Klodvig av Arnulf. Ärkebiskopens budskap var kärvt. Klodvig skildes med omedelbar verkan från sitt ämbete. Han erbjöds återgå till den tillvaro som munk som han haft i tjugofemårsåldern.

När Klodvig muttrade att hans stora kompetens inom teologi och ledarskap bättre borde kunna tas tillvara av kyrkan fick han till svar att han som alternativ alltid kunde läsa platsannonserna eller eljest bäst han ville söka något annat ledigt arbete.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Inge van Wett » tor 05 sep 2013, 06:55

Det lutande lärkträdet
Brev daterat 2 okt 1974 ställt till Kjell Borgström (del 1)

Hittade en kopia av ett brev som jag skrivit till Kjell Borgström. Kjell gav ut fanzinet Det lutande lärkträdet. Brevfyndet överraskade -- något som helst minne av att jag skrivit nåt i den stilen har jag inte.

Det kan ifrågasättas om mina skriverier från 70-talet kan nåt som helst intresse för någon utom för mig själv. Å andra sidan kan samma sak sägas om det mesta jag skrivit på fandom.se

"Hej Kjell!

Stort tack för lärkträdet. Det växer visserligen ett par mycket stora lärkträd på lärarseminariets gård ett par kvarter härifrån, men de har fällt alla sina barr och ser ganska ruggiga ut nu; dessutom lutar de inte påtagligt. Är det förresten så säkert att Det lutande lärkträdet verkligen lutar? Man kanske får ett intryck av att det lutar därför att det inte växer vinkelrätt mot marken eller mot en tänkt horisontell och plan yta. Denna tänkta yta är ju just tänkt och existerar alltså inte i sinnevärlden och marken är bortsett från alla ojämnheter i form av berg och dalar ingalunda plan utan fastmer krökt, åtminstone enligt de flesta experter. Att definiera vad som står rakt och vad som lutar utifrån en krökt yta synes vanskligt. Kanske just de träd och flaggstänger som tycks stå raka i själva verket lutar medan somliga lutande föremål står rakt. Kanske inte lärkträdet lutar, kanske tornet i Pisa är världens enda raka torn."

Brevet till Kjell fortsätter. Väljer dock att komma med fortsättningen senare.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Bbeccarii » tor 05 sep 2013, 09:44

Hmm... Kan det (som alltid) tänkas bero på att sprit inte befinner sig i det krökta rummet, utan i det krökade rummet?

/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Inge van Wett » tor 05 sep 2013, 21:09

Relativitetsteori -- har kosmos sniffat eter?
Bbeccarii skrev:Kan det (som alltid) tänkas bero på att sprit inte befinner sig i det krökta rummet, utan i det krökade rummet?

eller...
kan en krökande iakttagare som studerar ett spikrakt universum göra identiska observationer som en spiknykter iakttagare som betraktar ett krökt universum?
eller...
kan en krögare som kastar en skev blick på en stjärna som drabbats av en kosmisk snedtändning uppleva samma sak som en gräsrökare som spanar in en dyngrak Miss Universum?
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Bbeccarii » fre 06 sep 2013, 08:33

Inge van Wett skrev:kan en krökande iakttagare som studerar ett spikrakt universum göra identiska observationer som en spiknykter iakttagare som betraktar ett krökt universum?
eller...
kan en krögare som kastar en skev blick på en stjärna som drabbats av en kosmisk snedtändning uppleva samma sak som en gräsrökare som spanar in en dyngrak Miss Universum?

Sade Inge efter en natt på ett spik-isi... :-)

/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Inge van Wett » lör 07 sep 2013, 21:21

Det lutande lärkträdet
Brev daterat 2 okt 1974 ställt till Kjell Borgström (del 2)

Brevet fortsätter:

"De flesta experter säger att jordytan är krökt, det har gått så långt att de hånar dem som påstår motsatsen. Vissa experter säger att hela världsalltet är krökt, kanske de bara gör det för att undergräva religionerna, för vem kan tro på en gud som skapat en krokig värld? Vi ynkliga varelser som sitter här i vårt krökta universum kan i alla fall fantisera om andra och rakare världar. För mig är sådana fantasier nödvändiga, jag får cellskräck av att leva i ett till sin storlek begränsat universum där det mesta som tycks rakt är krokigt. Vi lever inte i den bästa av alla tänkbara världar!"

Har valt att stycka brevet i fyra delar -- tredje delen kommer härnäst.
Senast redigerad av Inge van Wett tis 17 sep 2013, 14:51, redigerad totalt 1 gång.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Inge van Wett » ons 11 sep 2013, 10:18

Det lutande lärkträdet
Brev daterat 2 okt 1974 ställt till Kjell Borgström (del 3)

Brevet fortsätter:

"En bättre, nog inte den bästa tänkbara, värld än vår har jag tänkt mig på följande vis; det gäller inte förutsättningar i fråga om sociala eller politiska förhållanden utan i fråga om de fysikaliska lagarna.

Detta större och bättre universum är oändligt i två dimensioner och krökt i den tredje, där finns en i alla väderstäck oändlig yta av land och hav. Om man far med oändlig hastighet och oändligt länge i en viss riktning över denna yta, så kommer man ständigt till nya trakter. Där finns kontinenter och hav, öde områden och blomstrande trakter. Somliga ödemarker är lika stora som vårt solsystem. I detta obegränsade universum finns en oändlig mängd arter och former för liv. Över jordytan finns luft och gravitationen är nära nog den samma som vår."

Har valt att stycka brevet i fyra delar -- sista delen kommer härnäst.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

FöregåendeNästa

Återgå till Baren