SF6

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Re: SF6

Inläggav Inge van Wett » mån 16 sep 2013, 20:29

Det lutande lärkträdet
Brev daterat 2 okt 1974 ställt till Kjell Borgström (del 4)

Brevet fortsätter:

"Detta större och bättre universum är oändligt i två dimensioner och krökt i den tredje. Där finns en finns en i alla väderstreck oändlig yta av land och hav. Om man far med oändlig hastighet och oändligt länge i en viss riktning över denna yta så kommer man ständigt till nya trakter. Där finns kontinenter och hav, öde områden och blomstrande trakter. Somliga ödemarker är lika stora som vårt solsystem.

I detta obegränsade universum finns en oändlig mängd arter och former för liv. Över jordytan finns luft och gravitationen är nära nog densamma som vår. Där finns inga himlakroppar. Himlen är ljusblå på dagen och blåsvart på natten. Afton och gryning infaller exakt samtidigt över hela denna yta och årstiderna växlar synkront över hela världen, men klimatet växlar högst väsentligt mellan olika trakter.

Om man färdas rakt uppåt eller nedåt från markytan, med raket respektive genom att gräva en tunnel så kommer man i båda fallen efter en färd så lång att ljuset tillryggalägger den på cirka 20 sekunder att vara tillbaka exakt där man startat, fast man hela tiden färdats alldeles rakt. Det är lite svårt att förklara hur det hänger ihop, men efter cirka tio ljussekunders raketresa alldeles rakt uppåt kan man landa på en likadan yta som den man startat ifrån. Likadan men inte en spegelbild; denna andra yta är parallell med den första. Vill man nu fortsätta sin resa efter en rät linje så måste man gräva sig rakt ner i marken där man landat. Då man grävt lika långt som man förut rest i raket så kommer man upp ur marken och det alldeles på samma plats där man startat. Om man så efter att ha gjort sig det stora besväret med tunneln riktar en laserstråle rakt uppåt får man tjugo sekunder senare se strålen komma upp ur tunnelns mynning.

Detta oändliga och platta universum har stora möjligheter att stimulera fantasin hos den som redan läst allt för mycket science fiction. Där kan till exempel finnas ett folkslag av ett visst slags varelser som av religiösa eller andra skäl alltid fört en nomadtillvaro och alltid färdats åt öster. Där kan finnas imperier mångfaldigt större än de största planeterna i vårt solsystem.

En oändlig värld där ingen blir utskrattad för att han påstår att världen är platt!"

Med den devisen slutade brevet till Det lutande lärkträdets utgivare Kjell Borgström.

Idén med ett i två dimensioner platt universum som är krökt i den tredje vertikala dimensionen är inte originell. Ted Chiang använder en liknande geometri för världsalltet i Tower of Babylon
Senast redigerad av Inge van Wett tis 17 sep 2013, 14:49, redigerad totalt 1 gång.
Inge van Wett
Det perifera är det centrala
Inge van Wett
Fan

Inläggav jophan » tis 17 sep 2013, 08:26

Fick du något svar?

Den ständigt närvarande, finurlige Kjell saknar jag fortfarande. Det är snart 16 år sedan han lämnade oss. Tiden går...
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Inge van Wett » tis 17 sep 2013, 12:05

Kjell Borgström
När jag för några veckor sen hittade brevkopian blev jag som sagt förvånad. Jag minns ju nämligen inte att jag skrivit det. Därför minns jag inte heller huruvida jag postade brevet till Kjell. Antingen tyckte jag det var för knäppt för att postas till en (enligt min världsuppfattning som 22-åring) äldre herre som Kjell eller om jag postade det så svarade han aldrig. Om jag fått svar så skulle jag säkert minnas det.

Jag såg dock Kjell IRL vid ett enstaka tillfälle, Fancon2 1974 på Holländargatan i Stockholm där Brian Aldiss och Sven-Christer Swahn var hedersgäster. Det enda jag minns av Kjell är att han vurmade för en nordisk federalism.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav jophan » ons 18 sep 2013, 11:55

Jo, föreningen Nordisk Allians var hans stora projekt i livet. Jag undrar om föreningen överlevde honom? Lars-Olov vet säkert. Jag tyckte som ny i fandom att Nordisk Allians lät väldigt suspekt, van som jag var vid knäppskallarna i nazistpartiet Nordiska Rikspartiet i min hemstad Strängnäs.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Inge van Wett » mån 30 sep 2013, 20:40

Novellen om Teobot 17 -- Bleckert Nilsson
Bleckert Nilsson satt bekvämt i förarsätet men han var irriterad. Hästtransporten framför envisades med att köra nära mittlinjen, trots att vägen här i mariestadstrakten hade mycket breda vägrenar. I riktning från Göteborg mot Stockholm flöt en strid ström av mötande fordon. Till slut hade han fått nog. Med vänsterblinkern signalerade han omkörning och gasade. Den förbannade hästkärran körde inte åt sidan ens när Bleckert började kör om. När han klarat av trefjärdedelar av omkörningen blev en mötande BMW tvungen att väja och använda vägrenen på sin egen sida för att lämna plats åt Bleckert. Gudskelov att den föraren var alert!

Skönt -- nu fanns det ändå hopp om att hinna i tid till Göteborg.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Inge van Wett » ons 09 okt 2013, 21:03

Novellen om Teobot (18) -- vad Bleckert Nilsson fick uppleva
Någon minut efter omkörningen började Bleckerts bil uppföra sig konstigt. Hur han än gasade saktade bilen in och den lade ut höger blinkers och växlade ner. Så svängde den in på en rastplats och stannade vid soptunnorna.

Bleckert vred på startnyckeln. Någon startmotor hördes inte. Istället hördes en tordönstämma:

-- Bleckert! Jag ser och hör allt.
-- För två minuter sen var du så vårdslös i trafiken att du utsatte medtrafikanter och dig själv för livsfara.
-- Min makt är stor. Du får inte köra vårdslöst. Om du gör det så kommer jag varje gång att tvinga din bil till stopp på lämplig parkeringsplats och varje stopp kommer att vara längre än det föregående med följd att du blir allt mer försenad.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Inge van Wett » tis 15 okt 2013, 13:33

Att finnas eller inte finnas? -- Narcissistisk dialog
Q: Finns Inge van Wett?

A: Den frågans svar går endast att förstå för den som har grundläggande insikter i kvantfysiken.

De kända fysikerna Heisenberg och Schrödinger har kommit fram till att IvW är den sortens fenomen som samtidigt både äger och saknar existens i det rumtidkontinuum som man ofta för enkelhets skull benämner universum.

Beroende på om en iakttagare t.ex. befinner sig stillasittande på marken eller färdas mellan galaxerna med ljusets hastighet får frågan om Inges existens olika svar. Kikar man ut ur ett svart hål ter sig Inge allestädes närvarande, han uppfyller och genomsyrar allt i hela universum. För den som färdas i tomma rymden i hög hastighet är han däremot reducerad till en obetydlig singularitet utan laddning, massa eller energi. Sitter du stilla i en bar kan han däremot uppfattas som en långväxt gubbe i panamahatt.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Bbeccarii » tis 15 okt 2013, 21:40

Schrödingers låda säger att det är femtio procents chans att vi spelar bort herr van Wett totalt ifall vi öppnar lådan. Är herr van Wett beredd att ta den risken? Vi kanske ska skaka på lådan först; se om den skramlar...

/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Inge van Wett » tor 17 okt 2013, 13:36

Bbeccarii skrev:Schrödingers låda säger att det är femtio procents chans att vi spelar bort herr van Wett totalt ifall vi öppnar lådan. Är herr van Wett beredd att ta den risken? Vi kanske ska skaka på lådan först; se om den skramlar...

Schrödingers låda är stum inför Bbeccariis fråga
Schrödingers katt däremot jamar övergivet i fysiklabbet - medan samfundet mot plågsamma djurförsök kastar plastpåsar med rödfärg på den gamle fysikern.

IvW vägrar passa in i någon låda, om inte lådan är en bar eller pub. Om du öppnar baren så kanske IvW finns där? Huruvida du kan se honom beror på vilket perspektiv du har (se denna tråd 2013-10-15).

Ge inte upp!!!
Du kanske förr än du anar får syn på en långvuxen, gråskäggstubbig gubbe i panamahatt. I så fall kan du tilltala honom -- t.ex. så här:
--Hej Inge! Kul att äntligen få träffa dig. Vill du bli vän med mig på facebook?
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Föregående

Återgå till Baren